känner någon igen??
För ungefär en månad sedan började min Frans att "slå till" mig. Hände varje gång jag gick förbi honom. Han liksom, boxade till mig och sen svassade iväg. Nu gör han samma sak förutom att han stannar efter ett par steg, drar öronen bakåt vänder och attackerar mig. Han ser väldigt skrämd ut när han gör detta (höjer ryggen, går sidledes) och ofta fnissar jag åt det (tycker ju han är söt). Men börjar faktiskt bli lite orolig, för han blir mer och mer hårdhänt. Och lugnar inte heller ner sig. När jag försöker hålla bort honom biter han mig ganska hårt och blir som tokig, kommer han loss tar han ny sats och ser riktigt aggresiv ut. Försöker jag gå därifrån jagar han efter och biter i mina kläder. Jag har läst i böcker och pratat med Frans uppfödare och de säger att man bara behöver knäppa till honom på örat så går det över. icke detta fall…
Gränsen mellan bus och rent allvar börjar kännas hårfin, och jag upplever honom som ganska obehaglig när det här händer. Vi kommer hemskt bra överrens, han är jätte förtjust i mig och jag i honom, även jag som får göra alla otäcka saker, typ klippa klor och bada honom och då utan protester. Så fort det är nåt så kommer han till mig så jag förstår inte varför han bara gör såhär, han är jättelugn trevlig och kelig övrig tid och har stor respekt för både mig och min sambo.
Någon som känner igen detta beteende och kanske har något gott råd? var faktiskt pga av detta jag sökte mig till detta forum men känt att jag skäms lite över det här "problemet".

Du ska inte skämmas över ditt problem, kan drabba vem som helst. Jag tror att din katt är mycket förtjust i dig och försöker leka med dig, tyvärr så är det vanligt att leken övergår till allvar för många katter orkar liksom inte hålla det på en lagom nivå. Troligtvis har du även förstärkt hans beteende eftersom du visat att du tycker att det var lite kul och skrattade åt honom i början.
Det du kan testa att göra är när han ska "anfalla" dig är att säga ett högt och bestämt NEJ och samtidigt spruta en stråle vatten på honom med en blomspruta.
Min numera döda huskatt var otroligt hårdhänt och betedde sig nästan likadant när han var runt ett år (antar att det var hormonerna som spökade) Jag testade detta då och det funkade. När han nån gång började bli för hårdhänt igen så räckte det att säga nej till honom och då gav han sig.
Hoppas det löser sig för dig!
/Camilla
Lite skäms jag, för att jag inte kan få bukt på det, vilket känns otroligt larvigt. Och ännu mer skäms jag över att jag faktiskt tycker att han är otäck, då jag haft katter tidigare och Frans bara är en liten skit än så länge.. Men blir orolig att det ska fortsätta sen när han växt på sig, att han kanske skulle bli dominant eller ilsk.
Men ja, får väl försöka ge mig på blomsprutan igen.. sitter och fnissar lite, tycker att "vattenlösningar" är så hemskt grymma :(

Vattnet är bara till för att överaska och då glömmer katten förhoppningsvis bort vad den höll på med. Det behövs bara ett liiitet stänk. Lycka till.
Jag skulle nog inte använda vatten som bestraffningsmetod, då det skulle kunna påverka dusch och bad. Jag vill inte att mina katter ska bli rädda/känna obehag mer än nödvändigt inför bad…
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Feliway, kanske skulle kunna hjälpa dig, prata med din veterinär, det finns i spray,som du använder på dig eller som "kontaker" som man sätter i elkontakterna, det är feromoner, som katten gillar.
Här kan du läsa mer om Feliway

Jag har aldrig märkt någon skillnad på katterna när jag badat dom. De förknippar bara blomsprutan med obehaget av ett litet stänk. Det är ju överaskningen de upplever som obehaglig, man kan ju direkt efter stänket kasta till katten en leksak och då har man lurat katten att tänka på annat. Sedan är det ju så himla kort tid man använder den för sedan räcker det ju med ett betämt nej. Jag har svårt att tro att tro på att Feliway skulle hjälpa när detta handlar om ett enstaka beteendeproblem. Han är ju inte sådan hela tiden. Men visst vill man prova så…
Han är inte aggresiv eller överdrivet busig i vanliga fall. När han kom till oss så var han också väldigt väluppfostrad och vi har egentligen aldrig behövt använda oss av några som helst bestraffningsmetoder.
Det som jag tycker är otäckt och som jag inte sett hos katter tidigare är att han nästan verkar vilja "göra upp" eller visa sig väldigt stursk. Och det känns väldigt personligt då det bara är mig han gör så mot.
Gillar inte heller blomsprutan, men har fått höra den lösningen av många kattägare. Är faktiskt rätt konstigt att en "humanare" enkel bestraffningsmetod mot bus, otyg och aggresivitet hos katter inte har utvecklats.

Humanare? Hur menar du då? Har du något exempel att jämföra med?
oki, humanare är att ta i. Jag menar bara att det känns konstigt att katten behandlas ofta med skrämseltaktik i sin uppfostran. Allt från vatten, hög röst, klapp i händer till onda blickar. Har tidigare tagit hand om katter som varit varit illa ute. De har reagerat starkt på höga röster, mot vatten och händer, det säger mig att vi kanske inte har den bästa komunikationen alltid med våra katter.
Men, min katt som litar på mig kan ju givetvis ta att jag strålar vatten på honom när han beter sig illa. Och jag menade inte att det är vidrigt eller så, bara tycker ibland att det är konstigt (så länge som katten har funnits ibland människor) att det inte finns ett mer komunikativt sätt att säga att något är fel.
Jag vet givet att en katt, är en katt, är en katt och antar att den mest effektiva metoden att få honom att sluta jaga/bråka med mig (vilket måste göras) är att använda blomsprutan. Tycker bara att det är tråkigt att behöva skrämma honom med vatten då det egentligen är jag på något sätt som vill säga ifrån. Det hela handlar väl egentligen om att jag inte hammnat längst upp på hans pondus lista, och det vill jag ju förstås ändra på, för det är väl antagligen där problemet ligger?

