Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 29-avelshanar-finnes-sökes
Läst 3334 ggr
ChristineAndersson
0

Para min hona

Hej! 

Jag har en jättefin Norsk skogkatt som jag vill ta en kull på innan jag steriliserar henne. Jag har inga papper på henne, men vet att hon är ren då jag vet vilka föräldrarna är.

Vi bor på gård och hon jobbar väldigt mycket (jagar möss som en tok) och jag skulle vilja att hon fick en kompanjon (då förhoppningsvis en av ungarna) Jag är dock bara intresserad av en renrasig kull och söker därför en hane. Jag är student och pengar växer inte på mina träd. Vill DU HJÄLPA mig med din hane??

Vi bor i Kinna (Mark) trakten

MVH Christine 070-894 56 74

EddaM
0

Jag är ledsen men eftersom din hona är oreggad så räknas både hon o framtida ungar som huskatter. Om en uppfödare lånar ut sin hane kan hon/han bli utesluten från sverak. Tyvärr…men någon som inte är uppfödare kanske har någon oreggad hane.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

chewbaccas
0

Jag förstår inte varför du är intresserad av en renrasig kull då denna inte kommer att kunna registreras? Håller med föregående skrivare att ungarna efter din hona kommer att bli 100% huskatter, inget annat. Nu inget fel på huskatter då jag älskar dessa och vill att även de ska framhävas på utställningar.

Jag vet ingen som har en reg hane som skulle vilja låna ut honom i avel utan stamtavla. dessutom kostar de rätt så mkt pengar att låna en hane med stamtavla,  Det kostar ungefär lilka mkt som att köpa katt dvs 5000 kr, beroende på språngavgifter och pris/överlevande unge och om det finns tak på max antal ungar man betalar för (det finns kontrakt där man ex tar 800 kr/max 5 ungar, blir det 7 st så är det max 5 man betalar för) Detta med seriös kattavel är inte gratis och inget man blir miljonär på som om du känner att det är tunt i börsen så kanske du ska tänka om lite. tänka bara på vaccineringar, avmaskning som sker några gånger/kattunge, kattunge mat etc… Då är det inte inräknat ev vetbesök om ngn blir dålig och behöver vård….

Jag tycker du ska vara mkt rädd om din hona och ge henne ett tryggt liv som kastrerad hona som får möjligheten att göra ngt som hon är mkt bra på, jaga!

WesthKiowas
0

Ingen seriös kattuppfödare vill främja aveln på huskatter så jag tror att du kommer att få mycket svårt att hitta en renrasig hane att para med. Förstår att du är sugen på en kull efter en högt älskad katt, hade gärna själv haft en avkomma efter min gamla husis.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Frostvikens
0

Varför är hon oreggad om ni vet vem båda föräldrarna är?Skrattande

Livsnjutarnas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanske är hon oreggad för att man bara får regga 2 kullar?

Jag tycker att katter har ett lika högt värde raskatt som huskatt. Ibland kan jag känna att huskatter inte har något värde alls och att vi ska kämpa för att få "bukt" med dom.

Själv tycker jag att så länge man kan hitta ett gott hem till huskatter så är det upp till var och en om man vill avla.

Min huskatt är den enda katt som inte behövt åka till veterinären tex. Och min blandras hund vi hade behövde aldrig heller, men vår renrasiga springer spaniel åkte dit för jämnan.

Katter med stamtavla ska självklart inte paras med en utan, men hittar hon en utan stamtavla så varför inte?

Jag tror att det kan bli helt underbara katter av blandningar ändå. Precis som det blir om en mörkhyad och en ljushyad människa får barn.

Karolina "Stolt huskattägare"

Mylingens
0

Visst har alla katter lika värde, jag och min sambo har hjälpt många hemlösa katter till ett bättre hem genom olika hjälporganisationer. Men jag tycket inte att man ska främja avel på huskatter även om man kan hitta ett gott hem till dom. Det finns så många vildkatter, hemlösa katter och andra katter som lider nöd som ingen tar något ansvar för just för att de inte har något värde.

