Jag har oxå undrat över det där.. Är det de som heter Amber idag?? Såg oxå de som kallades Kanel… är det en egen färg??
Ja, det finns ambersköldpaddor…
Nej, golden katter är inte samma som amber även om man innan amberfärgen blev godkänd ibland registrerade dem som det!
Ambersköldpaddor finns, så det jag undrade över var om även goldensköldpaddor finns…någon kunnig på området???
Jaså, förlåt… trodde du menade amberpaddor…
Tack, Anneli & Ann! Det finns ju tex. silverpaddor så jag tänkte att då finns det kanske golden också…*ler*
Eftersom golden är en kombinationsfärg så finns det sköldpadd med golden. T ex svartsköldpadd shaded golden = fy 11 eller blåsköldpaddgoldentabby = gy 22
//RolfH

Ojoj… det finns för många förgkombinationer… kommer aldrig lära mig det där
Det är så många ord… som rufism och dellutering och shaded osv… förstår inte riktigt allt det där…
Har fått höra (från rätt säker källa) att Golden endast är en fråga om pengar/status! Ungefär som med märkes kläder!!! Ingen skogisfärg är det heller så det är alltså inget att eftersträva!!!
Bevara den renrasiga skogkatten som den vilda vackra katt det är!
//Sissi
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Sissi.. gäller det silver oxå??
Absolut INTE!
Silverkatter är en helt annan sak!
Dessutom en godkänd färg egenskap sedan gammalt!
Silver och guld har inget gemensamt!
//Sissi
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
Finns det verkligen skogis goldenpaddor eller amberpaddor? Har kollat runt på skogkattslingan och sveraks sida men hittar inget om att det finns?

Det är många färgkombinationer som inte står nämnda på Skogkattslingans sida…
amberpaddor finns ialf

#8 Skulle bra gärna vilja veta vem denna säkra källa är… För mig veteligen är skogisen en ras uppbyggd av noviser och vem vet vad de hade för färger!? Inte så konstigt om det poppar upp lite ovanligare färger ibland alltså. De har ju varit med från början! Sen är faktiskt golden godkänt på skogisen så jag förstår inte vad du menar med att det inte är något att eftersträva??? Och vad menar du med att det är en fråga om status/pengar?
Oavsett vad man tycker om det så är golden godkänd på skogkatter. Troligen så registrerades tyvärr många amber som golden innan amber blev godkänd i Fife (amber är inte godkänd inom IDP) trots att de inte genetiskt hänger samman. Numera finns det även ambergoldenaguoti.
//RolfH

Aguoti… där kom ett till ord… mycket det här 

Du, jag förstår dig! Det är mycket att ta in och lära sig i början! Men jag kan trösta dig med att INGEN blir fullärd!
#16 Anneli_G. Agouti betyder mönstrad. Säger man bara agouti så är det obestämt mönster annars kan man säga tickad, tigré, tabby, spotted på de bestämda mönstren.
//RolfH

Skulle inte golden skogisar finnas??????
Hur kommer det sig då att S*StarsHollow's Derwen finns och är GOLDEN???
Detta har flera domare beslutat enhälligt!!!!!
#8 Vaddå status och pengar? Jag förstår inte alls vad du menar faktiskt..
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
Finns det bilder man kan se på goldenpaddor och amberpaddor någonstans?

#21 Gå in på Krusmon´s hemsida. Hon har en amberpadda.
#21 Så läcker hon är, Lightambersköldpaddsmoke
Går det att på ett hyfsat enkelt sätt förklara skillnaden mellan amber och golden…
har försökt hitta själv men lyckades inte.

Nu är det igen något som mina språkkunskaper tyvärr räcker inte till, men jag försöker att säga något iaf.
…Jo, tar det här bort för verkligen kan inte tillräckligt språket att förklara vad mitt bekymmer var…
Förlåt.
#25 Men vad har norsk skogkatt med bondkatter att göra?

#25 Vilka eländiga sjukdommar menar du då? Menar du då också att amber/ligthamber/goldenkatter skulle vara mer sjukdomsbenägna, eller fattade jag helt fel nu? Självklart kan det ligga andra raser bakom skogisen. Jag tror faktiskt jag sett en ligthamber huskatt, inte helt hundra på att det var det men troligtvis var det det.

