Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 32-utanför-ämnet
Läst 1458 ggr
Christina-S
0

Goda råd önskas.

Jag har funderingar på att skaffa en digital systemkamera. Eftersom många här på forumet verkar vara kunniga på det området skulle jag vilja ha era goda råd angående följande kameror:

• Nikon D90 med objektiv AF-S Nikkor 18-105 mm
  • Canon EOS 450D, objektiv 17-85 mm

/Christina

Sissi
0

Har aldrig provat Nikon men jag är super nöjd med min Canon eos.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

[michaelalundgren]
0

Jag har inte själv provat Nikon D90, men utav det jag läst om den, så tycker jag inte den är värd priset.

Jag skulle då istället satsa på en Nikon D80, och är det mest katter du ska fota så ett Nikon 50/1,8 istället för objektiv som kan medfölja.

Jag har tidigare ägt en Canon EOS 350D, och äger idag en Nikon D80. Fotade med en Canon EOS 400D för inte så länge sen, och är inte alls nöjd med "ISO-stegen" på den. Du får bättre valmöjligheter med Nikon.

Skulle jag välja en Canon nu, så skulle det bli en Canon EOS 40D, men då försvinner de helautomatiska programmen.

/Michaela

EDIT: Även om du väljer canon, så tycker rekommenderar jag att man köper ett annat objektiv än det som medföljer. Tex. Canon 50/1,8 (kostar runt 1000 kr nytt).

OBS! Med ett 50/1,8 kan man inte zooma något. Utan det är ett så kallat fast objektiv.

Bengan-A
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nikon D90 är en alldels utmärkt kamera. Brusegenskaperna vid höga ISO är i princip lika bra eller bättre än storebror Nikon D300, något som D80 saknar. Detta kan vara nog så viktigt om man vill plåta katter inomhus. Detta innebär att du kan använda 18-105 inomhus under bra förhållanden, du behöver inte ett fast 50/1,8, även om det är det bra objektiv.Det kan ju vara skoj att ha ett allroundobjektiv till att börja med. Dessutom har du bildstabiliseringsfunktionen VR på 18-105 vilket gör att du kan gå ner i tid, tre-fyra steg.

Nikon D90 har samma sensor som D300, medan D80 har samma som D200, en äldre genration alltså. Jag har själv numera en D80 med 18-105 och jag gillar den optiken skarpt. Visst kan du köpa en D80 billigare än en D90, men D90 har fler fördelar

Bifogar en bild jag tog på kattungarna inomhus med min D80 och 18-105 VR utan blixt eller annan ljuskälla än fönstret,

Brännvid 34 mm
Bländare 4,5
tid 1/100
ISO 800

Christina-S
0

Tack för goda råd och synpunkter.

#2 Även om det blir många bilder på katterna så fotar jag en hel del annat också. Jag har ofta kameran med mig när jag är ute i naturen och där kan man inte alltid komma så nära motivet man vill.

#3 Jag är imponerad av bilden och därmed också objektivets ljuskänslighet (kattungarna är förstås ljuvliga :-)). Ditt inlägg har gjort mig mycket klokare och mer övertygad om att det är Nikon D90 som är kameran för mig och att objektivet är en bra början. Såsmåningom vill jag nog ha ett annat objektiv, ett som jag kan fota på riktigt nära håll med.

/Christina

Humletassens
0

Canon/Nikon..båda är bra kameror, den stora fördelen med Nikon är

att den har lägre brus vid höga iso-tal. Men så kanske Canon är bättre på annat. Så du måste klämma o känna. Den ska ju ligga bra i handen också, nog så viktigt. Canon är mindre än Nikon. För liten för mig men för andra är den perfekt o Nikon för stor.

Det är en ljungel :-P men roligt att prova sig fram.

Lycka till med valet.

Draken_old
0

Jag har en Canon EOS 400D.
Valde den därför att den passar mina små händer bättre.
Dessutom kunde jag då plocka av mitt 35-105 objektiv från en ca 20 år gammal manuell EOS kamera och använda det istället.
Har provat med ett nytt fint 50mm. Men gillar mitt gammla slitna objektiv bättre. 35-105 är mycket roligare att fota med.

Här kommer också en bild med mitt gammla 35-105 objektiv taget inomhus med dagsljus från fönstret.

Sissi
0

#6 Kyss Fin bild på fin katt!!!

Kan bara hålla med Kattis, en kanon kamera.

Bengan-A
0

Alla DSLR på marknaden ger bra bilder, sedan är det upp till köparen att värdera olika finesser på olika märken.

Mvh Bengan

Draken_old
0

#8 DSLR????

Sissi
0

#9 "Digital Single Lens Reflex" men jag tror att han menar Digital system kamera.

Ledin
0

jag har Nikon D60 super nöjd vilka fina bilder det blir, nu fick jag denna i julklapp å bara tagit provkort har inte lärt mig kamran helt lite o lära sig ett objek för riktigt närbilder köpte vi oxå. Jag röstar på Nikon iaf helt frälst i min :)

kerstin2181
0

Förlåt att jag frågar, i ditt inlägg ChristinaOskyldig

Finns det någon som har en beg kamera till salu? kan inget om foto, så för mig duger en beg så länge

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Humletassens
0

#12 Nja…hade ju gärna bytt upp mig till en D300 eller D700   Tungan ute o då hade jag sålt D80…men sambon är inte inne på samma linje *s*

kerstin2181
0

#13 då får jag nog ringa upp henne, hon är ju trevlig vet jaFlört

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Bengan-A
0

#9 Digital single lens refelex camera, alltså en digital spegelreflexkamera, där man ser genom en traditionell sökare,  inte en monitor som compactkamrorna har.

Angående begagnade kameror så finns det drösvis av Nikon på blocket.

Mvh Bengan

Christina-S
0

Tack igen! Det är, som flera säger, bäst att titta och känna samt att utvärdera behoven så jag skall försöka hinna förbi fotoaffären senare idag för att åter jämföra de båda kamerorna. Blir så sugen på en ny kamera när jag ser alla fina bilder som läggs ut här.

#6 Underbar bild på en lika underbar kattunge (blir lika sugen på kattungar Flört men som tur är skall flera goda vänners honkatter nedkomma snart så kattungegosbehovet blir nog tillfredsställt Skrattande).

#12 Det gör inget alls Kerstin.

/Christina

Christina-S
0

Det blev till slut Nikon D90 som vann och jag ångrar mig inte. Den ligger bra i handen och känns väldigt stabil. Nu återstår att lära sig alla funktioner.

Trollkatta
0

#12 Kerstin

Jag kanske kan hjälpa dig med kamera. Skickar dig ett pm.

//Kattis