Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 792 ggr
Bengan-A
0

Burregler inom IDP

Var och tittade på IDP utställningen i Nyköping idag. Något jag funderade på var hur många vuxna katter man får ha i varje bur inom IDP. I burar som såg ut som enkelburar kunde man se två vuxna katter. I dubbelburar såg jag ända upp till fyra vuxna katter.

Sedan är det trist att utställarna tydligen får ha burskynket för framsidan. Väldigt bra för betalande publik att se ett tygskynke istället för en katt. Luckan var på baksidan av buren, där även ägarna satt.

Mvh Bengan

Bengan-A
0

Ingen som vet något?

finamini
0

Ja du Bengan,det verkar helt vrickat.Har dessutom hört att bedömningarna av katterna kan vara lite hur som helst för att inte tala om domarna.

man skulle kanske ställa ut en katt på skoj och jämföra bedömningarna mot Sverak.

Att man inte får tillgodoräkna sig cert dessemellan är ju förståeligtFlört

Trevlig kväll förresten

Anna

Fairyhearts
0

Tycker det verkar konstigt. Trodde dessutom att sådant  styrdes genom Djursskyddslagen inte av enskilda kattförbund. Men jag hittar inget nu när jag letar.
För mig verkar detta alldeles för trångt Rynkar på näsan Borde i så fall inte kunna vara mindre än vad rek från JVS säger. Har för mig att Sveraks regler följer JVS, men det kan ju vara ändrat.
/Marie

FiiaL
0

Det finns än så länge inga regler för hur många katter man får ha i en bur inom IDP. Skulle det vara så, att JVS har en sådan regel, så får vi ändra på saken.

"Har dessutom hört att bedömningarna av katterna kan vara lite hur som helst för att inte tala om domarna."

Vad menas med att bedömningarna är lite hur som helst?? Grundat påståendet på något konkret eller bara något man fått för sig??

"Sedan är det trist att utställarna tydligen får ha burskynket för framsidan. Väldigt bra för betalande publik att se ett tygskynke istället för en katt. Luckan var på baksidan av buren, där även ägarna satt."

När man ställer burarna i enkla rader, SKA burförhänget sättas upp på ett visst sätt, dvs sidan mot besökarna får inte täckas. Tyvärr respekteras inte detta av alla utställare. Trots påpekanden brydde man sig inte. SNRF är den enda klubben som tillämpar det här systemet. Det tar tid att införa nya rutiner.

Bengan-A
0

Är det så IDP själva inte kan inse att fyra vuxna katter i en dubbelbur är för mycket, eller två i en enkelbur, utan måste ha riktlinjer från jordbruksverket???

Nu har jag ju förstått att alla klubbar är suveräna inom IDP och inte behöver rätta sig efter någon organisation. Men ska detta verkligen gå ut över katterna?? Nä det känns inte seriöst.

Mvh Bengan

FiiaL
0

Du har egentligen helt rätt i att fyra vuxna katter i en bur är för mycket. Jag ska ta detta till mig och diskutera med andra. Vi har nog inte tänkt på det, utan låtit folk få som de vill.

Alltid lär man sig något nytt.

Dolleminas
0

När jag började ställa ut i SVERAK (runt 90-talet) hade de som regel att det skulle vara minst 3 katter för at få ha en dubbelbur, dock fick man ha max 5 (6 om det var kattungar) katter i den då…. vet inte när exakt när dessa regler ändrades men då förstår du nog hur det såg ut på den tiden… men då fanns det inte så mycket Skogkatter eller MaineCooner som det finns nu…

Hasufo
0

Jag var också på utställningen och såg 1st bur med för många katter i på söndagen. Givetvis inte bra, men något som säkert kan göras någonting åt i framtiden genom mer koll från utställningsansvariga.

När det gäller att framsidan av buren är täckt så har jag sett lika mycket av det på SVERAK-utställningar, så det är  inget unikt för IDP-utställarna. Men givetvis bör ju inte burarna vara täckta! Man betalar ju för att gå och titta på katterna.

Vore ju intressant om skillnaderna mellan domarna kunde redovisas lite mer sakligt, så att det kunde bli en diskussion kring olikheterna i bedömningarna. Vad skiljer och är det bra eller dåligt??

Obestämd

Bengan-A
0

#8 Vore intresant att veta var du sett heltäckta framsidor på burar på SVERAK utställning? Vilken klubb? Det har vi inte sett efter fyra år som utställare,men visst det kan säkert förekomma.

När det gäller skillnaden i bedömning så styrs den av rasstandarden. Det finns rastandard på för båda på http://www.skogkattslingan.com/

Mvh Bengan

PS Jag har inget mot IDP, men jag reagerade på antalet katter i burarna.

KiroLina
0

#8 Om fallet vore att det skiljer sig i standarden mellan Sverak och IDP då förstår jag inte varför mina hanar är så attraktiva för Sverakmedlemmar?

Nu är jag ju oerhört kräsen och noga om vem jag lånar ut till så många har ju tyvärr fått ett nej.Än så länge är det bara en som fått lov att para här.Men det blir kanske fler,vi får se. /Susann på Chamuel's

LittleL
0

# 10 Men nu vet vi ju att det inte skiljer något mer än att FIFe tagit 5 poäng ifrån pälsen och lagt på färg och mönster. Och när det gäller vilka som är intresserade utav dina hanar? Vet inte riktigt vad det har med burarna att göra? Men jag antar att dina katter inte bytte utseende när du nyligen bytte till IDP? Och du annonserar ju ut dom som tillgängliga så det är kanske inte så konstigt? Eller menar du att det BARA är Sverakmedlemmar som är intresserade? I så fall förstår jag att du tycker att det är konstigt.

/Sylvia

Hasufo
0

Hej!

Sist jag såg heltäckta framsidor var på Östatten i Norrköping. Jag förmodar att det är kattägare som vill förskona sina älsklingar från smitta, stress? Men det är ju inte så kul för besökarna att se ett skynke bara. Jag så en bur på IDP ustsällningen i Nyköping som hade plastskynke för framsidan - då ser man ju katterna, men inga baciller kommer in……

Jodå, jag vet att det är rasstandarda som stryr bedömningeno och att bara är färg/mönster som skiljer. Vad som fick mig att fundera var utlåtandet om att "det verkar som bedömningarna kan vara lite hur som helst"….. Det kändes inte så sakligt och då vore det ju intressant att höra om det verkligen är skillnad i bedömningarna trots att man har samma rasstandard att gå efter. Vad som kanske kan skilja är bedömningarna mellan domare från olika länder?

KiroLina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 Nu var det ju så att det stod att det skilde på standarden mellan IDP och Sverak.(redigerat nu tydligen)

Tja du läser ju tydligen bara det du vill läsa för att kunna få en chans att trycka till en annan person.

Jag är inte den som tar åt mig ska du vetaCool

LittleL
0

#13 Ursäkta? Vad menar du med det? Vad då trycka till? Jag undrade bara vad dina hanar har med burmåtten inom IDP att göra? 

Du skrev att du inte förstod varför dina hanar var så attraktiva för Sverakmedlemmar? Allt jag gjorde var att ge ett förslag på varför det kanske var så. Och jag tycker fortfarande att det är konstigt om det är så att det BARA är Sverakmedlemmar som är intresserade? Men du valde att inte svara på den delen.

/Sylvia