Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett17-utställningar-resultat
Läst 2425 ggr
Midlands
0

Domartyp

HejsanSkrattande

Vad gillar ni för typ av domare?Det finns ju lite olika sätt att döma på?

Fundersam Skrattande Cool Skrikandes

Eithels
0

Jag tycker om de som säger allt! En del domare säger och skriver bara det positiva. Jag vill också gärna höra det negativa, så jag vet vad som jag skall tänka på i mitt fortsatta avelsarbete.

Jag gillar också de domare som "showar" och berättar för publiken. Det är roligt och informativt och man lär sig en hel del.

Ixatrixa
0

Jag vill ha domare som är medvetna om att jag har betalat för att få en show och en bra bedömmnig oavsett hur det går för katten.

Jag är inte där för deras skull utan de är där för utställarnas skull;)

Jag vill ha domare som har en bred kunskap och genuint intresse för katter. De skall inte heller vara rädda för att ta i katterna utan kunna läsa av katterna på ett bra sätt.

Midlands
0

Jag gillar också när domaren pratar mycket både positiva och negativa saker.
Jag gillar också när domaren jämför flera katter och talar om att "det här är bättre än det här"osv..Man lär sig mycket på det plus att det är roligt för publik att höra nåt också.

WesthKiowas
0

#2 Jätte bra skrivit! Precis så tycker jag med!

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Mulan
0

#2 Håller också med.

Jag gillar INTE domare som är snorkiga o otrevliga mot såväl publik & utställare! Jag gillar inte kommentarer som jag har hört en del få av domare som "vad gör den katten här?" osv.. Jag tycker om domare med en proffsig inställning till sitt "jobb" och som verkligen gör utställningen till en show. En favvisdomare är faktiskt Kristiina Rautio. Hon är dessutom en trevlig färgklick, jag blir glad bara jag ser henne! Skrattande

Loas
0

åå..jag gillar henne SKItmycket oxå!!! hon behandlar även kissarna såå bra!

WesthKiowas
0

Ja!!!!! Kristiina är så himla go mot alla katter, man riktigt ser att hon älskar att vara domare!

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Loas
0

jaa, och det är ju verkligen så det ska vara!!:)

EddaM
0

Det är samma för mig. Något av det viktigaste är att domaren verkligen älskar alla katter. Jag ställer ju ut huskatter ibland o vill då inte ha en domare som tycker att de är skräp o att det är skit att få döma dom. Som tur är så älskar de flesta domarna katter hur de än ser ut.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

WesthKiowas
0

Raymond Saetre är en favorit också som varit med länge i skogissvängen. Alltid lika kul att lyssna på honom!

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

EddaM
0

Hanna Jensen e oxå bra. Hon pratar högt och tydligt om katterna som hon bedömer.

S*Luddhuvet´z

Mulan
0

Å Albert… Mmmmmm…. Flört Albert Kurkowski & Lee Selassa är två favvisar. Sen gillar jag faktiskt Jörgen Frithiof också. Maud Olsen är alltid gullig mot ägare o katter, så hon får också pluspoäng.

Midlands
0

Gillar även domare som är konsekventa i sitt dömande,då litar man på det dom säger om ens katt.
Det händer ju att man har samma domare då och då,inte kul om bedömningarna skiljer sig mellan gångerna.När man har vuxna katter så växer dom ju inte ur sig på ett par veckor=)

(så där ja,nu hamnade den rätt)

Ixatrixa
0

Hahhahah Håller med Mulan om Åh Albert*fniss* en av mina favoriter….men det beror nog på att oftast på att han dömmer som jag tycker *skratt**skämt*

Maxwell
0
WesthKiowas
0

#15 Ops! Tänk på att hon kanske även är här och läser vad som skrivs och kan bli jätteledsen. Jag tycker inte riktigt att det passar sig att klaga på domare här för tråden handlade om vad vi tycker om för olika typer av domare. Självklart får du tycka så här men det ligger farligt nära personangrepp! Jag har också domare som jag inte tycker om men jag skulle aldrig drömma om att tala om vilka här.

Detta inlägg skrivs som ett råd då jag är Medarbetare här på iFokus och vill att det skall vara en så trevlig ton på forumet som möjligt.

