Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 540 ggr
ajnika
0

kryptorchida hanar?

Finns det någon här inne som vet något om det eller har en hane som har detta? Är det ovanligt?

Viktoria
0

Jag har en hane där ena kulan inte trillade ner som den skulle utan fastnade någonstans på vägen. Den hittades dock senare när det blev dags för kastrering. Har för mej att jag läste någonstans att om testikeln fastnade någon annanstans än där det är meningen kan den felaktiga kroppstemperaturen leda till cancer. Så jag fick rätt bråttom till veterinären.

Veterinären tyckte det var himla komiskt med tanke på att katten heter He-Man. Han tyckte väl inte direkt att han gjorde skäl för sitt namn… Räcka ut tungan

ajnika
0

Usch, cancer? *Hubba*  Men, när borde kulorna trilla ner? Usch, sitter med en medicinbok, borde inte göra det, man får ju för sig att katten har precis allt som är fel..

Jag har inte haft en hane förut, ni tycker säkert att jag är världens idiot…  När vi badade honom härom dagen fick jag liksom syn på nåt, i ljumsklarna.. oj, nu skäms jag oxå.. Generad men de trillar alltså rätt?

WesthKiowas
0

#2 Det är inte alls säkert att de trillar ner, finns nog en hel del katter som inte får ner dom precis som det finns hundar. Det är ganska vanligt att de får cancer i den gömda kulan men det brukar dröja ganska många år innan de utvecklar det. Är du osäker på om din hane är "krypto" så borde du besöka en vetreinär, han/hon kan hjälpa dig och förklara mer vad man bör göra. Man får ju inte använda en sådan hane i avel eftersom det påstås vara ärfligt. Hade jag fött upp en sådan hane skulle jag betala tillbaka 10 % av köpesumman. Så gör många hunduppfödare eftersom cancerrisken är såpass förhöjd. Hoppas att "dina" trillar ner!

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

ajnika
0

okej.. ska till veterinären snart så då får vi väl kolla det vid samma tillfälle.. huuu.. nu blev jag t.o.m lite orolig. hrm.. men, han är sex månader, borde de ha "trillat ner" redan nu?

WesthKiowas
0

#4 Ja, det borde de ha gjort. Det är jättebra att du ska till veterinären då kan de hjälpa dig. Man kan ju operera men jag tror inte man brukar göra det så tidigt.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

offsides
0

Vill bara göra ett inlägg här på forumet även om vi pratat med dig, Annika privat, i denna frågan efter ditt inlägg Flört

Frans hade vid veterinärbesiktningen båda kulorna nere, det du känner nu är troligtvis en förstorad lymfknuta på grund av att han så nyligen varit sjuk, kroppens immunförsvar jobbar ju på högvarv nu och då blir lymfknutana större och känns tydligare. Vi ska givetvis kolla upp detta.

Kram / LottaGlad

Johan sajtvärd på Européringen i Fokus