Ang FIV/FELV
Jag har läst mycket trådar om detta, och många vill att katterna testas för det, men hur många visar possitivt vid provtagning? har någon här som fått possitivt vid provtagning? är det vanligt bland våra katter? om jag testar Dogge och han visar negativt, och om honan han träffar är negativ, behöver man då testa inför nästa hona igen, fast båda var negativa?
Bara lite funderingar, det är ju ganska mycket tester hit o dit, och många är ju viktiga
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Om båda katterna är negativa på testen och inte träffar andra katter (närkontakt) behöver du inte testa om Dogge inför nästa parning. Se till att testet på honan han träffar, görs så nära inpå parningen som möjligt, för att du skall känna dig säker. Kolla hur lång ev inkubationstiden är för sjukdomarna, så inte testet blir allt för nära bara.
Det vanligaste, om man gör på detta sätt, är att man testar om hanen ca en gång/år eller efter 3-5 parningar.
Enl föreläsningen som Skogkattslingan ordnade i höstas, så fick man in på Bagarmossens djurklinik ca en positiv katt/ månad. Kommer inte ihåg om det var Fiv eller FeLV.
Så sjukdomarna finns och för att skydda våra katter och hålla spridningen nere är det viktigt att testa.

Tack underbara du för ditt svar, man går länge och funderar och funderar, sen frågar man
#1 Då gör inte Bagarmossen som lagen säger. Dom är tvugna att redovisa det där till Jordbruksverket. Och Om dom nu gör det…så får dom inte en katt /månad…för då stämmer inte statistiken. ;-)

Varför bör man testa hanen igen efter ett år eller 3-5 parningar? Är honorna testade ska det väl inte behövas? Det är ju inte luftburet och sprids väl nästan bara via bett. Som 3 säger så är det veterinärernas skydighet att anmäla falls som upptäcks till Jordbruksverket.
Mona

Lite svar som jag fick när jag gjorde förfråga hos sva
Här kommer lite svar på dina frågor.
FeLV och framför allt FIV är ganska ovanliga infektioner i Sverige. FeLV förekommer mer frekvent på vissa ställen i Sverige t.ex på några ställen i Västsverige och i Gästrikland runt Gävle, men förekommer sporadiskt även på andra ställen. FeLV är en virussjukdom som sprids både genom tät kontakt och från en infekterad mamma till hennes ungar. Det smittar via saliv så nära kontakt behövs. En smittad katt med FeLV kan bli frisk om den lyckas göra sig av med virus, annars blir den kronisk sjuk och kan utveckla olika sjukdomar varav flera tumörsjukdomar.
FIV är betydligt mer ovanligt och vi har bara några enstaka fall per år. Den smittar också via saliv, ffa okastrerade hankatter som är ute drabbas av dessa bägge infektioner då de slåss med andra infekterade katter

Bugar o bockar
det kan ju inte vara alltför vanligt med FIV/FELV för jag har aldrig hört någon fått in detta, för man måste väl lägga uppfödningen på is, eller lägga ner?