Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 07-beteendefrågor
Läst 4632 ggr
Eithels
0

Hur låter era katter???

Mina katter har många olika ljud för olika sinnesstämningar… Epcot brukar oftast snarka när han sover och ibland när han verkligen njuter av att bli kliad. En gång så vaknade jag av att han snarkade superhögt! Han låg precis bredvid mig i sängen ;) Jag tror att snarkandet är till för att tala om att han har det superbra!

Klara brukar "purra" till mest hela tiden när hon pratar och vill ha uppmärksamhet. Hon jamar nästan aldrig. Bara när det bjuds på riktigt god mat som köttfärs, eller lövbitar… "Purrandet" använder hon nog som kommunikation när hon vill busa eller få uppmärksamhet på annat sätt.

Vad gör era katter för roliga ljud? Hur tolkar ni dem?

Loas
0

hehe min lillkille "purrar" oxå konstant då han vill ha uppmärksamhet och kel! och han använder även det som hälsning när man kommer hem.. då kommer han lixåm fram springades och purrar :) han mjamar även, men inte alls lika mycket som han purrar.. han mjamar då han vill ut :) lr klagar på nånting:P spinner gör han bara man tittar på honom och han spinner HÖGT, mycket högre än vår andra hane, det är så underbart med det höga spinnljudet :) då vet man att de njuter.

va kul att din kisse snarkar.. hehe! det gör min andra hane ibland..inte alltid.

kul med katter som låter… men inte för mycket bara :) lagom är alltid bäst… !

Eithels
0

Ja, lagom är alltid bäst!

Vår Epcot brukar göra sitt allra bästa för att låta som en riktig siames när vi åker bil… Han kan hålla på i flera timmar! Utdraget, klagande och HÖGLJUTT jamande… Som en riktig siames!

Klara "purrar" också när vi kommer hem. Hon liksom hälsar en välkommen hem. Hon purrar bara när vi kommer, när vi får främmande så purrar hon aldrig. Hon har nog begränsant "purrandet" till människor som hon tycker om!

Loas
0

hehe jaa.. det där purrandet är nog en liten kärleksförklaring från dem :) det kan man ju inte ge till vem som helst :P

känner igen det där siamesliknade dilemmat vid bilåkning.. hehe lillkillen uppskattar inte transportboxen! det är hemskt att bli instängd.. iaf när man är på väg hemåt och det blivit för mycke resande! om katter kan ha klaustrofobi så har lo en liten släng av det… gillar icke att bli instängd :( men försöker öva på hela tiden.. och hopas det blir bättre med tiden :)

ajnika
0

haha, min låter hela tiden. Han gör precis som ni säger, välkomnar en när man kommer hem med ett lite studsande "mjaupurr", han snarkar också, men det är bara om han ligger tätt intill, tror precis som ovan att det beror på att det är mysit och tryggt.

mjauar gör han rätt ofta, ibland bara korta små pip, berättar vart han är och så, *mysit* värst är vid sextiden på morgonen.. han har liksom fattat att matte kliver upp om man sitter i dörröppningen och skriker. och det är han ganska bra på dessvärre :(

Loas
0

hehe, här blir man oxå väckt varje morgon, han skriker inte som tur är.. men kommer och trampar på en och nospussar en i ansiktet, så gulligt så man kan inte låta bli att öppna ögonen och klappa.. sen har man hamnat i fällan :P

ajnika
0

oj, bortskämt. Nee han skriker, precis som det skulle ha hänt något fruktansvärt ute i hallen. Och han kommer inte in utan sitter därute och väntar. Sen när man väl kommer ut blir han världens mysigaste lilla kelgris och bara vill busa. Husse däremot väcker man bara genom att lägga sig i hans ansikte…

EddaM
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Willow låter mest hela tiden o det kan vara jobbit i bland. Mjuka krrr och höga skrikanden. Hon kan stå i hallen o bara skrika i en kvart. Flera gånger om dagen. Vissa gånger vet man vad hon vill. Mat, kärlek o leka men när hon skriker i hallen vet jag inte vad det är hon vill. Men nu tror hon att hon blivit mamma till lille Atos o hon ropar efter honom o prrr:ar mest hela tiden. Hon låter honom snutta med. Konstiga de är i bland. Men jag älskar henne så klart o jag står ut med hennes jamande. Hon är ju en sådan gose gris ibland med. =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Siss
0

Det är ett evigt prrrande eller som jag brukar likna det vid krrrrande. Från båda mina, speciellt Kasper. Måns brukar krrra när han springer i trappan, så det blir lite stöt prr prr prr för vart trappstegSkrattande.
Dom låter också när dom letar efter varandra eller oss ;)

Inte att förglömma, när dom varit på något högt, som bordet eller fönsterkarmen och hoppar ner så låter dom ett stötande krr, detta även på natten…

Vildfagre
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just nu har vi massor av ljud två kärlekskranka hanar,Skrikljud! Bilden visar en av dom Altair.  En löpande hona i andra rummet, låter som hon håller på att dö. En mycket nöjd mamma som pratar mycket med sina små och dom jamar tillbaka. En gravid hona som går omkring o kurrar mest hela tiden, hon kallas Kurrplurr. Ja det var en del av ljuden nu så ni förstår att sover gör jag dåligt men älskar katterna gör jag alltid.