Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett17-utställningar-resultat
Läst 542 ggr
Anneli_G
0

Ex%

Ex%… vad betyder det??

fjellans
0

Oplacerda

Anneli_G
0

Ah… tackar!! Trodde det var skrivfel först Skrattande hihi!!

majema
0

Om jag inte minns fel Generad kan man väl även ibland säga "draget cert" , samma sak iofs.

/Marie

fjellans
0

Nä,,, dom skriver så ibland,,,,,,,,,,,,, kan det stämma med din bedömming,, att kissen blev oplacerad, du som bara vill ge upp eller hur var det nu:-)))

Florinellas
0

EX% är väl när katten inte får sitt cert pga av att den inte håller poängen, trots att den är klassvinnare. De flesta säger väl draget cert, iaf av vad jag har hört.
Bara EX får ju katten då den blivit oplacerad om de är många i klassen men det är inte samma sak som draget cert.

Anneli_G
0

Nä…. ska inte ge upp.. men det är ju lite hopplöst just nu Fundersam Nejdå, min misse blev Ex3… jag såg det inne på nåns sida och förstod inte vad det betydde… När blir det Ex% då… efter Ex5 eller??? Eller när de bara skriver Ex???

Florinellas
0

#6 Bara EX blir det när de är fler än 4 kissar, den femte och resterande får bara EX, alltså oplacerade.
EX% skriver domaren när han/hon anser att katten inte når upp till poängen för det aktuella certet. Katten kan även få bedömningen MB(mycket bra), B (bra) och det är inte så roligt….vilket är sämre än EX%

Anneli_G
0

Klurigt det där!! Flört

Loas
0

intressant! jag har oxå funderat över "ex" och ex%"..skönt att få en förklaring:)

Denna kommentar har tagits bort.
Dagny
0

Jag vet att en del domarkollegor av ren lättja använder %-tecknet i stället för att skriva ut Ex 1 ej certifikat, vilket ju är längre och tar längre tid att skriva. En del hoppas också på att få slippa förklara varför katten inte får certifikat, vilket en domare är tvungen att göra.

Det värsta är dock att det går ganska lätt att förfalska en bedömningssedel där domaren skrivit Ex % och inget mer. Jag har sett ett exempel i Sverige där utställaren förvandlade ett draget cert (draget genom att %-tecknet använts) till ett utdelat certifikat. Sånt kallas för urkundsförfalskning.

Mvh/Dagny

Pernilla75
0

Ex1% = Draget cert.
Ex = Oplacerad (plats 5 eller sämre)

Jag borde veta då Plexus fick sitt första dragna cert. i Moss. Flört