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Leffe
0

Det är viktigt att domaren är konsekvent och kunnig, men det viktigaste är domarens hantering av katten. Med andra ord domaren ska tycka om katten som individ även om han/hon inte tycker om den enligt t ex rasstandarden osv

Mulan
0

Jag måste säga att Anne Köhn är helt otroligt duktig också! Hon är konsekvent o trevlig.

Carrocs
0

För mig som nybliven skogisägare och hörselskadad är det bra om domaren pratar tydligt och gärna berättar vad som är bra/dåligt med katterna, så man lär sig något nytt.

Tyckte om Albert Kurkowski sist (hade inte honom, men lyssnade på honom), då han pratade klar och tydlig engelska, så till och med jag förstod vad han menade!

Margareta
0

Det finns inget mysigare än när domaren tar sig tid att kela med katten. Jag har flera gånger med flera olika domare suttit och sett hur de liksom kommer av sig för att katten är så charmig.

En gång var det en domare som högt påtalade sin tveksamhet om ett CACE, men gav sig för att katten "krävde" det genom att på ett fantastiskt sätt gå fram till domaren och KELA sig till certet. Kommentaren var att personligheten är ack så viktig!!!

Det var en underbar upplevelse.

Särskilt för mig som har en katt som morrar och fräser åt alla lukter på domarbordet och i dess närhet
(tack och lov inte mot domaren eller andra människor)

Numer pensionär i Nynäshamn

Black Forest
0

Jag är ju medlem i IDP och ställer inom IDP. Det jag kan tycka är tråkigt är att många bedömningar är tysta dvs dommaren talar inte ut till publik vilket jag tycker ska vara ett krav! Oavsett vilket land den inbjudna dommaren än må komma från är ju minimikravet att skriva bedömningen på Engelska vilket ju är ett brett internationellt språk! En tyst bedömning skriven på Tyska säger ju inte mig mycket då jag inte kan språket! Det värsta jag någonsin varit med om var en dommare som samtidigt slog i en bok (standarden?), det inger ingen respekt! Har annars stor respekt för många dommare vilka är ett föredömme för dommarkåren, för att nämna några; Dagny Dickens, Sverige, Klaas Van der Wijk, Holland, Allan Edwards.. Jean Paul Maas…För övrigt angående utställningar är det ju samma älskvärda katt jag tar hem som jag kom med till utställningen oavsett resultat:)

RolfH
0

Att slå i standard kan ju ibland vara nörvändigt för domaren. IDP har ju inbjudna domare från flera olika förbund och varje förbund har sin egna standard. De skall ju inte döma efter sitt förbunds standard när de dömer på Nordiska IDP.

//RolfH

Black Forest
0

Det inger inget förtroende för mig iaf att sitta och ägna varje katt 5 minuter genom att slå fram o tillbaks i en bok. De kan ju faktiskt läsa på lite innan de dömmer rasen! De vet vart de ska och inom vilket förbund de skall dömma.

RolfH
0

Jo, men är de allrounddomare så är det ju ganska mycket att läsa in och memorera speciellt när de inte i förväg vet vilka raser de skall döma. Så jag har viss förståelse att de ibland måste ta till den skrivna standarden.

//RolfH

Mulan
0

Alan Edwards är underbar! Och jag gillar även Dagny Dickens!

Leffe
0

Instämmer med #25.
För tysta domare. Tänk om domaren skulle berätta om varenda katt han/hon dömer och det är en stor utställning hur många dagar skulle då utställningen behöva för att bli klar. Dessutom är det synd om domaren som t ex dömer 40-50 katter av ungefär samma standard. Vad ska han säga om alla Det blir bara byte av några ord

Tippen
0

Instämmer INTE med #26 alls.
FY vad tråkigt med tysta domare. Ska bara  tex katt 1 -10 få en muntlig bedömning och resten på papper?

Nu vet inte jag vad vilket förbund du tillhör men på SVERAK utställningar så ska inte domaren ha mer än 40 katt på en 1-dagars. Där har du oftast flera olika raser och givetvis en hel del olika typer av katt. Så det blir aldrig tråkigt att lyssna till en bra och förklarande domare.

