Omplacering!
Hej!
Jag har min mammas Norska Skogskatt hemma hos mig och han funkar inte så bra ihop med min egna katt + att jag ska skaffa hund snart och det blir dyrt nog att ha 2 djur då.. Blase som han heter är kastrat och är född 1998, alltså 11 i år.. Min mamma vill inte ha honom kvar av någon anledning och jag tror att han skulle trivas bäst i ett hem där det är minst 1 katt.. En väldigt fin, trevlig o social skogis är han.. Han har tyvärr blivit omplacerad 1 gång förrut av hans förra ägare som haft han i många år som avelshane.. Min åsikt är att varför omplacera en katt man haft från början och avlat, fått jättefina utställningsresultat osv för att sedan placera om den 8 år gammal av en anledning att hon skulle föda upp en annan ras istället, tyckte inte att han fick plats för det.. Jag har pratat med henne om hon kunde ta tillbaka honom, men nä det ville hon inte för dem skulle skaffa hund.. Djurens vänner ville inte ta emot en så gammal katt.. Så jag vet inte vad vi ska göra..
Jag hoppas att någon finns här som är seriöst intresserad, är väldigt mån om det finns ett bra hem han kan få komma till..
Va vänliga skicka pm om ni är intresserade så får ni mer information.. Jag skickar med en bild på honom här oxå..

Väldigt tråkigt att läsa att din mamma som är vuxen och borde ta ansvar för ett liv tydligen inte gör det. Synd att katten får lida för människors dumhet!
Orättvist att inte låta han leva sina år på ålderns höst i lugn och ro. Omplacering i detta fallet tycker jag är grymt, ska han behöva ryckas upp med rötterna igen…
Du kanske tycker att mitt inlägg är elakt men det är min åsikt och jag tänker framförallt på katten, det finns inte plats för att vara finkänslig då.
I alla fall har du en mycket fin kisse som jag vore stolt över och jag kanske skulle tänka över besultet att skaffa hund både en och 2 gånger. Det hinner du väl med sen… Vore väl fint om han fick sluta sitt liv på ett tryggt ställe som han känner igen.
Mvh Camilla
Du får skriva precis vad du tycker.. Men om jag vill ha hund så skaffar jag det då jag väntat o planerat det länge.. Där är det ingen som kan ändra på det.. Jag ber er att ta bort den här annonsen då det inte känns bra att ha den kvar här..

Gör det så ont att hör lite sanning? Förstår att det inte känns så bra att ha annonsen kvar… Det kändes inte så bra att läsa den heller. Men fortfarande så menade jag inget illa med inlägget. Hoppas det löser sig för dig. Och framförallt för katten.
Stackars herre. Fattar jag rätt att både uppfödaren och du skall ha hund? Hoppas din andra katt kommer överens med det blivande nytillskottet. Kan bara hålla med föregående, synd att som gammal herre inte få vara i lugn o ro- om han nu han trivs. Kan du inte tänka dig att vänta med dina planer?? Hur länge har de försökt komma överens? Försökt med Felivay? Tycker bara synd om honom, Katthem tycker jag inte är något bra för honom. (ta inte illa upp, vill bara kattens bästa)
Mvh.
Det här är så otroligt sorgligt och tragiskt att jag inte finner ord.
Jag tror tyvärr jag vet vem det är, SallyMans Blase (om jag inte misstar mig), som säkert några av er här inne har i stamtavlan.
Jag håller tummarn och tår för att det slutar väl för Blase.
/Kattis
Den sanningen har jag vetat länge och det är synd att jag ska behöva ta på mig hela den eftersom det inte är jag som äger katten från början.. Hade jag inte brytt mig om honom så hade jag inte ens haft kvar honom så länge som jag haft.. Men det kommer säkert ordna sig.. Jag kommer ta ett prat med min mamma om detta igen.. För jag är trött på att ta det ansvaret.. Dessutom tycker jag att uppfödarn hade under all kritik en dålig ursäkt att inte ta tillbaka honom när det är hon som haft honom i stort sett hela livet.. Och jag vill aldrig djur illa på något sätt, jag är en sann djurvän, älskar djur! Det kan ingen ta ifrån mig.. Så ni får bilda er vilken uppfattning ni vill..
#4 Inte uppfödaren.. Hon som köpt av uppfödaren.. Hon ville inte ta tillbaka honom för att dem skulle skaffa hund.. Och nu har hon bara 1 katt kvar där hemma, förstår inte varför hon inte skulle kunna ha honom där..
#5 Ja det är Sallymanns Blase.. Det här handlar inte om vems fel det är.. Bara för att det är jag som skrivit detta så betyder det inte att jag är någon slags djurplågare!

Nej, djurplågare är väl att ta i…det är det ingen som skrivit heller. Vi tycker bara det är sorgligt att han ska behöva byta hem igen.
#8 Ja jag förstår precis vad du menar.. Tror ni inte att jag oxå tycker synd om honom? Jag vill ju klart att han ska ha det bra.. På sätt o vis tycker jag ju inte att det känns så bra att hitta ett nytt hem som kan vara vart som helst, då är det bättre som du säger att han får leva resten av sitt liv hos mig eller mamma som är hennes egna katt.. Jag tycker överhuvudtaget synd om honom för att hans uppfödare tog ett sådant beslut från början att lämna ifrån honom efter 8 år pga av att hon tyckte att han inte skulle få plats bland de andra katterna av annan ras som hon inte ens haft så länge som honom.. Och nu ville hon inte ta tillbaka honom för att dem skulle skaffa hund.. Sådant far jag illa av! Det är sorgligt att en uppfödare, ägare gör så.. Men hon tyckte att jag minsann skulle förstå henne o hennes sits..

