Kan man para 2 silverkatter?
Jag är ny medlem här och har en fråga som jag tänkte höra med er om. Jag har fått höra att man inte parar två silverkatter med varandra, stämmer det? Det ska ge dåligt silver i så fall har jag hört. Är det någon som har egen erfarenhet av dåligt silver vid en sådan parning? Eller tvärtom, att det faktiskt går att para två silverkatter med fint resultat när det gäller silvret?
Hade varit jätteintressant och höra era åsikter…
Kaisa / S*Mylingens
Jag har parat två silverkatter som är klart silver, men åt det gråa hållet och i den kullen blev det en kattunge som ser ut som föräldrarna i färgen och en unge som fick ett supersilver enligt min smak.
Tjejen med riktigt bra silver S*Zarkesha's Everlasting Love 10 v och samma katt 11 v gammal. Hon är fs 23.
Systern S*Zarkesha's Embrace Me Beauty 10 v och 11 v. Hon är ns 23.
Tillägg: Båda föräldrarna har mkt bra pälskvalitet och det har även ungarna fått. Kvaliteten hänger m.a.o. inte på färgen utan på hur pälsarna är i linjerna.

Tack för inlägget! Tjejerna ser jättefina ut båda två! Då är det alltså möjligt att göra en sådan parning. Jag har hört att man i alla fall inte ska para två silverkatter där båda har rufism och det kan jag förstå.
Jag har ingen sådan parning just nu som är aktuell men då vi har köpt in en silverhane och har 2 silverhonor så var jag nyfiken då någon har sagt mej att man inte ska göra det. Får se om andra här tycker annorlunda…
Kaisa

Klart man kan para två silverkatter! Det sägs så mycket… ;) Eventuellt kan anledningen till uttalandet vara ryktet att silverkatter har mjukare päls än ickesilver. På samma sätt finns påståendet att man inte ska para två blå katter med varandra. Det funkar självklart jättebra om man tar hänsyn till pälskvaliteten. När vi var nya hörde vi från en gammal uppfödare att det blir bra och snygga kattungar om man parar med en svart-vit hane…

Jag har just nu en smoke-kull, mamma o pappa är svartsmoke o vita båda två och alla fyra ungarna är smoke, två av dem var solklara smoke från första dagen, två har lite senare utveckling av silverfärgen.. Kattungarna i smokekullen kommer säkert att vara babymjuka, men jag hyser gott hopp om framtiden, för de har redan mycket päls och rejält med täckhår. Jag har också parat en blåpada med en blå hane och deras ungar har helt ok pälskvalitet, men mamma blå har väldigt bra kvalitet.
Vad beträffar rufismen så råder det mycket delade meningar om nedärvningen.. Vet superrufistiska föräldrar som har fått iskalla silverkatter utan tillstymmelse till rufism, och likaså tvärtom..

Har parat silver/smoke med varandra 3 ggr. I andra raser parar man ju mera i samma färger, mönster för att förstärka färger, mönster.
. Krånglit eller???????????
Ja…. vad skall jag säga*garv*
Jag parar i stort sett bara silver med silver….besök gärna min sida;)
Har inte märkt några nackdelar…har hört att man skall få sämre kvalitet på pälsen men det har jag inte märkt;)
Jag har ju i alla fall tredjegeneration med parning med bara silver och så här "bra" blev det *fniss*….kolla bild

Det verkar inte som om jag behöver oroa mej över detta mer. När det blir aktuellt så kommer jag att para 2 silverkatter, och jag kan göra det utan att bli hängd…hihi.
Jag fick reda på att man inte skulle göra det för det skulle ge väldigt dåligt silver, men nu har jag sett och läst att så inte är fallet. Som ny medlem här måste jag säga att det här är ett väldigt intressant och kul forum… Tack för alla svaren! Tar tacksamt emot fler inlägg om någon har erfarenheter av det här med avel på silverkatter.

Finns viktigare saker att ta hänsyn till när man avlar// Rita

Skulle vilja säga att i stort gäller: man kan strunta i vad katterna har för färger så länge pälskvaliteten är bra :) Sedan förstår jag inte varför skogisuppfödare skulle bry sig om någon bestämmer sig för att avla på färg. Det kvittar väl?!

Det håller jag verkligen med om. Men som ganska ny i gamet har man inte hunnit skaffa sej den erfarenheten som många andra har genom många års avlande, även om det bara gäller "dåligt" silver. Så varför göra om andras misstag om de går att undvika…
Vad som är bra silver kanske kan diskuteras men troligt är ju att man får mera silver och starkare anlag för silver.
Jag har tex en avkomma i Danmark, som trots att hon parades med icke silvriga katter gav kattungar med bara silver men sedan kanske de inte hade så mycket silver iofs.
Skogisar kan ju också vara "dolda" bärare av silver för ibland får icke silvriga föräldrar silverkattungar.
Det kan vara så att föräldrarna är vad man kallar dåliga silverkatter och har lite silver på kroppen som ingen ser*fniss*
Ungefär som min hane som har tre vita hårstrån på benet och har gett vitfläcksbarn;)

#9, Abslolut,har själv parat silver/smoke med mycket gott resultat,,,,,,// Rita
hehhe…angående avel på färg så ser jag det som att jag har till och med ett svårare jobb då jag plus allt det andra vill ha fram den bästa färgen jag kan få fram.
Har fått många kommentare angående att jag avlar på färg men jag ser ingen skillnad på mig och andra uppfödare mer än att jag uttalat säger att jag avlar på färg;)
En del avlar ju bara på randiga o rutiga….en del röda och paddor;)

#13,,,

Med dåligt silver menar jag att det kan vara svårt att avgöra om katten är silver eller inte, med bra silver ska man kunna säga det utan att tveka att det här är en silverkatt. Jag fick förklarat för mej att om man parade två silverkatter så skulle silvret ta ut varandra och bli väldigt otydligt. Men tack vare era inlägg så har jag förstått att så inte är fallet, att det kan bli väldigt snygga silverkatter ändå.
Tack! //Kaisa
Vad som kan hända är väl att kattungarna blir homozygota för silveranlaget, och kan som i Ixatrixas fall ge enbart silveravkommor trots att den paras med "ickesilver".
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt