GSD4 bærere...
Vi diskuterer på et annet forum.
Noen mener bærere skal tas ut av avl umiddelbart, andre mener de kan avles på så lenge avkommet blir testet og bare friske dyr går videre i avl..
Personlig så mener jeg at om man absolutt MÅ ta en kombinasjon med den katten som er bærer, fordi man har planlagt det lenge og det er en del av avlsplanen, så ok. Ta den parringen for så å kastrere eller ihvertfall ta katten ut av avl..
( for dem som stiller ut mye og det betyr mye for, så kan den jo holdes fertil for å få tittler da ..)
Om man har en katt som har vært brukt i avl og som avkom har gått videre i avl etter så ser jeg ingen grunn til å fortsette å avle på den.
Jeg lurer på hvor mange som er bærere, ettersom noen får det til å høres ut som at det er så mange, at om man umidelbart fjernet alle fra avl så ville genmasen til skogkatten bli for liten??? Kan det virkelig stemme??
Jeg har ikke testet mine enda, men har test-kitt klar til alle mine avlsdyr til neste gang jeg sal til vetrinæren. Om noen tester posetivt( altså er bærere) så blir de ikke avlsdyr. det er et standpunkt jeg har tatt. Men nå er jeg en liten oppdretter da, som ikke tjener noen penger på avl..
Jeg tenker bare som så at ; Det kan da ikke være nødvendig å ta sjangsen på å vidererføre dettte viruset mer enn nødvendig..
Hva mener dere???
Jag har inga avelskatter,men följer debatten med stort intresse.
Jag applåderar dig då detta är bland det vettigaste som skrivits här inne på länge.
Vitsen med dessa tester är ju att hitta de katter som bär på den defekta genen och att eliminera spridning av den till kommande avkomma.
Att då fortsätta att avla på defekten gör ju att det känns absurt att testet över huvud taget örs.
Om man inte vill kastrera katten så låt åtminstone bli att para.
Undrar om inte detta löser sig själv i slutänden,för vem köper en kattunge som är bärare då de kan köpa en fritestad till samma pris.Eller blir det så att bärarna ska dumpas o säljas billigt som sällskapskatter?
personligen så är ju alla katter i huvudsak sällskap eller hur?
Hälsningar Anna

Jag följer också denna debatt med stort intresse. Först var jag övertygad om att alla bärare borde kastreras och ej användas i avel (ju snabbare får man ju bukt med det), men sen såg jag att flera uppfödare (även stora "kända" sådana), valt att para sina bärare med icke bärare. Så nu vet jag inte riktigt hur jag ställer mig. Jag avvaktar så länge med att ta ställning, förrän jag satt mig in i det hela bättre och fått testat mina avelsdjur.
Jag tror att eftersom de flesta skogisuppfödare i normala fall säljer väldigt många (kanske rentav huvuddelen)av sina skogkattungar till sällskap och bara behåller/säljer vidare ett fåtal av kattungarna till avel (och då menar jag helt friska, felfria kattungar)och då INTE gör något avdrag på priset (i vår ras är det åtminstone i Sverige inte vanligt att ta olika pris för katter ämnade för avel eller för sällskap)kommer att ta ut fullpris även för de kattungar som visar sig vara bärare.
Detta pga att de kostar lika mycket att föda upp som icke bärare, de kommer att vara "friska" ändå i hela sitt liv, dvs. de får inga symptom av att vara bärare, uppfödaren får kosta på alla kattungarna GSD IV-test och det kostar ju också en slant för uppfödaren om du har många kattungar, samt även om kattungen är bärare så fungerar den utmärkt som sällskap eller till utställning ändå precis som en icke bärare hade gjort. Dessutom KAN du avla på den ändå OM du väljer att para den med en icke bärare. Nu är ju detta inget som sällskapsköparen ska köra (eventuellt inte uppfödare heller) och för att i så fall vara helt säker på att undvika oönskade "hoppsan-parningar", så får man kanske överväga att kastrera kattungar som är bärare innan de flyttar till en sällskapsköpare. Det GÅR att kastrera dem redan som kattungar, även om vissa uppfödare är emot det.