Stackars katt vad det första jag tänkte,så gammal&behöva omplaceras igen.Tycker iaf att man ska tänka på kattens bästa.Den som äger katten nu har ett ansvar&som sagt det är ju ingen leksak som man kastar hit&dit.Hoppas att ni finner den bästa lösningen som gynnar katten.
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter
håller med ovanstående..din mamma borde ta sitt ansvar..så gammal..bättre och låta han somna in än att han ska behöva flytta runt…
S*Winsnes Wilda
Jag tycker vi ska sluta diskutera hurvida mamman i detta fall gjort fel eller inte. Då vi inte heller vet anledningen till att det är som det är. Människan är inte medlem här (vad jag vet) och kan i och med det inte försvara sig själv.
/Michaela
#11 håller med dig, vill ingen älska honom för hans egen skull så är det bättre att låta honom få somna in. Stackars katt, de är inga slit och släng saker.

Varför ville inte din mamma ha honom kvar?

Visst är det sorgligt om han måste flytta igen men om du nu kan finna ett bra hem till honom där han kan trivas så vore det ändå bäst honom eftersom din katt och Blase heller inte kommer överens och det mår dom båda inte bra av. Visst är han 8 år men han kan ändå leva många år till om han kommer till rätt människor och sköts om på bästa sätt. Hoppas verkligen du hittar en bra familj så det löser sig för denna stackars kisse som det blivit så fel för på gamla dagar. Jag tycker det är så hemskt att när katterna har gjort sitt inom avel då ska dom bytas ut mot yngre. Usch och fy säger jag.
# 15 han är 11 år.. och har redan flyttat ett antal ggr,tycker inte det är uppfödarens fel hlr.. hon har ju som hon trodde omplacerat honom till ett hem där han skulle stanna som av okänd anledning inte ville/kunde ha honom kvar sen ska han bli ratad för en hund?? undrar för det första: varför tog du emot han om du planerat för en hund sen länge och varför bor han inte hos din mamma längre..
jag dömer ingen ohörd men är nyfiken på hur man tänker i detta läge som beskrivs..
S*Winsnes Wilda

Nu får ni ge er! Visst jag tycker också att det är sorgligt att han inte kan bo kvar där han bor. Men jag tycker inte vi ska sitta här och kasta sten. Inlägget handlade om att dom behöver ett nytt hem till en katt.
Visst han är 11år men han kan ha många år framför sig. Om han är frisk, och inte har något fel på syn eller hörsel så tror inte jag att det är några svårigheter för honom att anpassa sig till ett nytt hem.
Jag tycker att det är alltför många som helt enkelt avlivar katter som inte är önskvärda längre så jag är glad när någon gör sig besväret att faktiskt försöka hitta en bättre lösning. Att avliva honom bara för att han är lite äldre är för mig att behandla honom som slit och släng.
#0 Hoppas ni hittar någon som vill adoptera den vackra killen. Med tanke på att det inte ens är din katt så beundrar jag dig, så fortsätt leta. Till slut hittar ni ett hem som passar åt honom. Skriv gärna ut i tråden var i landet ni bor, det sitter många och läser här på forumet som aldrig skriver. Lycka Till!!
/Sylvia
Hur länge har du haft honom? Är det bara en kortare tid kanske han kan lära sig komma överrens med din tidigare katt? Enligt mig är det inte speciellt mycket dyrare att ha 2 katter + hund än 1 katt + hund… några 20or i månaden max och det offrar iaf jag gärna på mina djur… har själv 1 skogis, 1 husis och 1 hund och de är värda varje öre de kostar;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Hoppas att det löser sig för katten. Hade jag bara haft möjlighet hade jag inte tvekat att ta emot honom. 11 år är inte så jättegammalt. Jag har två huskatter som är 19,5 och 16, så han kan ju ha många goda år kvar. Bra att du försöker hjälpa honom.
Lycka till!
mvh Nina
PS. Ibland kan KKS och andra kattföreningar hjälpa till att omplacera även äldre djur. Hör med dem också, om du inte redan gjort det.

15# Blev fel. Han var ju 11 år och inte 8 år som jag skrev tidigare men jag tycker inte det har någon större betydelse för om han är en frisk katt så kan han ändå ha flera år kvar att leva och trivas i ett nytt hem och jag håller helt med dig Sylvia #17 det du skriver. Om dom nu inte vill eller kan ha katten kvar att då uppoffra sig och ha honom kvar hur kan det då kännas för katten där resten av sitt liv. Skulle det inte hittas ett nytt hem då först kan man tänka avlivning.
Det handlade om omplacering och vi vet inte allt om bakgrunden till detta utan bara det som skrivits tidigare. Så varför döma den som nu försöker hitta ett nytt hem till honom? Önskar dig lycka till med fortsatt letande/ Siv

# 17
Bra skrivet!
Och varför ska man avliva en för övrigt frisk katt som visst kan få ett gott hem någon annanstans?
Det finns många anledningar till varför en katt behöver byta hem och de anledningarna vet vi inget om i det här fallet, så varför döma?
Blir man bemött som denna trådskapare förstår jag mycket väl folk som aldrig skriver något på forumet!
Mvh
Annika
Jag låser den här tråden nu, det har varit alldeles för mycket påhopp på en person som inte kan försvara sig.
Kan ni hjälpa till med ett nytt hem till Blase, så ber jag er kontakta trådskaparen via PM.
/Michaela