Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 713 ggr
annaLi
0

Namn och Avel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej är ny här på tråden =)

Ska köpa en ur gullig och mysig skogis kille på 15 veckor, har varit och kollat på honom och ska hämta honom nu i veckan =)

Han heter nu Agaton Sax och kommer från S*Dalhemskogen, men tycker det namnet är för långt och har svårt att komma på något nytt, så skulle vilja ha lite tips på namn.

Har även en undran, om man skulle vilja avla på honom sedan hur gör man då? Vad kostar det att låna ut sin hane, får man endel av summan som kattungarna säljs för? Kan man få en kattunge ur kullen m.m?

Lägger in en bild på honom som kommer från hans uppfödares sida, på bilden är han 10 veckor.

Mvh Anna

blondifire
0

Först: välkommen o grattis till en jättefin kille!!Skrattande

vad gäller avel tycker jag du ska ta uppfödaren till hjälp när och om du ska avla på honom. Hon vet alla turar. du kan kalla honom agaton,saxe, agge elr nåt helt annat. få som använder stamnamnet till vardags.

Lycka till nu o kom ihåg, vi älskar foton här inneFlört!

S*Winsnes Wilda

Kronängens
0

Grattis till din katt!

Om du vill låna ut din hankatt till uppfödare som har hona så gäller det att visa upp honom och visa att han finns. Man kan annonsera ut avelshanar på skogkattslingans hemsida t.ex. Men först är det bra att ställa ut honom några gånger så att du lär dig vilka fördelar han har. Det är alltid bra att prata med kattens uppfödare för att få hjälp.

Om du vill avla, och så småningom själv börja föda upp katter, bör du också prata med din uppfödare och gärna andra uppfödare, lära dig hur rasen ser ut så att du vet vilka för och nackdelar dina katter har och så bör du gå kurser om kattuppfödning, sjukdomar och genetik. Din kattklubb eller rasringarna kan ordna sådant, så håll utkik. Det finns ett par bra böcker också man kan läsa: Kattuppfödning av Ylva Stockelberg och en tjock vit bok som Royal Canin ger ut, som jag inte hittar just nu men tror den heter något med kattuppfödning också. Någon annan som har huvudet med sig kan sägert skriva vad den heter. Jag tycker att du ska besöka en kattutställning också, eller flera, med din katt. Det lär man sig jättemycket på.

Lycka till med din katt.

Mvh Susanna

annaLi
0

Tack så mycket, känner sig väldigt välkommen här =)

Kommer mera bilder när jag fått hem honom, längtar så mycket.

Agge kallas han där han bor nu så får se om det fortfarande blir det eller Saxxon som min man föreslog.

Det är min första raskatt så det känns lite speciellt. Har faktiskt tänkt att ställa ut honom, kankse blir min nya hobby, så det med avel vet jag inte om jag ska göra ännu men tänkte det kunde vara kul att ha en kull efter honom o kanske behålla en kattunge.

Vet ni vad det kan kosta att låna ut en hane som man bara vill ta 1 kull på och om man får några pengar för att någon fått använda honom och sedan om man får något från dom ungarna som säljs?

Några bra sidor där det står om priser o info?

Åter kommer med flera bilder i veckan =)

// Anna

Kronängens
0

Vi är många som fastnat för det här med utställning…

Det är ägaren till honkatten som betalar pengar till hankattens ägare för att man får låna honom. Det varierar vad man tar för pris. Ibland betalar man en språngavgift för att man får låna hanen (uppemot 1000 kr) och sedan en avgift per kattunge som överlever några veckor. Ibland betalar man istället en lägre städavgift plus en summa för överlevande kattungar.

Jag hittade en annan tråd som kanske kan ge lite svar på saken.

tråd om parningsavgift mm

Dalhem
0

Hej Anna! Vad kul att du hittat hit. Agge ser med spänning fram emot flytten och mot att få busa med Liam dagarna i ända Glad. Hoppas att du blir nöjd med den lille prinsen.

annaLi
0

Hej Maria

Ja jag har hittat hit, lika bar att skaffa massa info eftersom de är min första raskatt. Ja men det kommer jag bli o han kommer säkert bli helt slut efter att ha lekt med Liam Skrattande

Ses på onsdag.