Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett32-utanför-ämnet
Läst 1119 ggr
jaanuska
0

Censur

Hej.

Vi har varit medlemmar sen början av sitens liv. Ibland reagerar jag (Anders) på att trådar försvinner helt från siten. Jag använder ett flertal andra forum på nätet i en massa olika intressen, och när tonen/språket/ämnet spårar ur brukar moderator/sitevärd stoppa tråden från att spinna vidare och givetvis motivera varför tråden stoppats.

Men man raderar inte tråden!?!

Borde inte samma sak gälla här  också? Jag har försökt läsa igenom användaravtalet gällande iFokus och där står uttryckligen att siten INTE skall censurera det som sägs/skrivs.

Vore det inte bättre att sitevärd/moderator enbart redigerar material som är olämpligt, och inte helt tar bort trådar som spårat ur?

Tonen på siten är idag ganska hövlig, men har ibland gått till rena personangrepp och tillhörande smutskastning. I dessa fall anser jag att moderator kan/bör varna inblandade användare (och eventuellt låsa tråden/användaren från fler inlägg), men ta inte BORT tråden helt, vilket jag anser vara censur som i förlängningen förstör möjligheten att utbyta information mellan oss användare!

Kom gärna med era egna åsikter om detta, och framför allt: Håll god ton!

// Anders

Saxat från skrivregler:

Det är inte tillåtet att:

* Bryta mot svenska lagar och förordningar.
* Kopiera upphovsrättsskyddat material.
* Skriva inlägg i reklamsyfte eller marknadsföra produkter/tjänster utan sajtvärdens medgivande.
* Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet.
* Ägna sig åt personangrepp.
* Använda svordomar eller annat ovårdat språk.
* Skriva inlägg med innehåll av diskriminerande karaktär.

Innehåll:

Du godkänner att sajten publicerar det material du bidrar med. Sajten förbehåller sig även rätten att redigera innehållet.
Tänk på att:

* Alltid läsa igenom dina inlägg en gång innan du trycker på "Publicera inlägg". Då upptäcker du antagligen om du har skrivit fel och kan korrigera det.
* Utgå ifrån att allt du läser har skrivits med gott uppsåt.
* Inte bemöta inlägg som bryter mot sajtens Skrivregler genom att själv bryta mot skrivreglerna.
* Visa hänsyn och vara artig mot andra medlemmar på iFokus.
* Respektera även uppfattningar som avviker från dina egna.

Saxat från Användaravtal #5:

5. iFokus ansvar och ansvarsbegränsning

iFokus ansvarar inte för Användarens eller andras bruk av tjänsterna och för information som Användaren eller andra registrerar, mottar, lagrar, sänder ut eller gör tillgänglig på annat sätt än som är tillåtet enligt svensk lag.

iFokus avskriver sig i varje fall ansvar för obehörig tillgång till, förlust och/eller ödeläggelse av data och/eller avbrott i informationsflödet, orsakat av Användarens eller tredje mans handling eller underlåtenhet, eller som följer av driftstörning.

iFokus bedriver inte någon förhandskontroll eller censur av den information som görs tillgänglig via tjänsterna. iFokus förbehåller sig rätten att utan föregående varning avlägsna eller ändra information som har kommit till iFokus kännedom och som enligt iFokus bedömning står i strid med svensk lag, villkoren för användning av den aktuella tjänsten eller som kan utgöra grund för ansvar för eller kritik mot iFokus.

Såvida annat inte uttryckligen anges i dessa villkor, har iFokus inget ansvar för material som publiceras på eller de varor och tjänster som erbjuds via iFokus.se eller Tjänsterna. iFokus har vidare inget ansvar för material som publiceras på eller varor och tjänster som erbjuds via andra webbplatser eller webbsidor som iFokus har upprättat länkar till.

Användaren kan inte ställa iFokus till svars för förlust eller skada som orsakats av Användarens bruk av tjänsterna.

Eventuella erlagda avgifter för iFokus betaltjänster återbetalas inte. Detta gäller oavsett om användaren väljer att avsluta medlemskapet själv eller om det görs av iFokus efter brott mot Användaravtal eller Skrivregler.

SillyZones
0

Tråkigt att du inte tycker att sajten fungerar tillfredställande för Dig.

Eftersom det är jag (Jessica) som är Sajtvärd på Nork skogkatt iFokus, så sätter jag också reglerna för den här sajten. Ifokusnätverket i sig har vissa generella regler som du också pekar på. Sen är det upp till varje Sajtvärd att sätta regler för just det forum som han/hon är värd för. Eftersom Norsk Skogkatt iFokus är ett ganska speciellt forum såtillvida att många av vår användare INTE är anonyma p g a att de är uppfödare eller kattungeköpare (det går lätt att spåra identiteten när man vet vilken/vilka katter man äger) så anser jag också att reglerna ska vara hårdare för att värna om den enskilda integriteten. Trådar som plockats bort plockas bort av olika orsaker: Trådskaparen själv vill att tråden tas bort, tråden innehåller personangrepp eller information som har negativ bedydelse för en enskild individ eller är inaktuell (annonser t ex) .

