Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 1306 ggr
Niffi
0

GSD IV

Här kan ni läsa lite om denna hemska sjukdom och om tester.

http://idpnordic.se/forum/viewtopic.php?t=1379

Niffi
0

Ber om ursäkt! Jag glömde att öppna forumet för läsn9ing för oregistrerade.

Nu är det öppet att läsa i även för er som inte registrerat er.

Aldoran
0

Väldigt intressant, jag läste Lis artikel i tidningen men vilken fruktansvärd sjukdom.

Vet du vart man skickar testerna? samt hur mycket det kostar?

Niffi
0

#2 Du kan alltid kontakta Susann Jensen http://www.chamuels.com/

Wonderwoods
0

GSD IV

Kul att allt fler har läst och har kommenterat artikeln i Skogisen om GSD IV hos Norsk Skogkatt…och att ha en fanbärare som Susann Jensen är fantastiskt…sâ hoppas att allt fler ställer upp till kamp för vâra skogisar..och att GSD IV snarast är ett minne blott!

GSD IV är en allvarlig genetisk sjukdom hos vâra älskade skogisar, som först för ett âr sedan upptäcktes finnas, förutom i USA, men även hos oss i Europa, efter att nâgra uppmärksammade fall i Frankrike & Tyskland kommit i dagen. I den linjeforskning som hitintills gjorts kan man spâra mânga katter som är bärare av den defekta genen och som förekommer även i svenska stamtavlor, därav vikten av att alla i största mân nu testar sina katter, för att inom snar framtid kunna eliminera spridandet av genen och innan för mânga katter blir bärare, vilket skulle innebära en stor försvagning av vâr avelsbas…!

För alla som är intresserade av att testa, har jag inlett ett samarbete med det franska laboratoriet GENINDEXE www.genindexe.com och som har ett kampanjpris tom den 30/09 pâ 36 Euros för >10 & 38 Euros <10 katter…ni kan kontakta labbet direkt och begära test-kits & blanketter pâ contact@genindexe.com eller mejla mig pâ wonderwoods@wanadoo.fr, sâ vidarbefodrar jag, kommer att närvara pâ CCC utst. i Sthlm den 26-27/07 och har med mig ett visst antal kits för dom som önskar. Tveka inte om ni vill ha mer info..

mvh/Li Sellgren

Juliette-
0

Ska man skicka kittet till labbet sen alltså?

Kronängens
0

#5 Ja, man skickar det själv till labbet efter att en veterinär har tagit provet och samtidigt kontrollerat kattens chip så att han/hon kan intyga att provet gäller rätt katt.

Det är ju ett smidigt test eftersom de kan analysera saliven.

Är det någon som vet vad veterinären tar för att göra ett svabbprov och id-checka katten?

Wichita
0

Blodprov kostar 250 kr hos min veterinär, så ett svabbprov kostar nog inte mer än så iaf.

Om man är med i Skogkattslingan så kan man beställa testkit inkl. remiss för 400 kr, måste isf intyga att man sänder in resultat till PawPed.

Mulan
0

#7 Om det är Laboklins tester du menar så behöver man inte skicka in några resultat till Pawpeds, det går automatiskt via labbet eftersom de har samarbete med Skogkattslingan.

Om man har kattungar vars föräldrar är fritestade så har man två val om man vill att det ska synas på Pawpeds, antingen finns resultaten redan inlagda och då mailar man bara registratorn om detta. Annars tar man kopior på testresultaten på mor o far, eller andra släktingar bakom som gör att kattungen själv är fri, och skickar in dessa till registratorn. Kattungar till fritestade föräldrar står inte per automatik som fria från GSD IV.

Mvh Malin

Sagolika
0

Mkt. intressant läsning om en hemsk sjukdom.

Har jag missförstått det, eller är det inte så att man rekommenderar att även friska GSD IV-bärare kastreras? Eller "räcker det" om man parar en frisk bärare med en katt som är GSD IV normal?

Jag har nämligen sett att det finns uppfödare som väljer att låta sina friska GSD IV-bärare gå vidare i avel och där man väljer att para med en GSD IV normal katt och sedan låter testa kattungarna redan vid ett par veckors ålder. Av dessa kattungar har då i sin tur en del varit normala och en del friska bärare. Dessa katter är lika friska som alla andra normala katter menar man och det är bara vid ev. avel som man bör ha det i åtanke att de är bärare.

Kanske finns det olika teorier om detta och hur man bör förhålla sig?

kerstin2181
0

#9 Jag har inget argument för det, men skulle någon av mina vara bärare, så kastreras dom, skulle inte vilja avla med bärareSkäms förhoppningsvis, kommer jag iväg nästa vecka och testar Dogge och Satin

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Mulan
0

Om man går på den statistik som finns hittills så är min högst ovetenskapliga åsikt att om man parar en bärare med en ickebärare så blir de flesta i kullen ickebärare. En liten del blir bärare, men då de inte har några påvisade problem så ser jag ingen anledning att man inte skulle avla på bärare under en period för att slippa att avelsbasen blir för tunn. Om alla bärare togs ur avel skulle vi förmodligen tappa en hel del andra värdefulla egenskaper i avelsarbetet, plus att många kanske skulle välja att inte testa av rädsla för att vara tvungen att ta katter ur aveln. Så jag har förståelse för att man under en period parar vidare på bärare, men då givetvis med ickebärare, och sedan testar kattungarna för att dels nå mer kunskap om sjukdomens nedärvning och dels för att man ska slippa tappa värdefullt avelsmaterial.

