Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 733 ggr
Labolina_73
0

Hur vanligt?

är det att omparning inte ingår?

nu blev ju Engla dräktig men om hon inte blivit det så ingick inte omparning men där vet jag varför.. Han skulle ju kastreras men om han inte hade hunnit göra det så skulle jag få låna igen utan avgift såklart.

Men hur vanligt är det att det inte ingår eller att man vill ha mera pengar (samma som att det inte ingår anser jag ) men hur vanligt är det egentligen?

//Linda

Juliette-
0

Jag garanterar inte omparning pga just att jag vill kunna kastrerar när jag vill.. dock har jag en väldigt låg parningsavgift. Dock säger jag att skulle det inte ta får dom komma tillbaka om hanen är fertil

Labolina_73
0

#1 oki,, tack för svaret,, tar du extra då om dom kommer tillbaks? Eller ingår det så att säga om han fortfarande är fertil? :-)

//Linda

WesthKiowas
0

Många tar parningsavgiften för städavgift, dvs konstad för att honan varit där inakorderad under parningen. Det kan förklara varför en del väljer att inte omparning ingår. Hur vanligt det är vet jag inte men jag antar att det inte är speciellt vanligt för jag har inte träffat på någon som haft det på sina avtal. Än så länge.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Sissi
0

Då det inte är helt lätt att hålla en hane fertil så är det ju väldigt riskabelt och i många fall ohållbart att lova omparning. Precis som #3 skriver så är det nog mer vanligt att man tar en sk städavgift och om parningen inte tagit och man väljer att använda samma hane igen så får honkattsägaren betala städavgiften vid nästa besök igen. (Det blir ju inte mindre jobbigt att ta hem en hona bara för att det är andra gången)

Sissi

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Labolina_73
0

Tack Sissi,,, nej såklart.. :-)

Men många tar ju 1000:- och det är ju en väldigt dyr städning då anser ju jag.. :-( anlitar man städfirma då?

Jag blir så förvirrad och framförallt som alla tar så himla olika avgifter för sina hanar, är det en hane med många meriter höjjer dom avgiften, men enligt mej så skitar inte min hona ner mera om hanen är meriterad..

Bara lite funderingar jag har…

//L

maximus
0

Hejsan

När jag hade maximus fertil så skev jag att det ingick 1 omparning om ,Maximus fortfarande var fertil ,och dom ggr jag lånat hane har jag fått samma avtal /Annette

Sissi
0

#5 Kan nog hålla med om att 1000:- i "städavgift" är lite väl mycket och bör nog då kallas för "parningsavgift" där en eventuell omparning bör ingå.

Däremot tycker jag nog att det är ok att ta lite högre avgift för kattungarna om man har en meriterad eller t.e.x importerad hane men det är ju en annan femma.

Juliette-
0

jag tar 300kr i städavgift men tror inte jag skulle ta avgift igen om honan inte stannat väldigt länge..

EddaM
0

Jag tar 1000kr i parningsavgift/städavgift. Funderade på att ta en omparnings avgift på 500kr men jag vet inte. Kanske ett par hundra med mat o städ då. Jag velar fram o tillbaka. O jag har ju bara haft en hona här än så länge med så *ler*

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

WesthKiowas
0

Jag tar 1000 kr och då har det varit olika länge honorna har stannat, den längsta var här i 4 veckor. Sen vad det kallas är inte intressant tycker jag. Jag har inskrivet i mitt kontrakt att omparning ingår om inte hanen blivit kastat. Jag anser att det är risker, ansvar och ett stort pass att ha honor hos sig så jag tycker absolut inte att det är för mycket betalt. Som Sissi skriver är det inte alltid lätt att hålla hane och tycker man att jag är för dyr så behöver man inte komma med sin honaSkrattande

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

MissMikkus
0

Jga har hittills tagit 700 kr i parningsavgift. Då ingår en omparning, om hanen fortfarande är fertil.

Min hane är så länge inte så meriterad och jag har därför valt att ligga lite lägre med parningsavgiften. Men jag vete katten om inte avgiften ändå är för låg, med tanke på allt det innebär, precis som # 10 säger.

Att ta emot en hona är ingen dans på rosor precis. Hanen kan ändra beteende efter parningen och kanske till och med börjar strila. Man kan ju faktiskt bli tvungen att kastera honom pga av detta och ens egna planer kan då gå i stöpet. Så man får verkligen väga för och nackdelar mot varann när man skall ta emot en hona. Och visst tycker jag att man ska ta en avgift för den service som erbjuds.

Sissi
0

#10 Om man har en hona hemma så pass länge som 4 veckor så är det definitivt värt att betala 1000 kr och mer ändå. Jag har bara haft min hona borta i ett par dagar.

Man kan spekulera i vad som är rätt eller fel men man har ju som sagt ett val. Om jag hittat en hane som jag vill använda till min hona så betalar jag det pris som erbjuds, det är ju hanen som är det intressanta inte priset.

finamini
0

En del tar visst ingen parningsavgift alls,däremot skiljer det på pris på kattungarna.

En bekant betalade 1500 per kattunge då hanen var en import.

också skogis.och inget tak på antal kattungar.

kan ju bli dyrt om man får 7-8 stycken

Silvestris
0

1000 kr kanske kan låta mycket, men det är inte alltid så himla enkelt att hålla en parning hemma. I bästa fall är det bara att släppa ihop katterna och så funkar det hur bra som helst. Däremot är det inte helt ovanligt att man faktiskt måste lägga ner lite arbete på att få det att funka. Att man måste sitta med katterna och vaka, förhindra slagsmål. Att föra ihop två vuxna katter är inte alltid så himla lätt och det kan kräva en hel del arbete.

Sedan är det ju en risk man tar när man tar in en främmande katt i katteriet. En smittorisk och en skaderisk. Den risken kanske man vill ha betalt för?

Jag tycker inte att 1000 kr är särskilt dyrt med tanke på den risk och det arbete en parning kan medföra.

Almies
0

Jag har också skrivit till att en omparning ingår om inte hanen hinner kastreras innan dess. Alltid bäst att gardera sig om honan som gått tom kanske inte löper igen förrän om ett år, som min hona gjorde…

Jag har tagit avgift, både endast per levande född kattunge och språngavgift + kattungeavgift. Jag har även satt ett tak på den totala avgiften motsvarande priset för en kattunge. Det behövdes i och för sig inte, för det blev som mest tre kattungar i kullarna.

#11 Som sagt, det är ett stort ansvar att ha en hona på besök. Det blir bland annat pusslande med instängda katter (så att de inte smiter in till honan.) För att inte tala om vrålandet ett antal gånger mitt i nätterna, mm mm  Förvånad Hanen kan je dessutom få en hel del stryk om han har otur (eller kanske ska jag skriva okunskap vad det gäller damer?)

Städar efter de unga tu, gör jag utan avgift, det är allt det andra jag tar betalt för! Flört