Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett05-pälsvård
Läst 2933 ggr
MillisPillis
0

Simbas päls vanligt "tonårsproblem"?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min unge herre på 7,5 månader har rätt så dålig päls. Den blir väldigt lätt statisk och flygig, samtidig som den liksom "klistrar ihop sig" på vissa ställen. Sedan är pälsen också väldigt blank och (tror jag) fet på ryggen, även om den är ganska nytvättad, inte alls så där underbart fluffig som jag ser på vissa kissar. Han har också lite mjäll.

Tidigare åt han enbart blötfoder, men nu har jag bytt till Hills kattungefoder, men tyvärr har pälsen inte blivit bättre.

Har ni några tips på vad man bör göra? Byta schampo? Jag använder idag ett för normal-torr hud och päls som jag blev rekommenderad på djursjukhuset. Eller behöver han något vitamintillskott, kanske? Byta foder? Vill helst inte det, då vi ju gjort det ganska nyligen, men behövs det så…

Eller är det här helt enkelt vanliga pälsproblem hos en skogis i den här åldern? Jag tycker dock att jag ser bilder på katter i samma ålder som har en helt annan pälskondition, med en fluffig och inte alls så här "tanig" päls.

Jag kan tillägga att han är kastrerad för ett par veckor sedan.

Jag bifogar en nytagen bild (ursäkta den urdåliga bildkvalitén).

Tacksam för tips!

Maria

MillisPillis
0

Ingen som känner igen sig eller vill ge mig råd?

Mvh Maria

KindredCold
0

Hörde att har man golvvärme brukar det bara döden för kattpälsar.
Även vintern är det nog många katter som får statisk päls pga den torra luften.
Jag fick rådet balsamspray :)

Annars, äter han bara blötmat skulle jag ge honom torrfoder och färskfoder.
Burkmaten innehåller upp till 80% vatten.. Ja, du kan ju räkna ut hur mycket näring det är i den..

Katrering kan också påverka pälsen.
Vet att det är väldigt vanligt bland hundar.
Är säkert lika vanligt bland katter..

Det finns ju foder just för kastrat, men hur bra/dåliga de är finns det säkert mer kunniga personer här inne för :)

Min hona är någon månad yngre än din, också kastrat..
Hon har dock ingen dålig päls, mer att den är lite statisk..
Hon äter RC kitten och det är jag nöjd med.

Kronängens
0

Fet päls kan man "torka ut" med puder eller potatismjöl som borstas i och kammas ut nästa dag. Fertila katter får ibland fet päls, särskilt bakom öronen, i svansroten och ibland på ryggen bak mot svansen. Detta borde dock bli bättre snart eftersom han är kastrerad.

Det kan ju vara så att han har sommarpäls och därför inte är så pälsad och fluffig. Det är svårt att veta utan att se fler bilder eller helst se honom i verkligheten.

När man tvättar är det viktigt att schamponera flera gånger, minst tre, för att få bort det feta ordentligt. Själv använder jag schampo från Anju Beauté som jag köpt på kattutställning, men jag tror att man kan beställa på nätet också. Jag är nöjd med mina schampon därifrån.

Statiska blir katterna lätt så här års, särskilt om man har plastmattor och syntetmaterial på filtar och egna kläder.

Vet inte om jag var till någon hjälp nu…. Har du någon uppfödare du kan fråga så är det ju bra. Det är ju lättare att hjälpa till om man kan se och känna på kattens päls.

ingann
0

Alla får heller inte den där fluffiga pälsen. Min hona som är 4 år har inte så mycket mer än din.. lite mer krage bara:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

MillisPillis
0

Tack för era svar!

Om jag tolkar er rätt, är det bästa jag kan göra att vänta lite och se om hans päls blir bättre när han blir lite större/får mer vinterpäls. Och så kan jag testa att torka ut den feta pälsen med lämpligt preparat. Ska testa detta!

Skönt att höra att det inte är säkert att han blir så där jättefluffig utan att det för den skull är något "fel" på honom. :)

Kronängens
0

Skogisar ser nästan ut som korthårskatter när de inte är vinterpälsade.

ingann
0

#5 så här ser min tjej ut året om, hon har inte nån märkbar skillnad mer än att hon får lite mer krage…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

MillisPillis
0

#7 En snygg tjej! Men hon är inte heller så jättefluffig, nej. Glad

Enda skillnaden jag kan se, är att Simba har mer av de blanka överhåren som liksom "tynger ned" pälsen på ryggen. Men det är kanske så han "ska" se ut. Glad

Kronängens
0

#8 Blanka överhår låter som täckhår. Pälsen består av underull (kortare och krusiga hår) och täckhår som är längre och sträva i strukturen.

MillisPillis
0

#9 Ja, den beskrivningen känns igen. Och han har nog rätt mycket täckhår då. :)

Sol-Mone
0

Fodret påverkar en del men hur ser föräldrarna ut? Det är väl en del arv i det hela också. Sen har vi åldern. De är inte färdiga förrän mellan 2-3 år så det kan ändra sig när han blir äldre.

Zizze 7 månader

Zizze 3 år

Kronängens
0

#9 Det är bra att de har mycket täckhår!