Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 05-pälsvård
Läst 2098 ggr
Sagolika
0

Stön! Åh, min rygg

Har badat tre katter i rad nu. Bijou var otroligt duktig! Tyst och snäll hela tiden. Tiffy & Diego jamade däremot ideligen och gjorde även diverse halvhjärtade utbrytningsförsök. Puh! Nu är de i alla fall rena, fina och väldoftande Glad 

Ikväll ska jag och Bijou hälsa på Aurelie. Hon ska också badas. Det är dels för att de ska vänja sig som små, dels för att jag vill se hur snabbt pälsen återfettar sig, så jag vet hur många dagar innan utställningen de behöver badas.

Stämmer det förresten att om man kastrerat en hankatt, så ska man vänta ca 14 dagar med att bada honom, så att bl.a. sårkanterna hinna läka ihop ordentligt? Chagall är ju kastrat nu och han ska badas han med snart.

Sissi
0

Oj vad duktig du är!
Vet hur jobbigt det är för ryggen.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Sagolika
0

#1 Tack! :)

Ja, det är jobbigt. Skönt att ha det gjort.

SillyZones
0

Åh, ja, det är ett jobb! Jag ska bada två nästa vecka, och då planerar jag att sätta mig i duschen med dem själv både för att spara ryggen och göra dem tryggare. Vi får se hur det går! :-))

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Kattilaforsens
0

Jag förstår vad du menar. Jag ska bada två katter nästa vecka och min rygg ser inte fram emot det.

EddaM
0

Skall bada fyra stycken i slutet av nästa vecka. Sätter mig i duschen med dem utan med Zalma som jag får bada fredag kväll när jag kommit till GBG.=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Sagolika
0

Nu är Aurelie också nybadad. Tyvärr var hon väldigt panikslagen och försökte bita sig loss, vilket jag parerade, så det gick inte hål på skinnet. Däremot lyckades hon riva mig lite. Det är jobbigt när de blir hysteriska, trots att man själv är lugn, vänlig men bestämd. Är katten väl inshamponerad måste den ju sköljas noga också. Men det lyckades i alla fall till sist.

Synd att jag är spruträdd. Jag borde nog ha stelkrampsskydd trots allt, eftersom det händer att man blir biten och riven ibland, även om man är försiktig. Trist med alla ärr man får också! Min huskatt Sorken högg ju mig i ansiktet flera gånger. Som tur är syns de ärren inte jättemycket. Sen har jag även en del ärr på armar och ben efter att de klöst mig. Oftast har det varit av rädsla eller att man kommit ivägen för lek, inte för att de klöst med avsikt att skada.

Nu är det bara Chagall kvar att bada. Han är inte den lättaste heller, så det ser jag inte direkt fram emot.

Angående att sätta sig i duschen/badkaret med dem. Ja, det kan också vara en lösning, men tänk bara på att OM det är katter som blir panikslagna, så är ni väldigt oskyddade och kan bli väldigt rivna (gott om naken hud att sätta klorna i), så var försiktiga. Man kan sätta på dem sele och koppel, för att ha större chans att kontrollera dem. Jag har funderat på en sån där badsnara med sugpropp, men jag är rädd att de stryper sig om de drabbas av panik.

Kronängens
0

Du kanske gör så redan, men jag tycker att det går lättare att bada min katt om jag har ca 5 cm varmt vatten upptappat i badet när jag sätter i henne. Hon är i och för sig inte så panikslagen, hade bara hellre inte badat om hon fått välja själv.

Sagolika
0

#7 Det har jag provat, men det var ännu värre! Då trodde de att jag skulle dränka dem och fick fullständig panik. De gjorde allt för att undkomma att sänkas ner i vattnet.

Jag ska skaffa en gummimatta att ha i botten på badkaret så att de inte halkar och så eventuellt badsnaran. Annars får vi väl fortsätta med sele och koppel.