Jag tycker inte att du ska låna hane för att para din hona. Kastrera henne och ge istället en stackars hemlös kattunge ett hem hos er så din hona får en kompis så hon slipper gå ensam. Vi måste försöka få ner antalet huskatter genom att alla tar sitt ansvar så att de oxå kan få ett värde, precis som våra renrasiga katter. För hur många slänger ut sin renrasiga katt på gatan när de har tröttnat på dom, när de har betalat allt från 4000 kr och uppåt? Ett sådant köp är oftast mer genomtänkt  och planerat eftersom det är mer pengar inblandade. En katt för t.ex 100 kr är mycket mer ett impulsköp, för vem kan motstå en kattunge? Men man förstår inte att när de är ett halvår och lite till så har de energi i kroppen, kan hänga i gardinerna, välta och ta isönder krukor och porslin och klösa sönder möbler och tapeter…Ouuups! Den är jobbig och den katten slängs ut.

Är ni av annan åsikt så hör gärna av er… //Kaisa

ps… Här en bild av vår huskatt, Tubbe, en s.k oreggad skogis från en kattsamlare i Skåne. Han är märkt av sin hårda uppväxt där med bla kronisk tandköttsinflammation, ständig skit i näsa och ögon och har blåsljud på hjärtat, han hade nämligen kattsnuva som liten kattunge.

AgnetaK
0

Jag kan inte säga om du ska eller inte ska para din hona (och du frågar ju i och för sig inte heller). Själv köper jag hellre huskatt från en planerad kull än tar hand om en katthemskatt vars bakgrund jag inte vet något om och som kanske är halvvild.

Jag vet att många tycker att en stamtavla inte är allt eller kanske ens betyder något alls för vissa, men jag blir ju också misstänksam över varför din katt inte är registrerad, var det något avelsförbud på någon av föräldrarna kanske? Då är det ju ingen bra idé att avla vidare på den släkten.

Hur det än blir, får hon en kull så snälla, kalla dem inte norska skogkatter eller skogisar. De blir nog helt säkert vackra och underbara huskatter, men för rasens skull så önskar jag att du inte kallar dem norska skogkatter…för de är registrerade och har stamtavla. Vill man att ursprunget ska höras finns det så många andra sätt att uttrycka sig på.

Frostvikens
0

#5 undrade ju bara! Jag tycker oxå att huskatter har lika stort värde som andra katter, har en sköldpadds dam själv som är helt underbar i temperament mm. Problemet som jag ser med huskatter är att alla inte värderar dem lika högt, hur många huskatter blir chip/öronmärkta eller vaccinerade tex?

Mylingens
0

Det är inget som säger att man ska plocka en stackars hemlös kattunge från gatan. Det finns kattungar hos alla våra hjälporganisatoner som är besiktigade och vaccinerade som bara väntar på egna hem. De brukar dock kosta ett par hundra kronor, men det är det värt. //Kaisa

Livsnjutarnas
0

Frostvikens….Oj förlåt, mitt förra inlägg kändes riktat mot dig, men det var det inte. Absolut inte. Förlåt!

Huskatter är som vilka katter som helst och det är skärmmande att folk inte vaccinerar, chippar eller ens försäkrar katten för den delen.

Hemlösa katter frågan är stor i Sverige och vi vill många hjälpa till med bidrag osv.

Katthemmen blir överfulla så vissa katter får stanna kvar i en hemsk utemiljö. Jag har ringt om en katt till två olika katthem, men ingen har hört av sig. Jag är faktiskt jättebesviken och ledsen för den kattens öde. Jag vågar ju inte ta hem den om den har sjukdomar som kan smitta mina älsklingar här hemma.

Det är av vår natur tror jag att vilja ha en egen kull med sin egen katt tror jag. Att välja en katt från ett katthem är nog för vissa ett andrahandsval. Jag säger inte att det är så för alla, men för många tror jag nog.

Hälsningar Karolina!

Frostvikens
0

#10, ingen faraHemlis, men jag tycker det är en viktig sak detta med våra älskade "bondkatter". Det är alldeles för lätt idag att skaffa en ny när den gamla blir påkörd eller sjuk. Min svägerska har avverkat flera huskatter på bara några få år, de blir överkörda då de bor alldeles vid vägen(jag blir alldelses tokig, när hon promt ska ha de som utekatter)… eller de som skaffar en söt unge över sommaren..eller de bor tex på landet och har flera okastrerade katter söm förökar sig som kaniner och många(inte alla)  betalar nästan för att bli av med ungarna…Där finns det inget "värde" i katterna, det är ju bara att åka och hämta en ny när den gamla är borta! Tyvärr resonerar många vanlioga människor så i dag!