Om du sedan läser vidare i iFokus ansvarsbegränsning så står det:

iFokus förbehåller sig rätten att utan föregående varning avlägsna eller ändra information som har kommit till iFokus kännedom och som enligt iFokus bedömning står i strid med svensk lag, villkoren för användning av den aktuella tjänsten eller som kan utgöra grund för ansvar för eller kritik mot iFokus.

Jag kommer att fortsätta på den linje vi har slagit in på här på Norsk Skogkatt iFokus, man ska känna sig trygg här även om det är ett utsatt forum p g a att man många gånger inte är anonym. Men givetvis vill jag vara lyhörd för förslag och förändringar. Men Norsk Skogkatt kommer så länge jag är Sajtvärd inte vara någon grogrund för skvaller och personangrepp.

Mvh/Jessica, Sajtvärd

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Bengan-A
0

Även om det inte går att leva på gamla meriter så vill jag säga lite i detta ämne som FD Medarbetare på sajten. Jag är positiv till att trådar med tjafs, intriger och personangrepp tas bort. Denna "censur" tar inte bort möjligheter för medlemmarna att utbyta seriös information i seriösa diskussioner.

Att låta dessa "tjafstrådar" stå kvar låsta ser bara illa ut för eventuella besökare. Nu tycker jag att det är en bra ton här, och vi får hoppas det förblir så.

Så min åsikt är att Sajtvärden kan köra på den inslagna vägen.

Mvh Bengan

SillyZones
0

Detta som du tar upp, Bengan, vill jag också peka på.

Mvh/Jessica

jaanuska
0

#1 & 2.

Tråden skapades INTE för att jag på något sätt vill att skvaller och personangrepp skall vara tillåtet. Jag menar att man kan hantera svåra frågor/trådar på ett annat sätt än att sopa dem under mattan.Det står klart och tydligt att jag på inget sätt vill att personangrepp skall finnas i trådarna (vilket också inte är tillåtet enligt avtalet mellan medlemmar och ifokus)!

Jag anser att siten fungerar, men jag har åsikter på att trådar raderas! Att radera information är för mig samma sak som censur, vilket jag är emot i princip. Det finns andra sätt att reglera trådar än att radera dem när tonen blir skarp. Det finns en stor risk att personer med annan åsikt inte törs vädra dem i forum (som detta).

// Anders

SillyZones
0

Jag förstår inte riktigt vilka trådar du menar som är raderade, där innehållet skulle vara av den art att det skulle vara en seriös diskussion som på någotsätt skulle förhindras? Det vore bättre om du PM.ade mig med en förfrågan om den tråd/trådar du menar som du saknar, så kan jag ge dig orsaken till varför tråden ifråga har plockats bort.

Mvh/Jessica

jaanuska
0

Jag avser inte någon speciell tråd ö.h.t., utan bara det ATT trådar raderas. Min mening är att trådar som går/gått för långt kan låsas (och eventuellt spärra medlem för fortsatta inlägg). Oavsett anledning anser jag att information bör vara tillgänglig för alla (dock inte personangrepp, olagligheter o.d.). Problemet är att det inte är upp till någon enskild att avgöra vad som är intressant för andra, oavsett om informationen är intressant eller ej.

// Anders

Sissi
0

Jag tycker det är bra att vissa trådar som gått över styr tas bort. Jag har ingen som helst glädje av att läsa andras dispyter och påhopp och precis som Bengan skriver så ser det bara illa ut för eventuella besökare.

Jag gillar norskskogkatt.ifokus och är nöjd som det är!

Även om du har rätt i det du skriver #6 .

Sissi

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Bengan-A
0

#6 Givetvis har Sajtvärd och Medarbetare mandat att styra vad som finns i inläggen. Då menar jag i den meningen att ta bort sådant som av dessa personer anses olämpligt. Det är ju det som sajtvärd/medarbetare uppgift. Och givetvis är det upp till dem att dra gänserna. Det är svårt att göra dett 100% korrekt, jag vet. Men det är deras uppgift.

Mvh Bengan

Arabella
0

Det er også helt vanlig på andre forum at moderatorer kan stenge tråder, redigere eller slette innlegg eller slette hele tråder. Av og til er det nødvendig å slette en tråd, da den ville bli ganske meningsløs hvis man kun sletter eller redigerer enkeltinnlegg.

SillyZones
0

#9  Precis! Om det är så att hela trådstartens mening går förlorad i redigeringen så ser jag ingen mening att en sådan tråd ska ligga kvar bara för att? Sen tycker jag faktiskt att vi inte behövt plocka bort speciellt många trådar alls här och det är jag glad för. Vissa gånger vill den som har startat tråden att man plockar bort den av olika anledningar. Det är ju svårt att ge någon orsak när man plockar en tråd, när man låser den så skriver man ju i tråden varför man låst.

Mvh/Jessica Sajtvärd