Kattilaforsens
0

#6 Jag var länge skeptisk till badsnaran men i dag skulle jag inte klara mig utan den. Den är helt enkelt suverän. Katterna kan röra sig ganska fritt, om än inom ett begränsat område, vilket gör att de inte stressar upp sig lika lätt och jag får båda händerna fria, vilket gör att badandet går betydligt snabbare. Det finns en slags "spärr" eller vad man nu ska kalla det på snaran som gör att den inte kan dras åt för hårt.

iotdis
0

Jag säger oxå badsnaran (låter hemskt) är super min svarta hona hade 2000 ben och skrek högt när man höll fast henne.Men jag tänkte att jag skulle pröva satte på henne snaran schamponerade mm och vad hände hon var lugn gick lite fram och tillbaka men helt ok.Det trodde jag inte och jag tror att katter känner sej inte trängda när dom kan röra sej så snaran får +++++ av 5 möjliga.Har testat på dom andra två det var helt super.Fort och smärtfritt går det/Gunilla

SillyZones
0

Det låter ju som om man skulle köpa sig en badsnara då!Skrattande

/Jessica

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Fitnesscats
0

Idag badade jag Sebek som ska med sin bror Tutankhamun till Norge i helgen. Jag köpte en barnbadbalja eftersom jag har dusch och det gick faktiskt riktigt bra med Sebek. Han stod mer stilla än han brukar göra i vårat vanliga badkar. Jag satte mig på golvet och masserade/sköljde, tog väl ca: 40 min med allting, men nu är han ren och luktar gott. Ska ta Tutankhamun ikväll,hoppas att det går lika bra med honom också med badbaljan.

Mvh,

Eva-Helen S*Fitnesscats

Mulan
0

Hej!

Jag kan varmt rekommendera badsnaran, dock vet jag att det inte funkar på en del katter som får fullständig panik av att sitta fast..

Mina katter brukar försöka göra ett hopp o komma undan, men när de känner att de sitter fast så står eller sitter de bara helt stilla när jag badar dem tack vare snaran, och jag har bägge händerna fria att skölja och schamponera med. Superbra.

mvh Malin

Margona
0

Jag ska bada Amadeus imorgon men som tur är står han helt stilla så länge man är bara en person som badar honom. Förut bad jag alltid om hjälp men ha märkt att han är så mycket lugnare när det endast är en person som badar honom.

Susanne-Magnus
0

Undra på om jag är en lyckans ost som har en katt som gärna sitter med inne i duschen när jag duschar, kanske inte mitt i strålen men en bit ifrån… Blöt är hon alltid när jag är klar…! Hon är bara 5 månader och har inte fått sitt första bad ännu, men jag tror inte att det ska bli några större problem (peppar peppar ta i trä!)… Min andra skogis tycker väl att det är sisådär men det funkar helt ok!

LittleL
0

#13 Jag köpte en sådan badvajer utav Eva Porat i söndags. Har inget större behov av den i badet då dom flesta står stilla ändå. Men jag tänkte använda den när man fönar och fixar. Jag är nämligen alltid ensam när jag preppar katterna och ibland vore det skönt med två händer. Och ändå veta att katten stannar kvar på bänken. Sen får man så klart se hur katterna reagerar på den, ingen är ju van attt sitta fast i koppel.

/Sylvia

Carrocs
0

Jag har en hög pall som jag ställer i duschen, som katten kan stå på, och då kan jag stå och duscha honom utan att få ont i ryggen.

Dessutom är han inte lika benägen att smita från pallen som när han var på golvet förut.

blondifire
0

håller med #6.har ett s.k bad koppel,som jag fäster i rören vid duschen(har både dusch o badkar) det går dubbelt så fort,2 händer,man slipper bli riven/biten och katterna är lugnare när man inte håller fast domSkrattande. t om bebisarna klarar det bra.

S*Winsnes Wilda

Hasufo
0

Var köper man en sån här badsnara?

LittleL
0

På samma ställe som man köper Mirakelkammen Flört

Eva Porat har båda delarna i sin butik i Örebro.

/Sylvia