Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 1072 ggr
Mulan
0

Laboklins GSD IV test - förklaringar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Instruktioner gällande GSD IV test hos Laboklin:

Katten bör ej ha ätit på 1-2 timmar före testet utförs, annars kan maten förstöra proverna pga bakterietillväxt och få ett missvisande provsvar.

En testblankett kan användas för upp till tre katters prov (för er som har den gamla blanketten ska man bara stryka över "mother" och "father" på animal 2 och 3).

När man öppnar provröret med svabbtopsen så ska man inte röra själva topshuvudet, inte heller bör veterinären som utför provet vidröra kattens insida av munnen med annat än topsen. Förslagsvis bär veterinären handskar. Se till att veterinären tvättar händerna noga och/eller byter handskar mellan varje prov som utförs om veterinären har flera katter som ska testas samtidigt!

När man tar provet "skrubbar" man med svabben på munnens slemhinna i ungefär 20 sekunder för att vara säker på att tillräckligt många celler fastnar på svabben. Använd bägge proverna, alltså två till varje katt, för att vara säker på att något av proverna är tillräckligt. Skulle dessa ändå inte gå att utläsa är det bäst att skicka ett EDTA blodprov istället.

Svabbprovet bör bli lufttorkat i 1-2 timmar om det är mkt blött efter testet. Det är individuellt hur pass blött provet blir, men för att undvika att det möglar eller blir dåligt så är det bäst att lufttorka det en stund innan man försluter röret. Lämna rörets lock lite på glänt i förslagsvis 1-2 timmar innan veterinären skickar det.

När provet är taget så stoppar man tillbaka svabben i röret. Märk röret noggrant, förslagsvis med kattens stamtavlenr eller chipnr och namn. Om inte veterinären tillhandahåller etiketter med provnr så kan testerna märkas med antingen kattens idnr eller stamtavlenr, men tänk på att skriva SVERAK före det sistnämnda. Allt för att varje katt ska ha ett helt eget testnr och för att undvika att prover förväxlas.

Provsvar brukar komma inom ett par veckor efter att Laboklin mottagit provet, men ibland har de hög arbetsbelastning och provsvaret kan därför dröja ytterligare dagar.

Om du har angett din email-adress så får du först svar via email, därefter ett skriftligt svar på posten. Inom några veckor efter provsvaret kommer fakturan på 400kr till ett svenskt konto.

Skulle något vara fel med fakturan kan ni vänligen kontakta Malin Holgersson malin@skogkattslingan.com för hjälp. Uppge faktura nr samt svabbprovernas nr vid kontakt.

På bifogad bild ser ni utförligt hur blanketten ska fyllas i.

Lycka till!

LittleL
0

TACK Malin!! Superbra med en svensk förklaring och även bilden *tummen upp* Känns mycket tryggare nu när jag ska testa nästa vecka.

/Sylvia

Sissi
0

Du är en Pärla Malin!

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

kerstin2181
0

Ha ha, jag fick mitt svar på 6 dagen, alltså idagSkrattande

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Mulan
0

Tack tack, jag, Johanna och Gun på Skogkattslingan har slagit våra kloka (?) Flört huvuden ihop o försökt få fram en bruksanvisning.. Å ÄNTLIGEN är den här! Bra att ni blir nöjda, och har ni frågor så får ni maila.

mvh Malin

Kattilaforsens
0

Kanonbra jobbat Malin, Jotta och Gun! Glad Har Skogkattslingan fått in nya testkit än? Eftersom de var slut så beställde jag testkit från Genindexe istället, men de har inte dykt upp.

Mylingens
0

#5 Skogkattslingan har fått in nya tester nu! Jag beställde tidigare och har nu fått hem de tre testpaketen så nu ska jag oxå beställa tid hos min vet. för att få testat mina tjejer. //Kaisa

Kattilaforsens
0

#6 Tack, Kaisa då ska jag också beställa därifrån. Kommer att testa framåt våren när jag fått besked om vad uppfödarna till några av mina katter fått för testresultat på sina katter. Först då vet jag ju med säkerhet vilka katter jag behöver testa.