Det finns ju en del som parar en skogisliknade katt med en stambokförd skogis och säljer dem som norska skogkatter och försöker ta betalt därefter..detta är ju nästan ett hån mot alla som lägger ner mycket jobb på sin avel, hcm testar, registerar och allt vad det innebär… och de tjänar ofta inga 2000 kr som jag sett en del försöker ta för sina oäkta skogisar. Nu blir det lite dubbelmoral av det hela då jag anser att även bondkatter, med eller utan norsk skogis i sig, bör kosta en del så man får bort föregånde problem, och att det blir mer planerade köp av dessa härliga katter, men då måste man få upp priserna på våra renrasiga skogisar.

Syllan
0

Jag tycker som många andra här att man inte ska avla på huskatter, men samtidigt håller jag med tidigare om att det är inte upp till mig att bestämma. Vill man ta en kull på sin huskatt så är det upp till var och en. Men älskar man sin katt så ser man till att kattungarna blir vacc, försäkrade osv, osv. Och då blir det inga pengar över trots att man tar 2000kr för en unge.

Men jag säger som någon innan sa: kalla dom inte Norsk Skogkatt! Det finns inget så irriterande som att läsa annonser och det står att det är en renrasig, men det visar sig vara en långhårig huskatt. Har själv två stycken sådana och tycker absolut inte att det är något fel att ha sådana. Alla katter är lika värda. /Sylvia

chewbaccas
0

Jag, personligen, anser att huskatter är helt underbara katter. Jag hoppas och jobbar för att de ska få en bra status i vårt samhälle där de är lika mkt "värd" i allas ögon och ingen slit och släng. Det är beklagligt att se att folk köper en liten fulli kattunge för en summa på ibland 1 kr ( om ens det) och är sedan less efter ca ett halvår. Då släpps katten ut vind för våg och inget ansvar tas…

Nu då det blir höst så går mina tankar till alla de stackars sommarkatter som lämnats kvar…

Jag vill inte att någon ska tro att jag tycker att huskatten r mindre värd då jag gick in i  denna tråd och avrådde trådstartaren från att ta kull på sin hona. Mitt hjärta gråter för alla de katter som ingen vill ha, som dumpas på motorvägar i diken eller i skogen för att gå ett mkt grymt öde till mötes..

Jag kan inte bestämma vad andra ska göra/inte göra. Mitt råd var bara att ge sin katt det absolut bästa och det anser jag vara en kastrering för en utegående katt. Det är ingen lätt historia att ha kattungar alla gånge. Det är ett stort ansvar som kräver rätt mat för mamma och ungar, vaccinationer, regelbunden avmaskning och sist men inte minst om man säljer katt som ska vara ute, ID-märkning…

West
0

For at komme frem til det jeg mener om denne sag, må jeg lige forklare nogle ting først. ( obs. dette er mine tanker, og ingen andre)

For mig er en huskat en race, helt for sig selv, dog vil jeg sige at der findes ikke så mange af dem tilbage, da de er blivet blandet med forskellinge andre racer.

Min min standart for huskat er korte ben, kompakt hovde og krop, tykke ben stammer, kort pels ( dette gælder for den danske huskat) som er kraftig, hale midle lang.

Alle andre katte som ligger udenfor, er for mig   copi-cats, ikke at disse er mindre vær, men de vil aldrig være nogen racekat.

Dette mener jeg også selv om man ikke kan få stamtavle på huskattene, vilke er meget ærlig i mine øjne. Da det vil være med til at fremme racen.

Det jeg vil hen med dette i denne forbindelse, er at det at blande katte uden stamtavle, er tankeløs og må kun siddestilles med at man regner med at der er hurtige penge at tjene..

Men at kalde blaningskatte for huskatte, er for mig det samme som at kalde dem skovkatte.

Hilsen Misha

som har en huskat på 14 år.

RolfH
0

#14 Jag håller inte helt med dig, men det var mycket träffande beskrivet. Varför skapa blandraser när det finns så många renrasiga katter att tillgå?

//RolfH

West
0

#15 skrev jo også at det var min holdning.

Men ja, der er så mange forskellige race i verden, at der altid vil være en til en selv. Og hvorfor så lange blandninger, som i sidste ende ikke lige er det man vil havde.