Annelie Persson tycker jag är en kanon domare att lyssna till. Hon förklarar på ett bra sätt vad vi uppfödare bör tänka på om det är något som hon och hennes kollegor sett är på väg att barka iväg i aveln. Lika bra är hon på att berömma det som är bra. Hon har alltid något positivt att säga om varje katt.
För det är ju trots allt vi som betalar hennes arvode!!

RolfH
0

Jag kan inte se det intressanta i att domaren står och berättar om varje katt det de ändå skriver på bedömningen, det tror jag ändå skulle ta för lång tid. Skall det bli intressant så skall ju flera katter tas fram och domaren skall berätta skilnaderna på katterna och varför den ena är bättre än den andra. Nu vet jag inte vad domararvodet är inom Sverak, men inom IDP så får domarna inget arvode utöver reseersättning, kost och logi.

//RolfH

Tippen
0

Jo dom har samma som hos er samt ett fast arvode i euro. Tror att dom har omräknat  runt 900:- SEK/dag.
Jag och många med mig tycker detta är otroligt lärorikt och underhållande på samma gång när en domarre berättar om varje katt.
När får ni gå från IDP-utställningar? När katten är klar eller hela utställningen? När brukar era utställningar vara slut?

WesthKiowas
0

#28 Hi, nu är jag lite elak kanske men man får vad man betalar för. Nej då… Skämt och sido! Men om man besöker en Sverak utställning så kan man lära sig massor bara genom att lyssna på alla bedömningar!!!!! Lyssnar man så får man ju reda på varför den ena katten slår den andra fast den kanske i betraktarens ögon ser likvärdig ut.

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Restless
0

Men, domarna brukar ju ofta påpeka detaljer som aldrig kan stå på en bedömningssedel! Vissa domare är ju 'snällare' skriftligt än muntligt - allt kan stå som excellent, men muntligt fick man höra om små detaljer som inte är fel, men ändock kanske något man borde ha i bakhuvudet när man väljer partner nästa gång. Dessutom jämförs ju ofta katter för klassvinnare/BIV/NOM och då påpekas skillnader. Tysta bedömningar vore ju jättetrist…

Om domarna är med på det händer det att de får fler än 40 katter under en dag, men det brukar ändå inte vara några problem att hinna kommentera allas för- och nackdelar.

Jag tycker om domare som har tydliga och genomtänkta förklaringar till deras val av vinnare. Det är extra roligt att ställa för sådana som har ett genuint intresse av katter som ras och där man ser glädjen varje gång en katt kommer på bordet :)

RolfH
0

#29 Vi måste stanna tills hela utställningen är klar eller minst 1 timma efter utsatt tid om utställningen drar över tiden. Det brukar väl skilja lite på den utsatta tiden när utställningen skall vara klar men 17.00 är väl en normal tid.

Om man absolut vill ha öppna bedömningar tycker jag att man skall införa det kravet i reglerna. Om det inte står i regelverket måste det vara upp till varje domare att välja hur den gör.

//RolfH

majema
0

#27 och #31 Håller absolut med. Fy vad trist det är om domaren är "för" tyst.
Var och tittade på en IDP utställning för ett tag sen. Vet inte om det är så på alla IDP men här var det fullkomligt tyst hos domarna, utställaren kanske kunde höra lite.  
Men det var inte roligt för mig som publik. Om man nu inte bara är där för att titta på katter. Förvånad Jag hade gärna velat höra bedömningar av katter jag såg på utställningen bla av intresse och för att det är roligt. Nej tacka vet jag domare som berättar om bedömningen så alla hör nåt så när.Skrattande 
/Marie

RolfH
0

#33 Då vet jag inte vad det var för domare på den IDP-utställningen för faktum är att de flesta som vi bjuder in har öppen bedömning vilket de uppmanas till i inbjudan.

Däremot finns det som läget nu är ingen möjlighet att ställa det kravet på domarna och där gäller samma i Fife som i IDP. Först måste man införa en sådan regel sedan skall de inbjudna domarna informeras om detta i samband med inbjudan. Det kanske inte passar alla att stå och prata inför en massa människor och då skall de ha chansen att tacka nej till det.

