Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1055 ggr
Vildfagre
0

P-spruta eller inte

Är det någon som har gett sina katter p-spruta. Det kan man ju göra både på hane och hona. Jag vill gärna ha era erfarenheter.  Vet att det finns risker men det är ju samma sak med p-piller. Hur lång tid efter börjar honorna löpa igen? Mvh Laila.

Rosino
0

Jag har inga erfarenheter, har inte själv gett mina katter p-spruta. Det som gör mej tveksam är att sprutan är "oåterkallelig". Dvs om du märker att katten av någon anledning inte tål den, så kan du inte få det ogjort.

P-piller har åtminstone den fördelen att det är lätt att sluta ge dem.

Hoppas det är nån annan som kan ge mera information.

kerstin2181
0

Jag har gett många p sprutor i mina dagar, men dock inte till någon av mina egna. Jag har gett i avseendet, att minska ner på hanigheten, kisserie och morskhet, och i de flesta fall har den hjälp kanon, visst finns det risker, men jag tycker att du tar den diskutionen med en vetFlört

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

BlueBlond
0

Vi gav en av våra honor en p-spruta och det kommer jag aldrig att göra om. Det tog två år innan hon löpte igen. Har även gett det till en kastrathane som inte förstod att han hade blivit kasrat eller så ville han inte inse det ;) Tyvärr så gjorde den verken från eller till på hans beteende. Så min erfarenheter av p-sprutor är inte så positiva.

MVH

Anneli

MissMikkus
0

Vi har gett p-spruta till vår kastrathane, som började strila och även kom i slagsmål med en katt som kom upp till vår gård, i samband med att han fick börja gå fritt ute. Det fungerade mycket bra, han slutade strila och inga komplikationer har vi sett. Det finns olika p-sprutor, vår katt fick Covinan, vilket vår vetrinär rekommenderade i just detta fall.

Han är åter innekatt också. Vi har en stor rastgård så han får nöja sig med att gå ut i den.

Till en hona skulle jag tveka att ge det, som ovanstående skriver. Kan ju bli problem om man vill para honan och det tar längre tid att gå ur än man förväntar sig.

skogisen
0

Vi har också gett en av våra hanar en p-spruta, inte för att han strilade utan för att han var så "på" eftersom vi inte vill att någon av våra katter ska gå eller vara i ett enskilt rum,så testade vi sprutan.

Det finns olika p-sprutor enligt vetrinären, den här skulle "dämpa" hans hanighet såsom skrik och vankande.

men som vetrinären sa :Är det så att han eller hon är inne i en "sån" period så kan det ha negativ effekt-alltså att det eskalerar i stället, och det är ju inte det som man villGråter

Men den här sprutan som vi gav, den hade en mycket bra effekt., Den höll i ungefär 4 mån-han har fått ungar efter det,

det har inte inverkat på hans fertilitet,

men det är inget som jag vill fortsätta att ge,

Jag tycker alltid att det är ett svårt val-

vad som är bäst eller ej,

men vi gav våran avelshane det under en begränsad tid,och efter hans och våran  förutsättning.

Men som sagt var Prata med en vettig Vetrinär

som är insatt i det här,och håll koll på katten .!

Lycka till!!!

// yvonne