Parningsavtal
Jag undrar vad som är en skärligt summa att ta när man lånar ut sin avelshane i språngavgift och per levande kattunge ska man ha ett tak??
//Theresa

Hej!
Kan bara svara i egenskap av lånare.. Men jag tycker att det beror dels på kattens egna meriter, dels på hur mycket han är tänkt att låna ut, om han är HCM-testad och om han har fått kullar innan och hur de ser ut. En ung oprövad hane betalar jag inte lika mkt för som en äldre, meriterad ( å då räknar jag inte BIS:ar utan bedömningar
o lite vad han har gett vidare..) hane.. Hanen jag använde senast kostade 800 kr i parningsavgift och 1000kr per kattunge.
Mvh Malin

#2 Fanns det något tak för hur många kattungar det blev?
//Theresa

mmm.. 6 st ungar = 1000kr per kattunge, fler än 6kattungar = ingen kattungeavgift fr o m katt nr 7… Så maximalt 6800kr alltså. Det vanliga är väl ungefär en kattunge,dvs parningsavgift på max 5000kr, men en del är högre o andra är lägre.
Mvh Malin

Okej!! Då vet jag. Tack!
//Theresa

Varsågod! 

Det där tryckte jag lät dyrt!
Jag betalar 800 kr per kattunge och inget för parningen. Nu fick vi sju stycken men behöver bara betala 4.500 kr, alltså det som jag sedan tar betalt per kattunge.
Min halvägde hane kommer ta 800 kr per kattunge än så länge vad vi vet!
Förstår att pappan till din kull, Mulan, kanske är EC eller liknande men ändå lite mkt pengar…..fast det finns ju massa olika priser och sätt att ta betalt på.
800 i språng avgift och sedan 800 per kattunge som uppnått en ålder av 4 veckor, den totala max summam kan aldrig överstiga 5000 kr. Detta brukar gälla hos många oavsett vad katten har för titel

vi har betalt 1000:- per kattunge som uppnått en ålder av 4 veckor med maxbelopp 5000:- ,,ingen språngavgift eller nåt annat..

Hej igen.
Som jag skrev i mitt första inlägg så beror det ju lite på vad man väljer att använda och det är trots allt säljaren av tjänstens marknad.
Jag har betalat olika varje gång.. Vår första kull betalade jag 500kr per kattunge.. men det är några år sedan.. Jag tycker inte att det jag har betalat är billigt, men jag är glad att det bara blev fyra, det kändes lagom..
Mvh Mulan
Men guuuuud 6800kr HJÄLP!!!
Hej, jag har oxå betalat 800:- i språng och 1000:- / kattunge… så för mig slutade det på 4800:- för fyra bebbar…

Vi har nog lite lägre här i norr… vad jag vet och har betalat så ligger det mellan 800 - 1000 kr per kattunge och ett tak på vad en kattunge kostar (5 000 kr) men vi betalar ingen språngavgift. Det finns de som tar en liten städavgift … Men det är nog skillnader här upp oxså. Det hela beror lite på vilken hane man väljer, se vad #2 har skrivit.
Men guuud städavgift har jag aldrig hört talas om. Men då har jag bara haft 2 kullar. Jag trodde städavgiften var med i parningsavgiften?

#11 & #14
6800kr hade det blivit som max.. Och då hade jag haft 6 kattungar..
Städavgift/språngavgift/parningsavgift är samma sak.. Det brukar vara en engångssumma som man betalar till hankattsägaren. Jag kommer att ta parningsavgift, för då får jag igen något även om honan inte är dräktig.. Det är lite pysslande om man ska ta emot honor på parningar, både planeringsmässigt och rent praktiskt, så för mig är det helt ok att betala en sådan & likaså kräva en sådan. Jag har dessutom sluppit betala de långa resorna för min hona, eftersom jag o hankattsägaren kom överens om att tajma in det med ett besök som de gjorde hos oss.

.Om man tar en språngavgift är det lika med en omparning om katten går tom?
//Theresa

Jag har aldrig hört talas om någon som vill ha ytterligare en språngavgift om man vill ha omparning i a f…
Men det är ju såklart under förutsättning att hanen fortfarande är fertil då…

I mitt avtal har jag skrivit att omparning ingår om inte hanen blivit kastrat, har också skrivit in att man då får tillbaka parningsavgiften.

okej! Jag menade inte en ny språngavgift utan en omparning om katten går tom#17
om man tar en språngavgift och om katten inte får kattungar är man då skyldig en om parning eller är en språngavgif en språngavgift utan skyldigheter???

#19.
Om du kollar på SVERAKS förslag till parningsavtal, så kan du själv välja olika alternativ// Rita

Tack för alla svar jag har fått
//Theresa

Pratade med en annan uppfödare i helgen och hon har ingen språngavgift. Hon sa så här… Om jag som hankattägare inte har möjlighet att ta emot honan igen eller jag kanske inte tyckte om hennes ex. temprament eller om det det skulle gå så illa att man blev ovän med honkattägaren (det kan ju faktiskt hända) , har man ingen språngavgift så behöver man inte ta emot henne igen bara för att det står så i avtalet.
Rätt eller fel=Tycke och smak.
Det viktigaste är nog ändå att det känns rätt och att man kan stå för sina avtal.
Som hankattägare har man ju en viss skyldighet också, om man säljer den tjänsten. Så naturligtvis ingår en omparning, inom någorlunda rimlig tid, så klart inte flera år. I de flesta fall kommer honkattägaren tillbaka när honan löper nästa gång, om hon gått tom så är det ju drygt ett par månader. Så pass länge får man som hankattägare stå ut, men kastreras han inom den tiden, får man nog betala tillbaka språngavgiften, Jag har alltid en språngavgift, det är ju då som man som hankattägare har jobbet! Sen är det skönt för honkattägaren att kanske inte behöva betala en så stor summa på en gång, alla är inte gjorda av pengar, men är säkert inte några sämre kattägare för det. Jag tycker man ska ha normala avtal, en kattunges pris är max! Inklusive språngavgift.