#26 Norska skogkatter har ju troligtvis gemensamma förfäder med skandinaviska bondkatter - så borde de inte ha samma färger också?
Men är inte amber en färg som inte finns hos någon annan ras än skogis? Vilken motsvarighet finns hps någon annan ras?
Om jag har fattat det hela rätt så var väl golden en av ursprungsfärgerna. Dessutom så sägs det att amber har ploppat fram då och då från första början. Däremot så har ju inga dillutionsfärger förekommit innan det togs fram genom inkorsning. Dilutionsfärgerna är ju heller inte godkända. Nej Norsk Skogkatt har inget med bondkatter att göra. Det man gjorde efter det att man fick rasen godkänd var att man letade runt bland tamkatter av okänd ras för att hitta så många som stämde överens med standarden som möjligt och dessa ställdes då som noviser och en hel del blev då godkända som Norsk Skogkatt. Detta var ju den enda framkomliga vägen för denna ras då den s a s var en ursprunglig ras och ingen korsning mellan två befintliga raser.
//RolfH

Jag tror inte att varenda katt som var av rasen blev novis - och när katter oberoende av rasen (då rasen norska skogkatt inte officiellt fanns) gick fria ute och fick kattungar fritt så hur var det möjligt att ingen bondkatt (eller vilda raslösa katter osv.) fick ungar med en skogkatt? Dessutom det har ju funnits noviser i olika länder och av en kull blev det ofta bara en katt novis… Syskonen är alltså inte norska skogkatter - vad är de då?

Hur blev den här frågeställningen till en smutskastning av våra vackra katter???
# 30 Vad menar du med att dilutionsfärgerna inte är godkända, Rolf? Blått, Creme och lightamber är väl i allra högsta grad godkända, vad jag vet? Eller syftar du på något annat?
#11 och #12: Här finns lite info om amber:

Lite historik finns att om läsa på "gamla" x-kattens hemsida. Den uppdateras inte längre p.g.a. att färgen nu är godkänd som amber.
http://hem2.passagen.se/xcats/
//Krisitin
#33 Förlåt jag förklarade lite otydligt. Jag menade Lila, Choklad, Kanel. Jag vet att golden var en av de ursprungsfärger som godkändes så för den färgen så var det ingen avsiktlig inblandning av annan ras. Samma sak med amber. Däremot lila, choklad, kanel. Där måste annan ras ha korsats in för att få fram det sk chokladanlaget. Och för att återgå till ursprungsfrågan så finns det sköldpaddgolden och ambersköldpadd.
//RolfH
Men golden är väl egentligen ingen "färg" utan en effekt av vidbandsanlaget, som hör till mönster? Borde det då inte finnas motvarigheten i silver, alltså shaded silver? Eller är jag ute och cyklar?
Var ett tag sedan jag var inne och kikade på debatterna…Intressant att denna dialog förs. Jag har själv en ambersköldpadda. Hon har sotet på bakbenen men också mörkröda fläckar på benen. Hon är betydligt mycket rödare som helhet jämfört med min amberhane. Detta behöver ju inte betyda något då amberfärgen kan se mkt olika ut från ljust till mörkt s a s
Detta med Golden är intressant ur denna synpunkt att jag skulle precis som många andra vilja veta precisa ;) skillnaden mellan amber och golden.
Tack för alla intressanta svar och åsikter i frågan.
Att golden (ny & ay) finns och är en godkänd färg hos skogisen är vi väl alla överens om… 
I rimlighetens namn borde det väl även finnas goldensköldpaddor för paddor finns ju i andra färgvarianter… och nu har Rolf bekräftat att så är fallet.
Men, jag har aldrig sett eller hört talas om någon så jag hade hoppats på att kanske någon hade en bild…

#8 Har fått höra (från rätt säker källa) att Golden endast är en fråga om pengar/status! Ungefär som med märkes kläder!!!
Detta förstår jag ingenting av och jag skulle väldigt gärna vilja ha en förklaring.
#8 Sissi - Du skriver i ditt inlägg om att Golden är en fråga om status/pengar och jag vill liksom tidigare inlägg veta vad du menar med det och väntar på svar…
sedan ifrågasätter jag även din (rätt säkra källa) om hon vet vad hon talar om…
Sedan skriver Du:
"Bevara den renrasiga skogkatten som den vilda vackra katt det är", med detta påstår Du alltså att de katter som är Golden inte är renrasiga… förklara dig, Tack!
#8 Puttar väl upp denna tråden igen då vi är flera som väntar på en förklaring av dig Sissi.
Enligt FIFe´s EMS lista är inte sköldpaddsgolden godkänd… ?

