Asså nu blir jag arg !
Fodertillverkarna har ingen måtta på att trycka på oss svindyrt vetrinärfoder när det knappast behövs.
Många av mina kattungar ur mina tidigare kullar (-08) har nu blivit kastater.
Varenda en av dem har fått kommentaren att det nu skall börjas med kastratfoder(diet)…tycker ni att det är lämpligt för en hankatt som inte är färdigvuxen och ligger mellan 4-5 kilo och definitivt inte är fet.
Jag blir galen…måste nog vara skitkärring och skriva ett klagomål till de berörda klinikerna. Tror väl inte att det hjälper men då har jag i alla fall fått säga mitt.
Jag skulle i alla fall vilja ha ett svar på varför man rekomenderar dietfoder till juniorer.

Den främsta anledningen är förmodligen att veterinärerna ser en chans att sälja in en ny kund på fodret i deras lilla butik. Det är säkert inte så att de tjänar så mycket på fodret men säkerligen drygar det ut kassan tillräckligt bra för att det ska göra skillnad att öka försäljningen. Har veterinären väl sagt något så är ägarna väldigt svåra att övertala att situationen kan ses på annat sätt.
Jag rekomenderar att unga kastrerade katter forstätter med kattungefodret med förklaringen att de helt enkelt inte växt klart. Vad man istället bör se över är förstås fodergivan.
När man sedan skall byta till vuxenfoder är heller inte dietfoder
det självklara valet, energibehovet kan ju variera enormt från
katt till katt.
Jag tror nog att veterinärernas argument är övervikt och risk för urinsten och vem vågar chansa på annat då..
Jag tycker det är så intressant då jag håller på med hästar.. Visst en annan art men ändå.. Där är man nogrann med att räkna ut foderstater och har koll på olika färdigfoder etc.. Men vi har ju nästan bara kastrater bland gossarna.. ytterst få som får lov att vara hingstar..
Men där anpassar man givan och inte alls ngr direkta dietfoder..
just detta foder är väl till för att förhindra urinstenar med, så helt ute å cycklar är dom säkert inte ändå. Men en ungkatt ska ju även äta det den behöver men just detta dyra foder det finns ju vanligt foder (RC,hills mm) har ju även för kastrerade katter.´#2 :D hästar är en annan visa då man ger dom lite arbete med ltie svårare å få en lat katt att vilja röra på sig trots fina leksaker.

Som djurägare oavsett djurslag så är det nog bra att lära sig vara lite kritisk och ifrågasätta. Finns det pengar att tjäna så finns det folk som vill tjäna dom.
Har kastreater lättare att få urinsten än fertila katter? jag har ju numer en kastrat och han får samma mat som de andra, men jag fattar inte hur jag skulle kunna lära honom att äta kastrat-maten och de andra att äta icke-kastratmaten. Så de får nog ändå äta samma i vilket fall som helst.

#4 Kastrater räknas ha större risk eftersom dom oftast håller sig längre innan dom kissar medan fertila ofta gillar att småskvätta i lådan för att markera. Hur som helst är det viktigaste att få i katten nog med vätska om man vill undvika stenar.

#5 Han äter ju mer än gärna blötmat och då är det 80% vatten så han klarar sig nog då
Jag tycker också det är väldigt konstigt, det känns inte som om omtanke om katten och dess hälsa sitter i fokus, snarare omtanke om intäkter… Men sedan är ju veterinärerna oftast ganska okunniga om foder, de upprepar tyvärr alltför ofta mest vad fodertillverkarna lärt dom.

Foder har varit och är ett stort diskutionsämne och här kommer de lärde tvisa länge om vad som är bäst för våra ludna vänner. Olika sorters proteiner, vitaminer och mineralsamansättningar för att kroppen skall kunna tillgodogöra sig viktiga näring till max.
När det gäller foder så har vetrinärer lite större vinstmarginal än handlare på vissa foder tex Hill's . Detta gör mig väldigt misstänksam varje gång en vetrinär reckomenderar just detta foder till mig.
Nu vet jag att det finns framtaget foder till kastrerade ungdjur (minns inte om det är Hill's eller Royal) som endast finns att köpa hos vetrinär och jag tror att tanken är god där.
Det är inte bra för någon vuxen eller ung att få i sig förmycket fett eller protein och eftersom kastreringen påverkar ämnesomsättningen så kan det vara en god idé att se över näringsintaget.
Jag kan bara svara för mig själv men om jag skulle kastrera en katt innan 1års ålder så hade jag tittat närmre på just ett ungdjursfoder anpassat för kastrater och inte fortsatt med vanliga kattungefodret.

#8 Det är Hills som har ett sånt foder. Fick en provförpackning på förra utställningen. Men jag tycker det är svårt när man har flera katter, de äter ju från samma skålar och då kan man ju inte skilja ut en som är kastrat. Så mina äter kattungefoder rätt och slätt fast det finns både en kastrat (7 mån) och en vuxen hona.
Personligen reglerar jag hellre mängden mat.