Får en nyfiken fråga vad ni anser att det finns för anledning att inte para på bärare (då givetvis i kombination med ickebärare och att man testar samtliga kattungar)?

#19 Det står tydliga avelsrekommendationer som Skogkattslingan står för på vår hemsida. Gå in under "Nyheter" så kan du klicka dig vidare o läsa mera. Det kommer också en artikel i nästa nr av Skogisen.

Mvh Malin

Sagolika
0

#11 Tack Malin!

Ja, där hittade jag mycket riktigt följande:

"Heterozygota katter, bärare av genen, kan användas i avel, men de ska användas i kombination med fritestade partners. Kattungar från en sådan kombination bör testas innan de säljs vidare. Idealet är att endast fritestade kattungar ska gå vidare i avel, men undantag kan göras så länge kattungeköparen är väl medveten om sjukdomsanlaget och fortsätter följa testrekommendationerna. Målet bör vara att alla bärare av sjukdomsanlaget ska vara eliminerade ur avelsprogrammet år 2015, och att vi fr o m då endast har fritestade katter i avel.

Viktigt är att alla som köper en kattunge som kan bära på GSD IV eller från kullar där inte bägge föräldrarna är fritestade informeras om sjukdomen."

Så enda anledningen att inte para på bärare (med ickebärare och att man testar samtliga kattungar), skulle väl i så fall vara att man kanske snabbare når målet med att alla bärare av sjukdomsanlaget elimineras ur avelsprogrammet, men som du skriver så är ju risken att om alla bärare togs ur aveln skulle vi förmodligen tappa en hel del andra värdefulla egenskaper i avelsarbetet, plus att många kanske skulle välja att inte testa av rädsla för att vara tvungen att ta katter ur aveln. 

Sen finns i och för sig också risken att kattungeköparna får för sig att trotsa rekommendationen och avlar ändå på bärarna utan att ta hänsyn till rekommendationerna. Men precis som vid risken för BYB m.m. så är väl enda möjligheten att vara 100% säker på att något sådant inte sker, att låta kastrera kattungarna innan man säljer dem, men det är ju en annan fråga och en lite kontroversiell sådan.

Men det är ett intressant ämne, så det vore intressant att se fler synpunkter på detta med avel på bärare.

mvh Nina

rockringen
0

#12 Vi kan välja att bli av med den snabbt, långsamt eller inte alls. Vi kan inte blunda för att den finns, då det upptäckts flera bärare här i Sverige av de som testats. Vi har åtminstone en sjukdom där vi kan få ett direkt svar, svart på vitt…

Om man som uppfödare anser att det är ok att para en anlagsbärare med en fritestad katt, då får man hoppas att man även är seriös och följer upp sitt ansvar med avkommorna. Att sälja ev. bärare som sällskap och hoppas på att de som köper inte kommer att avla på dem, det är visserligen ett alternativ, men lite riskabelt eftersom en del som köper en sällskapskatt "skulle bara ta en kull för skojs skull"… Vips så är bäraren tillbaka i avelsbasen…

Ett annat alternativ är förstås att behålla dem och inte sälja dem förrän man kastrerat dem.

Ett tredje sätt är att sälja avkomman som sällskap, men även sätta avelsförbud på den, då kan köparen inte registrera ev. avkommor efter katten, åtminstonde gäller detta i SVERAK, vet inte vad som gäller i IDP.

Jag tror inte att det är så många bärare att avelsbasen skulle minska drastiskt om alla bärare kastrerades. Har vi så många bärare, är vi nog illa ute med sjukdomen…

Allt handlar om att förvalta rasen för framtiden. Som uppfödare är vi inte alla lika. Vi tycker olika, vi har olika vägar till våra mål och vi får helt enkelt försöka acceptera varandras olika åsikter och arbetssätt.
Det är en gemensam ras, men varje enskild uppfödare måste ta ett personligt anvar för de avkommor man föder upp.

Jag säger inte att det är fel att avla på en bärare för sin egen skull, det kan självklart finnas såna fall där en katt betyder så pass mycket för en och man kanske vill ta en kull till för att kanske spara en avkomma som är fri, men jag anser att det är viktigt att man själv vet svaret på frågan varför man gör det.

Gör jag det för min egen skull?
Är min katt så viktig för aveln?
Är det en förlust för avelsbasen om jag inte tar en kull på min katt?
Är jag beredd göra det extra som krävs för att inte mina avkommor (ev. bärare) används i framtida avel.

Naturligtvis kommer det att ta tid att eliminera sjukdomen, men det är viktigt att komma ihåg att den försvinner inte av sig själv, det är bara vi som kan göra det.

Natti

Barbro

Sagolika
0

Tack för ett bra svar Barbro! :)

Fyll gärna på med fler svar, ni som har en åsikt om detta.

mvh Nina