//RolfH

majema
0

#34 Det var på Smålandskattens uts i Smedby 19-20 aug. Vet inte vad alla domarna hette tyvärr. Men någon öppen bedömning verkade det inte direkt vara. Möjligen var någon enstaka domare, tror det var Dagny Dickens, som var mer öppen och pratade lite, men inte där jag ville titta och lyssna. Det var generellt mycket tystare än på en Sverak utst.
Jag var till och med framme tillsammans med en ägare och försökte höra en bedömning på en avkomma till min hane. Det gick inte höra vad den domaren sa ens vid bordet. Det var dessutom på tyska så det var ju extra problem då.Flört
/Marie

Leffe
0

Svar till #27. Det är riktigt att domarna på SVERAK-utställningar ska enligt reglementet ha max 40 katter. Men nästan alla utställningar jag varit på har domaren haft 48-50 katter.. Jag tycker i det läget att det är viktigast att domaren pratar när det gäller BIV och NOM uttagningarna än på varje enskild katt när det ändå står på bedömningssedeln

RolfH
0

#35 Ja det kan vara riktigt att det förekommer tyska och andra språk. Vi har ju som tur är inte språkkrav på domarna ännu. Dessutom tror jag IDP har fler internationella domare, alltså domare från flera olika länder, än vad Sverak har.

Jag kan faktiskt förstå att många önskar sig öppna bedömningar men har däremot svårt att förstå att man skall ställa sådana krav på domare. Vad jag vet finns ingen annan bedömningssport i sverige där domarna skall hålla öppna bedömningar oavsett om det gäller husdjurssport eller idrott.

//RolfH

Frej
0

Jag säger bara:  Jörgen Jensen !!!!  HemlisKyss

EddaM
0

Frej: hahahaha ja du gillar ju honom skarp ju=)

S*Luddhuvet´z

WesthKiowas
0

#38 Ha ha! Jag väntade just på att du skulle skriva det! Varför blev jag inte förvånadFlört

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Tippen
0

Kan det bero på en liten Frej kanske???

dbhepe
0

#10 håller helt med om att Raymond Saetre är bra. Är så roligt att se hur han visar upp katterna och han är verkligen publikvänlig.

Black Forest
0

kommentar till 37

Om du tex är nybörjarutställare, ställer för första gången, får en sk tyst bedömning och en bedömningssedel skriven på tyska när du inte kan Tyska….. vad har du då fått för behållning av din bedömning och av din dag på din första utställning, vill du fortsätta ställa ut eller du tyckte rentav det inte gav dig någonting eftersom du inte föstod någonting utav det hela? Är det helt orimligt att ställa krav som att bedömningssedeln för  utställare iaf skall vara läslig och förståelig på exempelvis engelska under en tyst bedömning?..  ( du skriver att som tur är har vi inga språkkrav..)

Pernilla75
0

Raymond Saetre, Kristiina Rautio, Bette Lind, Laura Burani & Karina Bjuran är mina absoluta favoritdomare.

Sedan finns det ett gäng till som jag gärna ställer katt för och även några som jag absolut inte vill ska döma mina katter, då de helt har glömt bort att de faktiskt är där för att jag har betalat deras arvode och inte för att de ska vara snorkiga, otrevliga och diviga.

RolfH
0

#43 Ja så skriver jag och det menar jag. Det brukar alltid gå att få sin bedömning översatt. IDP domare gör detta på sin fritid utan ersättning, vilka krav tycker du att man skall ställa på dem?

#44 Är du säker på att just din anmälningsavgift gått till domararvoden? De flesta klubbar måste ha andra inkomster för att en utställning över huvud taget skall gå ekonomiskt ihop. Fast jag håller med dig om att visa respekt även gäller kattdomare ´fast själv har jag inte dina erfarenheter.

//RolfH

chewbaccas
0

Hejsan

Har suttit och läst denna tråden och det verkar vara en enorm skillnad mellan IDP och SVERAK´s utställningar. Själv tillhör jag SVERAK och jag gillar domare som tar sig tid med katten, pratar högt och tydligt och är konsekventa i sin bedömning. Är det ex tre katter om ett cert så är det så otroligt intressant att domaren ställer dem mot varandra och säger det som är deras starka sidor och vad de kunde ha bättre. Då förstår alla tillslut varför den en tog certet, varför den blev tvåa etc..

