Få liten att växa!!

En liten klutt Hill's A/D (mjukfoder) på torrfodret brukar öka aptiten likaså Jästex (öljästtabletter). Vi var inne med min lilla hona på djursjukhuset och gav henne en b-vitaminspruta för att öka hennes matlust också.. Men hon var en riktig miniätare och ville inte ha mat.. James Wellbeloveds foder är dock poppis hos min tjeja, samt Hill's Natures best kitten, vilket hon brukade få som extra godsak..
Lycka till!
Jag ger mina kissar nötfärs, kokt kyckling, ibland tonfisk. Har börjat ge olika inälvor till kissarna med som tex hjärta. Ibland får de även kokt lax men man får ju vara lite försiktig med fisk. De får ju också hela tiden torrfoder.
Min minsta hona väger 4 kilo och min största hona ligger på nära 6 kilo. Urmodern i mitt katteri var en liten hona som knappt nuddade 4 kilostrecket, men hon var bara så helt enkelt som vissa katter är, för alla blir ju inte jättestora.
Jag tror du får ha lite tålamod med din lilla dam hon är ju bara en bebis ju. Att få en fin massa och kroppsbyggnad kan ta tid och det vore väl synd om hon blev lös i greppet

Jag såg inte att din tjej var bara 6 månader.. Jag trodde hon var 2,5 år.. Håller med Ixatrixa (som vanligt…
)..

Vilken söt hona! Jag har samma problem men min hona är nu 1,5 år och väger knappt 3 kg. Men hon har en otrolig benstomme ändå och trots sin litenhet har hon de få gånger hon ställts ut redan 2 CAC och varit NOM 3 gånger. Men vi har låtit henne bli dräktig nu, hon är parad med en riktigt stor hane. Förhoppningsvis så mognar och breddar hon sej när hon fått kullen, det brukar de göra. Så när hon är gammal nog kan du ju prova det.
De har oxå torrfoder och blötmat hos veterinären som du kan köpa som har väldigt högt proteinvärde. Prata med dom och få hjälp med ett bra foder. Lycka till!
bild på min lilla hona: S*Mylingens Erin Brokowich

När vi var på utställning så tyckte dommaren att hon såg ut att vara 3månader och inte 6månader… hon föreslog proteiner… men jag vet inte riktigt i vilken form jag ska ge… hon äter inte köttfärs… går det att ge ägggula??? Har inte vågat prova det…

Ja du kan ge henne äggula, till vuxna brukar jag säga en gula i veckan, vet inte om du kan ge henne oftare. Sedan om du kan komma över gädda som är smakrik och ganska fet. Tänk bara på att få bort all ben, sedan strömming är en fet och nyttig fisk. Men hennes huvudsakliga föda ska vara torrfoderet eller burkmat av bra kvalité, prova att blöta upp torrfodret, om hon blir förtjust i gädda spara lite av spadet och blöt upp fodret i spadet… gillar hon grädde så låt hon få det också, ev. blanda grädde och äggulan ihop… det gäller att vara uppfinnesrik.
Sedan kanske du skulle höra med hennes uppfödare om hennes linjer är sena i utvecklingen och fråga hur hennes syskon har utvecklats.
Lycka till, vi har också en idag medium tjej men som liten var hon liten… men vilka kattungar hon får stora härliga hanar och honor… så tappa inte modet.
ps.
Ser att #2 Ixatrixa ger hjärta, helt klart är det ett mycket bra kött att ge, Mycket hög proteinhalt. Jag brukar köpa hem nöthjärta och frysa ned i bitar så stora som jag vet att katterna äter upp. Jag ge hjärta rå. Men äter inte din tjej köttfärs så lär hon nog inte gilla hjärta heller.
Själv har jag en 7 månaders hane som bara väger 3,3 kg, och som oxo är kräsen. Han äter bara torrfoder, inget annat.
Har börjat variera torrfodret lite så han får smak på annat, samt ger honom lite Gimpets vitaminpasta varje dag, så får vi se om aptiten och vikten ökar.
Tänkte även testa lite köttmat och kyckling längre fram, om jag märker att han vill äta mer och prova på annat oxo.
Jag kan ju ge tipset att köpa frysta hela kycklingar och koka med lite buljongtärning….lite bökigt kanske tycker många men det blir mera smakfullt för katterna. Jag brukar koka tre st i den där grytan man aldrig använder som man fått ärva att koka skinka i.
Låt svalna och rensa….mums säger mina kissar.
Är jag riktigt lat och dyr i drift så mickrar jag några kycklingfiler…..innerlårsfiler är billigare;)
De som inte är lika förtjusta i nötfärs brukar älska kyckling.
Jag ger också äggula till mina kissar i både lös och kokt form…mycket uppskattat. Brukar ge det till mina honor som extragodis när de fött sina bebisar….istället för en del moderkakor som de brukar bli väldigt lösa i magen av.

Jag brukar ge nutrical pasta och laktos fri grädde. Har även provat järnsirap, men är tveksam till effekten av den. Järnsirapen sägs ha en aptitretande effekt.
/Mia

Heisan!
En vekt på 2,5kg for en 6 måneders gammel jente er helt normalt. Gi henne tid. En skogkatt er ikke utvokst før den er 4 år. Du kan prøve med noe som heter pro-vit. Det er vitaminer, mineraler osv i pulverform til hund, men kan også brukes til katter. Jeg strør litt over tørrforet og i ferskmaten. Etter 3 døgn med dette så fikk jeg noen "pingpoll baller" til kattunger og jeg har aldri hatt så utrolig blanke og fine pelser på mine kattunger før. Og det så ut som om det økte apettitten med den effekten at de eksploderte i vekst og fikk masse lengder. Alle kjøperne kommenterte at de var så lange og hengslete:-))
Jeg tror at om katten har litt mangler eller ikke er helt i form så mister de apetitten. Jeg har også hørt at omega-3 fettsyrer kan vøre apetittvekkende. Men dette er det få katter som er glad i. Noen katter syn dog at det er greit med litt på tørrforer.
Ellers finnes det jo mange typer tørrfor og du kan jo prøve deg litt frem, men vær litt forsiktig fordi for mye kan bli litt tøft for jenta di:-))
Lykke til!
Julie