Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 05-pälsvård
Läst 1148 ggr
MikaelaPetersson
0

Snygg för utställning.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå skogkattägare. Jag vill ha tips om hur jag gör kissens päls vacker till utställning. Vi ska på nerk utställningen 1/2. Han har en ganska tjock päls och har en hel del underull. Vad ska jag använd mig av för schampoo? Vissa säger Espree & andra säger Summerwind..Ska jag föna eller ska pälsen självtorka? Ge mig tips & trix!!!

kerstin2181
0

Själv andvänder jag både Espree och summervindSkrattande men oftast bara summervind, och tänk på att du måste schampoonera många gånger, jag schampoonerar ca 5 gånger, på den fertila hanen har jag först Goop, och låter detta sitta i ca 3-5 min, sen börjar jag schampoonera, mycket viktigt att skölja noga. Sen har jag balsam(lite utspätt) på kragen, kalsonger och mage, låter detta värka 3 min, sen häller jag resten över ryggen, och sköljer nästan direkt, dom får ju inte bli för mjuka över rygg. Sen fönar jag dom torraFlört vissa katter behöver man inte föna så mycket, men vintertid kan det bli kallt för dom, beroende på värme inomhus. Och jag rekomenderar att andvända badkedja, det är det bästa jag köpt, mina katter står helt stilla, badet igenom, och första gångerna med badkedja, fick dom prova den några gånger, innan jag började bada, för dom känner ganska fort, att dom är låsta

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Sissi
0

Jag fönar alltid mina katter!
Om du låter pälsen självtorka är det extra viktigt att du kammar pälsen väldigt ofta medans den torkar så att den inte blir lockig/krusig.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

MikaelaPetersson
0

ååh, tack för fina svar! Jag ska testa det. Bara jag hittar allt pälsvårdsprodukter. Finns det någon bra sida man kan beställa på?

kerstin2181
0

Ja, är den lockig, så kan du åka på detFörvånad och det ger ju mer volym med att föna

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

EddaM
0

Gör ungefär som #1. Och om du fönar så tänk på att kanske föna lite extra i kragen. Märkte det på min lille Kung på förra utställningen att jag fönat lite för lite o då han liknar din katt o har likadan päls så borde det vara lika där med. *ler* Bra att du ställer på söndagen för jag kommer med min på lördagen o din är så fin =) Men konkurrans lär det finnas gott om ialf. =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

MikaelaPetersson
0

Det ska ja tänka på! Får se hur han reagerar på fönen. Har badat han en gång när han hade lort i baken. Det var väl okej! Men fönen….haha… vi får väl se *ler*

.. hoppas han inte har för mycket konkurrenter…Men det blir en förhoppningsvis enkel match för min "lilla" muhammad ali Cool

MikaelaPetersson
0

EddaM… kikade nyss in på din hemsida & såg att du äger Leo…Jag var en spekulant på honom när han var kattunge :) Hur har han det? han är mycket vacker

EddaM
0

#7: Leo har det bara bra, han är en sådan supergo kille. Han har nyss parat min o mammas katt Zalma och han har även blivit Ch. Har med han på örebro utställningen på söndagen så då kan du komma förbi o titta på honom.=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

MikaelaPetersson
0

Det ska jag verkligen göra! Han verkar jätte go!

kram