Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett13-fodervärdar-finnes-sökes
Läst 1501 ggr
Dinis
0

Fodervärd

Jag och sambon funderar på att vara fodervärdar åt en kattunge tills den hittat ett eget hem.

Finns det någon specifik fodervärdsavtal?
Eller kommer man överens med uppfödaren om de olika vilkoren?
Vem ska betala vad?

Hur gör ni när ni har katter på foder?

Kronängens
0

Det finns inget officiellt fodervärdsavtal. Det vanliga är att fodervärden betalar fodret och kattsanden, medan fodervärden betalar försäkring och sådant som har med kattungekullen, eller kullarna att göra, som tester för sjukdomar m.m.

Det är olika om kullen föds hos fodervärden eller hos uppfödaren.

Man får komma överens om vem som betalar vererinärvård och hur länge man är fodervärd innan ägarskapet går över och hur många kullar uppfödaren skall få.

Uppfödaren vill säkert ställa ut katten och då ska den vara badad och fin till utställning, det måste man också komma överens om hur det ska gå till.

maximus
0

i mina ögon så om man lämnar sin katt på foder så är det i det hemmet katten ska stanna men att jag äger katten tills mina "krav " är uppfyllda ex om det är en hona så kanske jag vill ta en eller 2 kullar innan fodervärden blir ägare

/Annette

Kronängens
0

Ja, de flesta som har raskatter vill nog att foderkatten stannar hos fodervärden efter att man fått sin/sina kullar efter honan.

Men man kan ju också hjälpa katthem genom att vara stödhem åt en katt som letar ett varaktigt hem. Men det är ju inte riktigt samma sak.

Dinis
0

Det låter kanske konstigt, vill helst inte gå in på detalj om varför och liknande.
Vi ska kanske ha den på foder tills rätt hem hittas, utsällning är nog inte aktuellt, inte heller kullar.

Ville bara höra om det fanns någon specifik avtal och det fick jag svar på.

Tack så mycket