Du skulle kunna testa en annan grej som vi ofta använder på hundar, man ignorerar ett dåligt beteende helt och belönar istället när hunden gör rätt. Kan kanske vara svårt i ditt fall att ignorera en katt som vill bita en i benen.
Har du testat kattspråket på honom? Det låter kanske helt knäppt men jag fick tipset av en erfaren domare och uppfödare… När katten vill klösa dig eller bita så stirra honom i ögonen och morra och fräs. Det är ju något som katterna som själv använder. Jag testade att fräsa åt min ena hona som envisades med att gräva ur jord hela tiden ur mina blomkrukor och helt otroligt, det funkade. Fick ju hålla på ett tag men tillslut förstod hon.
Nu blir jag väl idiotförklarad här på forumet men det bjuder jag på 
Min hona Lina var VÄLDIGT bevärlig när hon kom till mig. Hon var 16 veckor och betedde sig som en helt normal katt till en början. Men efter några dagar så började hon skrika, och då menar jag skrika som en katt i en tecknad serie. Helt hysteriskt. Det övergick ganska snabbt till att hon attackerade allas ben, och skrek. Jag var helt övertygad om att hon hade ont någonstans. Till slut, efter många om och men så fick jag rådet att stänga in henne i ett rum som staff när hon gjorde så. Jag tyckte att det kändes hårt så jag tog istället ut henne i köket och stängde dörren. Sen satte jag mig på en stol och nonchalerade henne fullständigt. Samma rum varje gång, och samma procedur varje gång. Det tog ca 1 vecka så hade hon fattat. Om hon ville vara med familjen och dom andra katterna så var hon tvungen att uppföra sig.
Vet inte om detta funkar för dig men det kan vara värt att prova. Lycka till! /Sylvia
#10, jag tror inte alls att någon skulle idiotförklara denna lösningen. Min sambo har ibland behandlat Frans genom att ha fräst åt honom, och det har haft en effektiv verkan, jag har dock bara trott att Frans ger respons eftersom husse har så mycket respekt. Man gör ju så med hundar nuför tiden i deras fostran (morrar nära nacken) så, får ge det ett försök. 
#11 har fått tipset och det hade totalt fallit bort i glömska, känns som du säger lite svårt (eftersom det är ens lilla älskling) men tror att jag får börja med det de gånger han inte ger sig.
Känns skönt att få höra alternativa lösningar, var också intressant att få höra om feliway då jag direkt tipsade om denna produkt till en vännina som har en abbesinier som är mycket fräsig aggresiv och orolig. Får tacka så jätte mycket! //annika

Lycka till, vilken metod du än använder dig av// Rita

#10 jag Fräser alltid till mina katter när dom inte uppförsig som dom borde och hjälper inte det så stirrar jag på dom och morrar istället. gör dom inte som jag vill då bär jag ut eller in dom iett eget rum där dom får sitta och tänka över sina dummheter ett tag. Miracel har börjat hana sig mot alla katterna nu så just nu är han mycket lik Emil i lönneberga och snickeboa
Men han är såå trevlig när han kommer ut från snickeboa
När Miracel var liten så hade han en favorit leksak, när han lekte med den så morrade han som en tiger i början så tyckte jag att det var kul. men sedan tyckte jag att det blev otrevligt ,jag blev rädd att han skulle bli aggresiv när jag försökte att ta hans leksak så blev han galen morrade mot mig . Ringde till uppfödaren och frågade vad jag skulle göra, hon gav mig då rådet att inte lådsas som jag varken såg eller hörde det, han slutade att morra efter ett tag. men det är fortfarande han favorit leksak. Idag skulle han inte morra till någon människa min älskling
Jag måste bara säga att jag är himla glad för allt stöd, härom dagen kom jag på mig själv att inte ha blivit attackerad på väldigt länge. Min taktik har egentligen bara varit att jag vänt på mig och tittat på honom, (funderat på vad jag skulle göra) Frans har då satt sig ner och tittat nyfiket. Sedan jamat han och kommit och kelat istället!
Känns som han visste att det skulle bli en förändring om han fortsatte med detta, måste väl ha utstrålat någon slags bestämdhet och det har jag er att tacka för!
Så tack så jättemycket för en (för mig) väldigt bra diskussion! //annika

åå, va skönt det låter :)
jätte kul att det ordnade sig och att du fick hjälp av andra duktiga härifrån :) är så skönt när man får bukt på saker !!:) lycka til med fina killen

kanskje vi kan se hva kattemor gjør når de små er ulydige? og ape-etter henne? mener ikke vi skal banke kattunger altså, men knurre eller frese til dem burde jo virke… hvis man finner riktig knurr hehe… Jeg pleier å overse dem hvis se biter for eksempel, og ta hånden vekk, ikke mer kos når de gjør feil. Og første bud her i huset, vi leker ikke med fingre, men med viftepinner eller andre katteleker.. fingre er mat og kos..
Gud vad skönt att du fått bukt med problemet. Katter har ett övernaturligt sätt att känna av sinnestämningar och din katt märkte nog att du hade förändrats. Och vad gott att du kände dig hjälpt av alla tips. Lycka till i fortsättningen! /Sylvia