Tillstånd
Alla ni som har fler än nio katter eller tar fler än två kullar per år måste väl ha tillstånd från kommunen för era katterier. Jag undrar vad tillstånden kostar i de kommuner där ni bor, hur länge de gäller och hur lång tid det tagit efter att ni lämnat in ansökan till inspektören kommit på besök? Är skillnaderna stora mellan olika kommuner? Hälsningar Maria
I vår kommun försöker vi åka ut så fort som möjlig då en komplett ansökan inkommit, inom ca 1-2 veckor. Tillstånden ger vi oftast på 6 år. För ett tillstånd för kattuppfödning tror jag att vi debiterar ca 1800 kr, minns inte rikigt.
From årskiftet går all tillsyn enligt Djursyddslagen över till Länsstyrelserna och då kanske taxorna blir mera lika mellan länen om inte så blir de iaf lika inom länen.

3500 kr i vår kommun. Hutlöst tycker jag och bedrövligt att det ska skilja så beroende på var man bor.
Själv har jag bara 5 katter och tar max 2 kullar per år, men här är en länk till vad som gäller i Stockholm:
http://www.stockholm.se/-/Naringsliv/Lagar-och-regler-/Taxa/
Hur många av er här inne har tillstånd enl. 16 § Djurskyddslagen?
I vår kommun har vi knappt 10 st kattuppfödare och ca 5 kattpensionat med tillstånd? Förmodar att det finns fle som egentligen ska ha ett tillstånd men som av en eller annan anledning inte ens sökt.

Vi fick 2005 betala 1400kr för vårat tillstånd och det gäller så länge man bor kvar på den adressen. Så vid en flytt måste vi ansöka om nytt.
Hon som kom från våran kommun då 2005 hade inte en anning om vad hon skulle titta på!!!! Som tur va hade Östkatten några veckor innan bjudit in en man från Norrköpingkommun som kom och berättade om vad som gällde, så vi kunde hänvisa till honom innan hon fick lite "kött" på benen.
/Jessica
Kollade lite snabbt här i Ö-vik och här står det att ansökan kostar 1400:- sen besöksavgiften är 700:-/tim, men det står inte hur ofta de kommer… Själv har jag långt ifrån det antalet kattter och kullar…
Vi bor i Huddinge kommun. Jag har för mig att vi betalade 1600.- 2005. Det tog 2-3 veckor från ansökan till inspektion. Fick dels tillståndet samt en inspektionsrapport. Proffsigt och seriöst.
Vet att Haninge på den tiden hade jättelånga väntetider och tog 3000:-

Bor i Robertsfors kommun i Västerbotten och jag betalade 1500kr för tillståndet som tog sammanlagt 2v.
Jag betalade 1600…tror ja det var, Linköping Kommun.
Tyckte det var väldigt seriöst och proffsigt genomfört .

Mitt tillstånd kostade 3500 :- i Göteborgs Kommun.
Jag hade två kanontrevliga tjejer på besök och sedan tog det några veckor innan tillståndet kom.
// Merlyn
Enl. ryktet så blir tillstånden gratis efter nyår

#11 Jaså? Överallt? 
Ja tydligen enligt de som var på Jordbruksverkets kurs förra veckan. De frågade klart och tydligt om även tillstånden skulle vara gratis och ja de skulle de. Jg var inte där det är bara andra hands uppgifter.
Däremot blir det dyrt som attan att inte sköta sig och få ett återbesök, i synnerhet om man bor långt från Länsstyrelsen (530 kr/tim och 3,50 kr/km).
#4 Det verkar som om många uppfödare hos er struntar i tillståndet då. Har kommunerna kontakt med SVERAK och IDP och kontrollerar att tillstånd finns när uppfödare registrerar tre kullar eller fler under ett år? Hur många katter som finns i ett katteri kanske är svårare för dem att beräkna.