Mmmmmm ååå så kluven jag är,, jag håller med alla 3 inlägg,, hm konstigt,, men rent spontant tycker jag att man inte ska avla på bärare…
Detsamma gäller tidig kastrering,, för eller emot,, hm jag vet faktiskt inte,, men det gäller ju då isåfal inte bara om kattungen är barare anser jag,, om man kastrerar sällskapskatter så tror jag iaf att jag tycker att då kastrerar man alla katter man säljer till sällskap, oavsett bärare eller ej.
Men om man testar sina katter, så för att veta att kattungarna inte blir bärare måste man ju kräva att hanen oxå är testad. Detsamma även om man väljer att avla på bärare.. då m¨åste man ju veta att hanen inte är bärare.
Hm mmm mycket med det där…
//Linda
Jag är medlem i skogkattslingan där man har gått in för GSD IV hälsoprogram. Detta är rekommendationerna ur hälsoprogrammet saxat från skogkattslingans hemsida, och det är de rekommendationer jag kommer att följa.
Homozygota katter (katter som fått anlag för GSD IV av bägge föräldrarna) ska självklart inte användas i avel, men eftersom katterna dör av sjukdomen innan de blir fertila så är detta problemet automatiskt avhjälpt.
Heterozygota katter, bärare av genen, kan användas i avel, men de ska användas i kombination med fritestade partners. Kattungar från en sådan kombination bör testas innan de säljs vidare. Idealet är att endast fritestade kattungar ska gå vidare i avel, men undantag kan göras så länge kattungeköparen är väl medveten om sjukdomsanlaget och fortsätter följa testrekommendationerna. Målet bör vara att alla bärare av sjukdomsanlaget ska vara eliminerade ur avelsprogrammet år 2015, och att vi fr o m då endast har fritestade katter i avel.
Viktigt är att alla som köper en kattunge som kan bära på GSD IV eller från kullar där inte bägge föräldrarna är fritestade informeras om sjukdomen.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
Jag funderade mycket på detta hur jag skulle göra om nån av mina honor skulle visa sig vara bärare. Kom fram till att jag skulle nog avla ändå med en fritestad hane och testa ungarna sen och ev bärare skulle då naturligtvis bli till sällskap.
T ex min Hilton som är 4½ idag kanske skulle hinna med 2-3 kullar till innan hon blir kastrat. Och vad jag har sett på utfallet på kullar med en förälder som bärare så är det, på en höft, en av fyra som blir bärare. (Alltså, inget vetenskapligt utan helt och hållet min egen reflektion!!)
Så tar man sitt ansvar och testar föräldrar och ungar och säljer bärarna till sällskap så tror jag att GSD IV är borta till målet 2015 även om man avlar på en bärare!
Men ska jag köpa en ny katt så skall den naturligtvis vara testad! Likaså framtida fästemän!
Vet inte om jag trasslar in mej…:O) Hoppas att andemeningen gick fram ändå! …och Hilton vart ju fritestad!!
/Helena

En fundering jag har då… om man väljer själv att avla på bärare,, testar ungarna och säljer ungarna till sällskap.. Vad är det då som säger att dom som köper en bärare inte resonerar på samma vis som ni,,, på det viset kommer man ju aldirg ifrån det,, Ska detta fiunka så antar jag att man MÅSTE kastrera innan leverans..
För det vet man ju och har läst och sett att mpånga som köper en sällskapskatt kanske "ändrar" sej och en köpt katt är en köpt katt.. Då spelar det ju ingen roll alls om katten är såld till sällskap.. Jag säljer ju iofs alla mina till sällskap i första hand…
Jag säger inte att det är rätt eller fel att avla på en bärare då jag fortfarande vet lite för lite, men som jag skrev tidigare så rent spontant tycker jag inte att man ska avla på en bärare… Om man iaf väljer att göra det så ska man testa ALLA i kullen innan leverans,, inte skjuta på det till "sen" utan innan leveransen och då oxå kastrera bärarna i den kullen… För att slippa avla vidare på ytterligare flera bärare..
Frågan är ju då.. hur många här inne är villiga att utföra tidig kastering?
Ja det var iaf min åsikt,,,
//Linda

