Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 05-pälsvård
Läst 1170 ggr
Mona22
0

fin för utställning. HJÄLP!

tänkte prova ställa ut våran skogkatt men har ingen aning hur man gör honom fin. har inte ställt någon katt med längre päls än korthår =/

ska man bada honom, föna och allt det där?. vilket schampo ?

ska på Km den 25 oktober och jag börjar bli lite fundersam. finns det någonstans man kan få hjälp? vill ju inte komma dit och behöva "skämmas" för att man inte fått ordning på honom. brukar kamma honom väldigt ofta för det gillar han men hans hår hänger inte en och en utan igrupp om man säger så. svårt att förklara. =S

EddaM
0

Ring nån skogis uppfödare i klubben, de kan säkert hjälpa till. =) Någon kanske kan komma hem till dig o visa hur man bäst badar en skogis. Men så här gör jag med mina:

Några dagar innan utställning så badar jag dem. Först har jag i ett avfettade medel, typ goop. I torr päls. Sedan sköljer jag ur det sedan använder jag yes diskmedel 1 eller 2 gånger beroende på hur fet pälsen fortfarande är. Sedan så använder jag Anjus schampo energi och summerwinds shampoo blandat, sedan sköljer jag av det o sedan så tar jag lite balsam på händerna o stryker ut det över katten och under magen och sedan sköljer jag en sista gång, väldigt noga.

Tror de flesta gör på olika sätt men detta har fungerat för mig. Sedan så kammar jag katten när den är blöt o sedan får de själv torka o sedan kammar jag igen med jämna mellanrum. =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

LittleL
0

#0 Var i landet bor du? Lättare att hitta någon som kan hjälpa dig om man vet var du bor. Antar att du inte kan be uppfödaren om hjälp?

/Sylvia

Mona22
0

bor i västerås.

Ixatrixa
0

För att undvika att det blir så krångligt för dig första gången och för katten rekomenderar jag att du tar yes och späder ut i en bunke så det blir lättare att tvåla in katten….det går fortare att skölja ur med som nästan är det viktigaste….skölj ur överdrivet mycket så du är säker på att du fått ur allt medel. Du kan ta rent yes vid de områden som brukar bli feta tex vid svansroten.

Jag brukar inte föna mina katter men jag torkar dem ordenligt och reder ut det värsta med en bra borste….jag fortsätter att borsta katten så mycket jag får för den tills den har torkat.

Har katten mycket fetsvans osv brukar jag ta potatismjöl och förbehandla dessa områden, vilket jag egentligen gör med jämna mellanrum på de katterna för att dämpa fetsvansen och undvika inflammationer. Ett hett tips att använda sig av i den vanliga omvårdnaden.

En del katter som är tex fertila eller som helt enkelt får fetare päls bör man bada närmare utställningsdatumet….de som inte blir lika dana i sin päls kan man bada en vecka tidigare.

Jag rekomenderar att du sedan kanske köper tex ett shampoo som är avfettande och egentligen räcker det med detta oftast för en skogispäls som skall vara ren och lite sträv på ytan när man stryker den över ryggen.  Hel och ren helt enkelt.

Anju Bauté Degrease är väl ett lämpligare alternativ än Yes;)

http://www.welcome-to-anju.com/prodsv.htm

Sedan finns det mycket fix och trix men detta gör jag och det brukar räcka

Lo-Looks
0

Hej Mona! Det var kul att träffas.

Hur gick det med tillfixningen av pälsen, fick du kamma ur mycket. Och vart det någon utställning och hur gick det?

Mvh

/Veronica
S*Lo-Look´s

Mona22
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jo det var trevligt att träffas Glad

jag kammar som bara den men det hjälper inte. han blir inte lika fin som utställningskissarna. kommer anmäla honom till örebro 31 januari tillsammans med min rex men han måste se bra ut innan dess.

han följde inte med på km, fick inte ordning på honom, tycker det är så tråkigt för jag tycker han är så stilig.

han kanske inte ser rätt ut enligt standarden (det betämmer domaren)men söt är han Flört

en profilbild.

Mona22
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här ligger han på damsugarslangenSkrattande

Hasufo
0

Hej Mona!

Det här med att preparera pälsen tycker jag är bland det svåraste inför utställningen. Tycker inte heller att mina katter blir lika fina som övriga… Har fått tips om en kam som kallas "Mirakelkammen" - den säljs tydligen inte längre, men en liknande finns att köpa hos Cyklopia. Ska testa den till nästa utställning.

Jag har problem att bada en av mina skogisar. Han tycker inte alls om det och det gäller att snabba sig, vilket innebär att det bara blir 1 schamponering. Det har räckt hittils, men så har han bra päls också. Men om det räcker för några högre klasser vet jag inte än förstås. Jag har inget badkar, utan det blir duschhörnan vilken är lite kämpigt.

Även om du inte tycker du får till honom, så tycker jag du ska ta med honom på utställningen. Domarna brukar komma med synpunkter på om de tycker man ska ha förberett katten bättre. På första utställningen tycker jag inte att det är det viktigaste med resultatet utan att se hur katten tar en utställning.

Lycka till i januari.

blondifire
0

finns torrschampon för dom som verkligen avskyr o bli badade. jag har varit på 3 utställningar nu och faktiskt fått beröm för prep. fast jag inte vet hur man görFlört.så visst ska du ta med han.

S*Winsnes Wilda