Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett06-mat-leksaker
Läst 844 ggr
Loas
0

kräsen kille

hej!

är jätte tacksam för alla tips jag kan få!! det är så att min lillkille är jätte kräsen och dålig på att äta ordentligt. Han är väldigt pigg och glad annars.. men detta oroar mig massor:( det har varit riktigt bra ett tag..men idag och igår har han varit dålig på att käka igen.. blivit riktigt kräsen och väntar ut matte på godsaker.

han äter blötmat blandat med torrfoder 2ggr om dan sen har han fritt på torrfoder royal canin..svårt att beräkna hur mycket.. =/ men ca 20-30 gram torrfoder om dan ungefär..är inte detta liten för en kattunge??

är tacksam för alla tips om att få upp killens aptit!

Froydis
0

Jeg har også en kresen gutt, han liker Royal Canine Exigent, du kan jo prøve å blande det nedi.. Ellers så pleier å blande i tunfisk alltid å hjelpe her i huset. Vi bruker ikke Royal canine som hovedfor vi da..

Eithels
0

Om du är osäker på att han får i sig tillräckligt kan du alltid blanda ner lite torrfoder i blötmaten och värma lite i mikron. Det brukar de gilla. Annars är blötlagt torrfoder, värmt i mikro ett hett tips!

Loas
0

ger honom blötmat blandat med torrfoder två gånger om dagen :) blött torrfoder tycker ahn tyvärr inte om..har provat.. :/

tack för tipset om exigent, ska prova det och blanda med kitten fodret!

tack för era tips, kom gärna med fler!!

fjellans
0

Kokt kycklingfileé då, prova det,,,eller nötfärs, kokt fisk,som du lägger torroder ovanpå eller byt torrfoder sort, kanske,,,,,,// Rita

Loas
0

provat kyckling, köttfärs och de är inte det godaste tycker han :P fisk funkar bra.. men blandar man med torrfoder går det sådär, lämnar lite..:/

ja, jag måste nog byta fodersort, men måste ju ge kitten så ska köpa exigent lr så och sedan blanda dessa två..hoppas det blri bättre då. Han kanske är liten i maten, men det känns inte kul då han är så liten.. han är verkligen inte mager!!

köpte ju catpowerpastan på utställnings sist, den är ju jätte mycke fett och protein men den var supergod tyckte han i tre dar.. nu är inte den god längre heller :P

jag blir nog lite väl orolig bara för att min andra katt här hemma är helt motsatt, han är ett riktigt matvrak som redan är lite tjock :) så hann får man passa åt andra hållet så han inte får i sig för mycke ist :P

fjellans
0

Hm,,Hills då, finns ju i burkmat oxå, det e bara att prova sig fram// Rita

Loas
0

Ja, jag tänker nog åka till vetrinären idag istället. gav alltid min andra hane spceific blötmat med torrisar när han var liten, för det var han invan sen uppfödaren. Ska kanske byta ut mjaumaten mot något annat blötmat oxå från vetrinären som hills lr spceific. har inte gjort det för han var van mjau på tetrapack sen uppfödaren.. men ska nog testa att byta.

lynxeyes
0

Tipsar om Nutro eller James Wellbeloved som är två stycken fodersorter som är väldigt smakliga för katterna. Har inte varit med om någon av mina som ratat dessa två och då hade jag tidigare oxå en extremt kräsen katt som i princip svalt sig själv om det inte fanns foder hemma som hon ville ha…

Loas
0

#8 TACK!! hade en kitten nutro hemma i provpåse som jag testade precis!! DET GICK I, lycka!!!!!! nu är matte glad :):)

det jobbiga är ju nu att jag inte kan byta foder direkt.. så kan ju bara ge lite lite i början.. men han kommer ju sila ut nutron.. :/

WesthKiowas
0

Är katten för tunn? Annars vore inte jag speciellt orolig, tror det är precis som med barn… Endel äter mer och en del äter mindre. Djur brukar ju plocka i sig det de behöver om de inte är sjuka. Kan ju faktiskt vara så att du har skämt bort gossen också så att han vet att om han inte äter det du bjuder på så får han något mycket godareOskyldig Har själv en tjockis som försöker med det tricket ibland.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Loas
0

#10 du har nog helt rätt :) men man blir ju orolig.. hönsmamma som man lätt blir till sina djur :P

nä, han är inte för tunn och mår absolut inte dåligt, är ju pigg och glad :) men jag skulle nog gärna vilja se lite mer hull på killen ..hehe men han verkar vara en sån kisse som hellre gör av med  hullet ist för att lägga på sig ;)

tack för all er hjälp. Själv känner jag att jag lugnat ner mig och ska fortsätta ungefär som vanligt. Förhoppningsvis gör han som de flesta säger " han äter när han är hungriga" man kanske ska passa sig för att skämma bort dem, det är kanske då man får dessa problem som kräsna katter :P

tack igen

Frej
0

Hur gammal är kattungen?  Du måste ju inte ge honom Kitten.  Jag använder alltid vuxenmat även till kattungar, det är inga problem. Ibland tycker jag det verkar som om de tycker att Kitten är för smått, inget att bita i. Här hemma har det alltid funkat bäst med vanlig kattmat, vuxenfoder rakt av, som alltid står framme, både burkmat och torrfoder. Och inte krångla för mycket, då blir de "misstänksamma" . Det är bättre att inte göra för stor affär av ätandet. Här används alltid Royal sensible ( S 33 )  och Mjau blötmat. Gjort så i många år, har inte några problem med aptiten.

Loas
0

#12 tack för dina tips! du har nog helt rätt i det du sähger om "misstänksamheten".. nu när han varit lite dålig på att äta har det nog blivit för mycke uppmärksamhet kring när han äter och han blir misstänksam lr någonting sånt.. så nu tänker jag på att inte göra nån stor affär av om han äter lr inte utan låter det vara så länge han mår bra och är pigg. :) men han gillar ju Nutro kitten nu så det får nog blir lite sånt i fortsättningen iaf, vill ju helst ge kitten då det är bäst då dom är små.. när de växer o har sig :)

tack för hjälpen annars! :)

odezza
0

Jag hade en hankatt, Lasse, som hade mycket bestämda uppfattningar om vad en katt skulle äta. Han totalnonchalerade all kattmat på burk, och totalvägrade äta torrfoder. Det han tyckte att en katt skulle äta var rå fisk (alaskan pollock) blandad med kokt potatis och matolja. Och jag brukar inte ge efter så lätt när dom inte vill äta det jag ställer fram, jag räknar kallt med att ingen katt svälter frivilligt. förutsatt att dom inte är sjuka förståss. Då hade jag fler katter, så det ställdes alltid fram burkmat och torrrfoder, som han kunde välja om han ville, men han valde potatisblandningen. De andra katterna åt "normalt" och lämnade Lasses mat ifred.

På något sätt sympatiserade jag dock med hans skepticism mot burkmat och torrfoder. Och han nöjde sig med ett mål om dagen, men åt då en lika stor portion som en människa skulle ha gjort.

Katten jag har nu får inte burkmat, jag ger henne fri tillgång till torrfoder, och en bit alaskan pollock, serverad djupfryst! ibland byter jag av med  en portionspåse (iof en sorts burkmat). Men hon förser sig själv med mat ute i naturen också. Och en och annan smörklick eller ostbit.

Som kattungar har mina katter fått vuxenmat, men inte torrfoder.

"still lost in space and time"