Vad kan man göra??
Vi har två skogisar på ca 7 resp. 5 månader. Vårt problem (om det nu kan ses som ett problem) är att de är väldigt avvaktande mot oss, speciellt den äldre.
Biffen, som är äldst, är den vi har mest problem med. När han var ensam så var han väldigt aktiv och på gränsen till jobbig (vi fick lyfta bort honom mm mycket). Anpassningen till när Felix, den yngre, kom gick ganska smidigt. Lite bråk i början och Felix gömde sig, men sen började de leka och busa ihop.
Men efter ett tag när Biffen blev större så har han blivit mindre aktiv. Klart de springer runt i bland och jagar varandra, men Biffen kan inte hoppa upp i fönstren längre (eller jag tror han kan, men något hindrar honom och jag tror inte det är att han vet att han inte bör vara där för så fort han har något att hoppa upp på först så är han där). Jag tror att han väger ungefär som han ska ca 3,5. Dessutom så har han en tendens att lägga sig ner om man leker med tex ett snöre som han ska jaga (han springer först, sen väntar han bara). Likdant om de två ska leka med något så kan han börja leka, men så fort Felix tar leksaken så sitter han bara och stirrar. Vill få honom mer aktiv helt enkelt. Tips??
Men sen har vi också det att både två, men speciellt Biffen, inte kommer om man kallar. Tjejen kan få dom att komma till henne ibland, men till mig kommer dom i proncip aldrig (kan det bero på att det är jag som har vart den som har sagt till mest om att inte vara på bord mm?!). Klart godis och mat funkar ju alltid som lockbete, men man vill ju kunna kalla till sig sina katter.
En anna grej är att Felix kan sova vart som helst om han är trött, men Biffen är väldigt känslig. Felix kan somna i knä eller på magen hos oss, men inte Biffen. Han blir obekväm till och med när man bara håller honom. Tror att han har vart så ända sen vi hämtade Felix. För att få honom att ligga still hos oss så måste en av oss låta honom suga på en öronsnibb eller en hand tex.
Finns det något sätt att träna katterna att komma när vi ropar deras namn?
Finns det något sätt att få dom (främst Biffen) att lita på oss mer?
Kan man få Biffen att sluta suga och att vilja ligga i knä?
Vi vill ju ha två mysiga katter (vilket dom i och för sig är lite då och då) som kommer när man kallar och som ibland kanske får för sig att komma och lägga sig i soffan när man sitter och tittar på tv eller gör något annat.
Är jätteglad om vi bara kunde få lite tips!
//Erik

Det kan möjligtvis inte vara så att din äldste katt har ont, typ växtvärk eller nåt? eftersom han inte vill hoppa högt eller busleka.
Vet inte om katter kan ha denna värk men hör med din veterinär. Då kan du kanske få något smärtstillande till honom och blir det någon skillnad då, så vet du åtminstone var du ska börja leta efter det onda…rygg, leder osv.
OBS! ge INTE katten av din värkmedicin då blir han förgiftad!!!!!!