#44: Varför skulle den inte vara det?! Golden (y) är en bokstav man lägger till efter grundfärgen liksom den för silver (s) och jag hittar inget som motsäger kombinationen (fy).
Men fy finns inte i EMS-listan… ny och ay finns dock med…
PS. Har du kollat din mobil? ;)

Jo både svartsköldpaddgolden och blåsköldpaddgolden, shaded eller agouti är godkända och står med i min EMS-lista.
//RolfH
är det någon i denna tråd som är duktig på golden??
pm'a mig i så fall.:)

#47 Hade din hona en godkänd färg enligt FIFes EMS ?
#48 Vilken EMS lista har du? Vi har idag kolat i FIFes senaste och hittar inte den färgen i listan.
Jag protesterar absolut inte mot att dom färgerna inte skulle finnas jag bara undrar om dom är godkända i FIFe på skogisar.
Jag är själv mycket förtjust i golden och alla varma färger, jag är alltså ingen silverfantast;-)
Har Fife - EMS-System 01.01.2005 Fast de fanns redan med i den första upplagan jag skaffade 960101.
//RolfH

#52 Det är en godkänd färg enligt FIFes EMS.
#53 #54 OK, skumt att det inte är med i årets EMS lista….
Då vi fortfarande är några som hoppas på en förklaring på jämförelsen med märkeskläder status/pengar så puttar jag upp inlägget igen.. Putt!

Bra Vättungen! Jag puttar med…vill VERKLIGEN veta!!!
#53 #54 Idag har jag gått igenom EMS listan igen och visst är gy och fy godkända
Är det så att dom flesta av dom gamla X katterna var Amber eller? Även dom som sågs vara golden eller är jag helt fel på det?
/Lisbet
Jeg tror nok det finnes masse feilregistrering bakover, siden fargen lenge var ukjent og ikke alle visste hva man hadde med å gjøre. Så jeg vil tro golden og amber er blitt registrert litt om hverandre, dessverre!
#60 Jag tycker det ser ut som en helt vanlig varm brun….

#58 #59Eftersom jag varit med från början med dom s.k. x-färgade katterna. Färgen som idag heter amber.
Allra först reggades dessa katter som lila och choklad, efter att färgbestämts till det av ett antal domare. Efter ett par år beslutades det att dom inte var lila och choklad utan, kanel och fawn. Alltså reggades dom om till det. 2000 gjordes det en testparning mellan en s.k kanel skogis och en fawn somali för att få det bekräftat. Resultatet blev en brun och en blå, därmed visste vi att dom inte var kanel och fawn.
Då fick vi rådet av ett flertal domare att regga dom som golden, eftersom det är en godkänd färg på skogisarna och dom såg ut som goldenkatter. Efter ett par år gjordes det testparningar mellan en "golden" skogis och en golden perser och "golden skogis och en golden britt, vilket heller inte gav det utfall som förväntades.
Efter det så arbetades det för högtyck i Tyskland och Holland för att dom skulle få en egen färg, eftersom det visat sig att dom varken var det ena eller det andra.
Därför finns det väldigt många olika färger på samma katter i olika stamtavlor.
Jag har själv reggat om två katter två gånger och en tre så…dom andra två fanns tyvärr inte kvar i livet när dom äntligen fick en godkänd färg.
/Pia

Har jag förstått det rätt då om:
1) Det finns Golden paddor!!!
2) Amber och Golden har inget gemensamt, det är två olika färger?
Blev det rätt så??

#63 Helt rätt.
/Pia

#62 tack Pia… du fick ned hela historien på några mycket bra rader.
Tack Pia!
Det var bra skrivet, jag följde parningen med Somalikatten men hade faktiskt ingen aning om att det gjordes med golden perser/britt…
På den tiden när katterna var "X katter" kunde man ju följa mycket på Syllas sida som X katerna men sen tog det stopp och jag har inte hittat så mycket om dom.

Se #35 där har jag lagt länken till Syllas X-hemsida där ni kan läsa om x-katterna, men Sylla har inte skrivit något om när x-katterna var "golden" och nu när de är amber.
//Kristin

#66 Parningarna med perser/britter gjordes i Holland.
Har just läst lite i gamla dokument som jag fått och där ser jag att det även gjorts en parning med en chokladmaskad Birma i Tyskland.
Pia
# 68 OK, intressant.
Eftersom jag inte själv har eller har haft katter med dom färgerna så har jag missat mycket, men jag tycker det är intressant, jag vet bara att många stod frågande när amber blev godkännt hur man helt plötsligt kunde veta vilken färg det var, då visste nog många inte om att det gjorts testparningar Holland och Tyskland.
Tack för infon:-)
/Lisbet

Oj, oj… Nu har jag verkligen lusläste denna tråd och känner mig helt snurrig i huvudet… Ser små svarta prickar ;)
En säk är då säker, det är väldigt vackert med både amber och golden! Jag tycker att det är roligt att se sådan mångfald med färger inom en kattras.
När jag skall ha kattungar i framtiden så skall jag i alla fall göra en lätt kombination så att jag inte behöver tänka så mycket på färger. Det äverlåter jag till dem som är mer vana ;))