Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 4218 ggr
Labolina_73
0

Fiv/Felv?

Hur är det nu med dessa sjukdomar?

Om man testar mamma och pappa fritt, är det då samma som med GSD IV att då är avkommorna oxå fria?

Hur säkert är ett snabbtest? Varför är det mindre säkert än om man skickar det till tex Finland?

Hur smittar dessa sjukdomar?

Hört att vissa vill att man testar kattungar innan dom flyttar in i deras katteri?

Tack,,

mvh Linda

Dolleminas
0

Fiv/Felv är luftburen smitta, dessa tester ska egentligen göras regelbundet om man ställer ut katter eller träffar andra katter, när man gör en test (blodprov) och skickar så visar provet bara hur katten mår vi det tillfället… Att man sedan skickar till Finland beror nog på att det är billigare än att skicka det inom Sverige.

skogisen
0

Jag testar mina avelsdjur mot FELV/ FIV. Innan parning

Skickar provet till Tiiri Niini i Finland.

Felv kan ge Blodcancer ,benmärgs & lymfcancer.Kan dröja mellan 3-5 År

FIV är mer som en variant av AIDS.

Där det är immunförsvaret som reagerar under en längre tid. Kan dröja mellan 3-5 År

Bägge sjukdommarna är dödliga.

Signe-Jonna
0

FIV/FeLV är inte luftburet, katterna måste ha närmre kontakt än att andas samma luft för att smitta varandra. FIV smittar främst vid bett, men kan även smitta vid parning. FeLV kan dessutom smitta via saliven, alltså om katterna tex äter ur samma skålar. FIV/FeLV är infektionssjukdomar, är samtliga katter i katteriet testade negativt och de aldrig kommer i kontakt med andra katter eller om man bara lånar hanar som visar upp färskt prov som är negativt så ser i alla fall inte jag någon anledning att upprepa provet flera gånger.

Labolina_73
0

oki,, tack..

men om man skulle testa mamma och pappan till en kull, där ingen av dom träffat någon annan, man har inte varit på utställning eller sådant. om då mamma och pappa är ua, är kullen oxå ua då?

mvh Linda

Humletassens
0

Varför test aför FIV???2007 upptäcktes 7 fall enligt jordbruksverket. och 19 fall av Felv. Så sjukdomen är mer eller mindre obefintlig. FIV/FeLV ingår i dom sjukdomar där man måste rapportera till jordbruksverket.

Sjukdomsstatistik

//Henrik

Wichita
0

GSD 4 är en ärftlig sjukdom.

FeLv och FIV är en smitta.

Du vet skillnaden va?

Silvestris
0

För att snabbtestet som finns innefattar både FIV och FeLV. Flört Testar man för det ena får man det andra på köpet s a s. Sedan är det antagligen så att SJV inte har koll på alla fall av FIV och FeLV i Sverige. Av den enkla anledningen att alla fall inte upptäcks/diagnostiseras. Sedan kan man ju resonera som så att det är bättre att mota Olle i grind. Bättre att testa och hålla smittan borta innan den blivit vanlig än att vänta tills den fått fäste. Så jäkla dyrt är det trots allt inte och det är lätt att hålla sitt katteri fritt utan att bli ruinerad.

Saffran
0

Hur kommer det sig att man ser så olika på FIV/FeLV testning i de olika kategorierna?

Tittar man på kat IV så är det mer regel än undantag att man testar alla innan parning och innan man tar in ny katt i katteriet.

Hos NFO så verkar det vara en helt annan syn på saken? Varför?

I och med att det är en smitta och inte en gen-buren sjukdom så borde alla katter vara lika hårt drabbade och testas lika? Är det för att "dom" har fler importkatter?

JessicaF
0

Jag tycker att det är en självklarhet att testa för FIV/FeLV, kostar ca 250kr för ett snabbtest iofs så är det lite väl känsliga och kan ge falska positiva resultat, men om man får ett sånt är det bara att skicka in ett analysprov till labb.

Min vet. gav rådet att testa minst 1gång per år om katten är aktiv (i detta fall hane) eller var 5:e parning om hanen mött testade honor.

Min Danska hona var vaccinerad mot FIV/FeLV och vad jag har förstått så är det vanligt att man gör det utanför Scandinavien.

Kronängens
0

#8 Jag testar mina honor innan parning. Tror det är lite blandat hur man gör. Har man egen hane behöver man ju inte testa katterna.

Mulan
0

#9 SVA avråder från att vaccinera mot Felv, och mot FIV finns inget vaccin i Sverige i a f. Anledningen till att man avråder från att vaccinera mot Felv är dels för att kattungar ändå inte får ngt skydd mot att utveckla sjukdomen plus att katterna av vaccinet drabbas av ökad risk för att utveckla ovanliga tumörsjukdomar.

Jag har hittills testat o testat om mina avelskatter för Fiv/Felv inför parning, och jag har även testat vår avelshane. Man kan inte testa mot allt, men jag har valt att prioritera Fiv/Felv samt HCM och nu kommer jag snart att göra GSD IV tester också.

mvh Malin

JessicaF
0

#11 Att vaccinera sina katter var inte något som jag rådde till utan det var ett konstaterande att det görs i utanför Scandinavien. Det går mycket riktigt inte att vaccinera i Sverige men att det sker vaccinering i Europa är ett tecken på ett problem som finns utanför vårt lands gränser. Och eftersom vi i större utstreckning importerar och reser med våra husdjur så är det en större risk att utsättas för det.

Personligen så tycker jag att det är mycket som vi övervaccinerar och övermedicinerar för, men kan man testa för vissa sjukdomar och genetiska mutationer så är det för mig en självklarhet att göra det.

Silvestris
0

FeLV går att vaccinera mot även i Sverige, dock inte mot FIV.

Mulan
0

#12 Jag skrev mitt inlägg bara som en komplettering till ditt svar, så det blev kanske lite konstigt att jag riktade det mot ditt inläggsnr. Förlåt!Oskyldig

mvh Malin

Draken_old
0

#8 Jag tor att det är så här.

På kat IV hade de för ett par år sedan en tragisk historia med en katt som skickades på parning och blev FIV smittad. Dessa båda uppfödare + några fler blev hårt drabbade.
När det kommer så nära så tar man det ofta på mer allvar. Och eftersom det är små raser så var informationsflödet snabbt.
Jag tror enkelt de har en tråkig erfarenhet av något som de flesta Skogisa ägare tror är en myt och inget som kan drabba dom..
Det är definitivt inte rasbundet!

Saffran
0

Ja, och eftersom jag råkade bo i närheten av där det hände just när jag skaffade katt och fick veta vilken katastrof det var för de drabbade så blir jag lite förvånad över att man ser så lätt på det innom vår ras.

Jag såg det som absolut självklart att testa vår katt innan jag köpte henne. Likaså tänker jag fortsätta testa innan parning. Självklart även se till att hannen är testad.

Överreagerar jag?

JessicaF
0

#14 Inga problem blir fel ibland Skrattande