Hej!
Jag tycker att debatten är intressant, men jag tror att det viktigaste för oss uppfödare är att hålla huvudet kallt och tänka logiskt.
Personligen har jag haft ett litet avelsarbete under några år, och utvärderar det kontinuerligt, både ur utseende- hälso- och temperamentsaspekter. Det finns ju mycket mer än GSD IV att tänka på, t ex HCM, njurproblem, allergier, cancer, svansdefekter, dåligt temperament mm mm mm som kan nedärvas. Och HCM, njurproblem samt cancer är ju tyvärr dödligt.. Och eftersom jag avlar på sällskapsdjur så är dåligt temperament icke acceptabelt för mig.
Om det nu skulle visa sig att mina katter är bärare för GSD IV (jag har inte testat dem än, men kommer att göra i sinom tid, just nu har jag dock alldeles för mkt att göra så jag hinner helt enkelt inte innan januari.. Å andra sidan har jag inte tänkt ta ngn kull nu heller, så strunt samma.. Den enda kull som är tilltänkt är med en fritestad hane, såväl från HCM som GSD IV) så kommer jag självklart att utvärdera dem noga innan jag tar ytterligare kull. Precis som jag alltid utvärderar och jämför deras för och nackdelar på alla plan och tänker noga igenom innan jag gör en parning.
Om jag ser att tilltänkt avelskatter dels är fria från defekter och andra sjukdomar, har bra temperament och tillräckligt bra typ o en bra storlek, samt är fritestade från HCM så skulle jag nog kunna tänka mig att ta en kull även om det visar sig att en av mina honor är bärare. Givetvis blir detta mycket kostsamt för mig, för jag kommer ju att vara tvungen att testa även alla kattungarna för GSD IV, och tester är ju som bekant inte gratis.. Men eventuellt skulle jag ändå ta den chansen. Bärare blir ju inte sjuka. Däremot ska de inte användas i avel med andra bärare.
Ser man hysteriskt på GSD IV så kastrerar man allt som är bärare, ser man långsiktigt och sunt och tänker på annat också så överväger man och utvärderar innan man parar en bärare, men eventuellt parar man en bärare ändå… Beroende på hur allt annat ser ut.
Jag kan inte låta bli att fascineras över den hysteri som jag tycker råder över en sjukdom som är så enkel att bekämpa.. När man istället har problem med andra sjukdomar som inte är fullt så enkla att bekämpa, som t ex HCM, njurproblem och cancer. Om vi är drastiska och tar fullt friska, trevliga och rastypiska bärare ur avel så gör vi nog lite dumheter tror jag.. Ser man på de kullar där bärare har parat ickebärare så ser man att de flesta blir ickebärare, endast ett fåtal i varje kull blir bärare, men självklart är det ännu för tidigt att analysera data.. Men det är en tidig iakttagelse. Så länge man tar sitt ansvar som uppfödare och testar kullarna efter bärare och informerar köparna ser jag inget problem.
mvh Malin
Du är klok som en bok, Malin!
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Oj, ja det är inte enkelt med detta, även jag funderar, läser, vänder och vrider och funderar ännu mer…
Jag är enig med många av er och Malin #7 skriver många bra saker.
Min åsiskt just nu är att jag har svårt att tänka mig att para en bärare om jag inte måste, dvs möjligen för att spara en avkomma för vidare avel, däremot vet jag att alla inte är av samma åsikt och jag försöker ha förståelse för att vi alla är olika.
Det Malin skriver är jätteviktigt och sunt och visst är det så att vi har många mer saker att bekämpa och om alla verkligen tänkte och arbetade som du, då skulle det säkert fungera.
Men jag är orolig att det kommer att bli så att även avkommor som bär genen säljs till avel, man informerar och ber dem följa hälsoprogrammet. Avkomman i sin tur paras, får nya bärare som säljs till avel och man ber dessa följa hälsoprogrammet… Varför måste bärare säljas till avel överhuvudtaget?
För mig så känns det lite som att vi skjuter upp ett problem till nästkommande generationer. Visst det späds ut, men blir vi någonsin av med det, när bärare föder nya bärare?
Självklart har jag förståelse för att vissa behöver avla på en bärare och att många kommer att ta fullt ansvar för avkommorna, men kommer alla att ta samma ansvar?
Jag försökte tänka mig om jag skulle kunna para en fri honkatt med en hankatt som är bärare och svaret blev nej, så därför kan jag endast tänka i banerna att om mina honkatter/hankatt visar sig vara bärare, då blir det ev. en kull för att spara en icke bärare och sen blir hon/han lycklig kastrat.
Det är ändå bärare av genen som gör att antalet bärare ökar…
Barbro

Superbra Skrivet Barbro..
//Linda

#9 Tack, du satte ord på mina tankar. Precis i dom banorna tänker jag också.
OM jag har en bärare i mitt katteri, och OM jag nödvändigtvis måste ta en kull på den katten så skulle det bara vara för att själv behålla en avkomma som är fri. Katten i fråga skulle sedan bli kastrat. Och när det gäller ev bärare bland ungarna så skulle jag överväga tidig kastrering, alltså innan leverans för att vara säker på att det är stopp där.
Det känns som om man bara skjuter upp beslutet om kastrering till nästa generation. Och att man överlåter det till andra människor som kanske inte alls har samma värderingar som en själv.
Men det är en klurig fråga och jag håller med #7 också, men som sagt, det är ju inte alla människor som tänker på det viset.
/Sylvia