Jag skulle faktiskt inte vilja ha en domare som sitter tyst och mumlar. Jag har faktiskt betalat dyra pengar för att få en rättvis bedömning och vill veta vad just den domaren anser om min katt. Känner nog att jag slänger pengarna i sjön om det bara mumlas i det tysta och ingen vet vad som händer etc. Hur roligt är det för publiken?? Nu heter det faktiskt att man far på show och då ska det vara en show!! Många av våra framtida köpare finner sitt intresse på just utställningar och då lär de sig otroligt mkt av att kunna lyssna, titta och lära sig av vad en domare säger/gör.

Jag tycker inte att det hör hit att de gör detta på sin fritid, att det skulle rättfärdiga att de bara mumlar och pratar tyst. Detta har en domare valt oavsett om de är i IDP eller i SVERAK. Om de nu inte får ngn ersättning utanför resor mat och logi i IDP så är de ändå väldigt bra betalt om man ränkar ihop vad det kostar för en helg med ex flyg, hotell och mat. Detta är ett brinnande intresse för mig och för domarkåren (förhoppningsvis..) och jag anser att det då finns ett ansvar att göra det till av en show. Prata och visa.

En domare i SVERAK har dock en ersättning utöver resor, mat och logi. Tycker en domare att det är för dåligt betalt i IDP så kan han/hon sluta eller tänka över om de vill konvertera till SVERAK.

Även om jag blir ex2, ex3 så vill jag veta varför den andre katten vinner över min. Det är viktigt att veta var de står och hur utveckligen går framåt på de olika raser som ställs.

Jag har mina favoriter och många är redan nämda i tidigare inlägg, vilka jag inte gärna ställer för nämner jag inte här då det kan klassifieras som personangrepp och det vill jag inte. 

Hmm detta blev lite väl moralpredikade kanske men helt min åsikt!

EddaM
0

Har fått Minna Krogh på min skogis i Tibro, har hört att hon dömer annorlunda o ser fram emot hennes bedömning av min katt=)

S*Luddhuvet´z

Sisikarlstad
0

VARFÖR dessa kritiklappar som ser ut som någon har ritat krummelurer på hela kritiklappen då!!! Åh så förstår man inte ett SKIT va de säger! JA!!! Hur gick det för min katt?????Fundersam Ingen kan ju tyda lappen juuuuu. Va vet man då om sin katt?Ledsen Det tycker jag är retsamt!!! Man frågar folk va står det? Inte en aning säger de! Det är inte kuuul tycker jag…. Men det är väl BARA jag som tycker det tänker jag här inne… Brukar vara så Gråter känns det som.Generad

Anneli_G
0

Tycker inte om tysta domare… hade en sån i helgen… man får ju inte veta nåt… och bedömningssedlarna är ju jätte svåra att läsa… hmm…

Raymond är en stor favvo.. han kan prata han… och showa… jätte bra!

EddaM
0

#48: Det är nog som med läkare, de skriver ju inte heller så tydligt. Vissa skriver tydligt men ibalnd när de skrivet på ett annat språk o otydligt så vet man ju inte så mycket om vad de skriver. Man får lyssna så mycket man kan. Men jag har dålig hörsel o ibland så hör jag inte vad de säger heller. Men jag brukar fråga någon som är bra på att tyda handstilar. Då får man veta lite ialf=)

S*Luddhuvet´z

Leffe
0

Jag har varit med om flera gånger att domaren säger en sak och skriver en helt annan sak. Vad ska man då tro på?

fiskerjentas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mine favoritt dommere er Raymond Saetre, Albert og Kristina.

Albert er vel aller høyest av de tre hos meg….men han kunne ha skrevet lite mer lesligt ;-)

På IDP (har vært der en gang) var ikke dommeren tyst når jeg stilte spørsmål og så, men hun ikke horfor hun valgte min katt til BIR og NOM og BIS, så jeg vet ikke hvorfor hun tok just ham.

Og det synes jeg var litt dumt da

chewbaccas
0

Inlägg nr 47. Det var länge sedan jag hade Minna Krogh. Hur dömer hon annorlunda? Skulle vara intressant att höra skillnaderna..

EddaM
0

#53: Det är vad jag har hört, jag berättar på söndag hur det har gått. Vad jag förstår så dömer hon inte så mycket i sverige så det kan ju vara första o sista gången man får henne. =)

S*Luddhuvet´z