Bilder på inätade balkong/er
Hej! Jag vill gärna se lite bilder o få lite tips på hur man nätar in balkong. Då vi ska flytta så kommer vi få 2 balkonger o dessa ska vi näta in för att ha ett säkert hem till missarna.
Är det tak över balkongerna så blir det mycket lättare. Jag har inte tak. Som tur är klättrar inte mina. Jag har använt ett mjukt nät som inte är klättervänligt.
/Susanna
Susanna

http://www.janitasdesign.com/softspot/
På denna sida under Kattpysseltips och Rastgård finns en mkt. bra beskrivning.

Sagolika jätte fint jobb ni har lagt ner men tyvärr har vi inget tak över vårat o jag tror inte vi får bygga så där jätte mycket :-/ Men jätte fint o säkert du/ni har gjort det. #1 Susanna din är mer vi kan göra en fråga då, vart har ni köpt dessa stolp-pinnar? Och är dom så stabila så man kan ha ett nät över som takdel? Tänkte om katterna klättrar givetvis kommer vi försöka att göra det så sökert vi bara kan.
#6 Jag köpte stolpar, "grejen" jag skruvade fast dem i och nätet på Hornbach. Tror egentligen stolparna skulle användas till staket.
Tak är ju bra, för då blir det riktigt säkert. Mina katter får, för säkerhets skull, bara vara ute på balkongen när vi är hemma. Man skulle ev. kunna lägga ett mjukt nät över som tak, men jag är inte helt säker på att det skulle bli bra när det blåser mycket eller kommer snö. Tror det skulle behövas någon träregel också, och jag tror inte att de stolparna jag köpte håller för det. Men det fanns kraftigare och högre stolpar än de jag köpte. Jag ville att innätningen skulle vara lite diskret eftersom vi har lite griniga grannar här runtomkring. Vårt hus är/var nybyggt och än så länge har vi väldigt mycket insyn…
Nu är vi mer bekanta med grannarna, och de har insett att jag är en "småknäpp kattant" så nästa gång kan jag nog bygga lite mer rejält, fast det här duger för oss så länge. Men det hade varit bra med tak över balkongen. Sagolikas balkong ser ju jättefin och säker ut!
Lycka till med balkongbyggena!
Susanna

Jag bor högst upp på tredje våningen. Min balkong är innätad med svart plastnät som är mjukt/böjbart. Vi drog ett tak över för säkerhets skull då min ena katt kanske skulle kunna klättra. Men eftersom nätet är mjukt har hon inte gjort det. Hittills har det inte snöat så mycket så snön byggts upp och tynger ned nätet. Nättaket glipar dock längst in mot husväggen, men det var mest viktigt att taket täcker mot ytterkanterna. Mina katter får också bara vara ute där när jag är hemma. De älskar balkonglivet! :)

Ser där jag vart köper du detta mjuka nät TessaW? för jag tror ju att har man mjuktnät ger det resultat till att det inte blir klätter vänligt, detta med tak kanske inte är så jätte viktigt eftersom jag har tänkt stänga balkongerna när man itne e hemma pga trygghet för alla. :) Men tak e ju bra att ha ursh ja många katter som trillar ner o skadar sig.

Vår balkong är väldigt stor och vi har inga grannar åt det hållet. Det gör ju att man kan göra lite mer som man vill. Vi valde att sätta reglar (4,5 x 4,5 cm), det blir stadigast. Nätet är ett svetsat nät med fyrkantiga rutor, också det väldigt stadigt. Har nämligen en kastrat som springer som en spindel i taket
Sen har vi använt många vinkeljärn, det blir lättare att få det rakt då.
/Sylvia

Glömde skriva att nät brukar vara billigast (oavsett sort) på Harald Nyborg.
/Sylvia

#12 Jag köpte mitt nät på Beijer Byggmaterial.

Vill bara rekommendera alla att sätta tak på, för även en katt som normalt inte klättrar kan plötsligt få för sig att göra det, t.ex. för att nå en fågel eller så, med katastrofala följder. Har hört om flera som dödsstörtat tyvärr :(
Så här ser lösningen ut för min balkong. Ramarna är av svartmålat trä och fastsatta med buntband i balkongräcket och i stuprörsfästena. Jag hade planerat att ha ett tak av voljärnät, men föreningen är orolig för att tung blötsnö kan lägga sig där och göra konstruktionen instabil. Eftersom balkongen ligger på fjärde våningen, så sitter katterna oftast på dess "golv" och spanar neråt. Ingen har hittills gjort något försök att klättra och hönsnätet ger dem heller inget bra stöd om de skulle försöka.
Hej!
Vi bor i Vallentuna med radhus känsla. I våras byggde vi in vår uteplats. Vi gjorde så här av våra möjligheter där vi bor just nu. Vi kommer att bygga en större kattgård i sommar på våran markplan, då kan våra katter välja vart dom vill vara, men på sommaren är det så skönt att bara öppna dörren och släppa ut dem, samtidigt som man vädrar in ny luft i hemmet.
Lycka till med erat projekt
Mvh,
Eva-Helen S*Fitnesscats

Fotbollsmålsnät har jag hört ska vara bra om man vill ha ett mjukt nät.
#18 Är du inte orolig att besökare öppnar för katterna och råkar släppa ut dem?
Susanna
#20 Nej, vi har bara låset på insidan, så ingen kan komma in om inte vi kommer och öppnar. Väldigt bra då man vill slippa försäljare.
Mvh,
Eva-Helen
#21 Har ni ringklocka på utstidan då?
Ursäkta att jag är frågvis, men jag skulle också kunna göra så hemma hos mig, men jag har varit rädd att någon annan ska släppa ut katterna.
Susanna
#22 Nej, du är inte alls frågvis.
Vi har bara våra katter ute då någon är hemma och kan ha dem under uppsikt, dom är ute varje dag minst 1 timme.
Om någon vännina eller annan bekant kommer och hälsar så brukar dom ringa oss innan eller så brukar dom bara banka på väggen, då hör vi direkt att någon vill komma in hälsa på oss.
Alla i vårat område vet att vi har innekatter och det är väldigt populärt hos våra grannar att vi har dem under uppsikt genom att vi har innätat. Det var därför vi valde att inte näta in kattgård på markplan, då vi flyttade hit,för då skulle jag känna mig mer orolig om någon skulle göra ngt mot våra katter. Idag vet jag att grannarna är så pass snälla, så till sommaren bygger vi nog en kattgård åt våra katter.
Mvh,
Eva-Helen
Vilka fina balkonger :) tanken är att vi ska ha ett litet bord på varje sen nån stolar gärna kruka men eftersom det e normal små-balkonger. (se bild den högst upp sen den andre allså båda utan tak) så kommer vi inte ha något större kattvänligt mer än att det e nätat. Så säkert som möjligt så gärna näta tak över. Jag ska fråga lite vad man får göra om man får borra i väggen så man kan ha vägghylla för sovställe men det e bara önskemål :)