Gått ner i vikt
Min skogis kille på 3,5 år har gått ner i vikt.. cirka två kilo..
Han väger 6,2 kilo nu..
Klappar man honom över ryggen så känner man av ryggraden..
Något jag borde vara orolig över? Eller är jag överbeskyddande?;)
Han blev avmaskad för två veckor sen och han verkar vara pigg förövrigt… Han är mer eller mindre sig själv förutom att han vill vara nära nästan hela tiden.
Vår andra skogis är som en skugga på honom, han får inte äta ifred eller något, kan det ha något med vikt nedgången?
Något tips man kan ge honom för att öka i vikt om det behövs?
Tacksam för svar!
/Dinis, orolig matte;)
2 kilo är ju onekligen ganska mycket att gå ner på en katt…men å andra sidan är 6,2 kilo inte någon låg vikt heller…har detta skett under en kort tisperiod är det ju inte bra….i vilket fall som helst så tycker jag nog du skall ringa vetrinären och beställa en tid då det är bättre att åka en gång för mycket än ingen alls.
Att en kastrerad kisse får en yngre kompis som drar igång honom tror jag säkert kan leda till viktnedgång men dock inte så mycket som två kilo.
Jag vet en katt som gick ner lika mycket på kort tid och han hade ätit en halv gummiboll som stoppade upp tarmen… Äter din katt på saker, kan han ha fått i sig något olämpligt?
Håller annars med #2 för 6,2 kg är inte någon låg vikt precis! Om viktnedgången är något att oroa sig för beror på hur snabbt han gått ner.
För att öka i vikt kan du ge honom, rå äggula (kanske med lite grädde iblandat), mjukmat, hjärta, lever m.m.
Susanna
Tack för era svar.
Jag har pratat med min sambo och kom fram till att vikt nedgången började för cirka två månader sen, tänkte att det var för att han hade mer utrymme plus yngre katter som gjorde att han började leka.
Men eftersom jag för någon vecka sedan kände av ryggraden så började jag oroa mig..
Vi ska ta och ringa veterinär på måndag och prata med dom och se vad dom tycker vi ska göra.
Hur ofta ska jag ge äggula? en gång om dagen?
Tack igen.
Det räcker att ge äggula någon gång i veckan.
Susanna

Har du pratat med veterinären nu?
//Linda
Ja det har vi..
Ska till veterinären på måndag för undersökning..
Hoppas att det inte är något allvarligt..
Tack för era svar
Antar att det är grislever?
ska jag ge det rått? även hjärtat?
Hur ofta ska jag ge honom detta?
Veterinären sa att han såg bra ut och pigg så vi ska avvakta och se.
Men vill att han ska få lite mer hull..