Maktlös/fostervatten i lungorna!?
Hej på Er!
Idag hörde jag något intressant som jag bara måste få svar på!!!
Jag hörde att man kunde slunga kattungen om den fått ner fostervatten i lungorna(precis som man kan göra om den är livlös)… Är det någon som vet eller har hört någon som har testat detta på kattungar som "knäpper". Jag antar att detta ska göras i samband med förlossningen och inte några timmar efteråt.
Det vore väldigt intressant med andra tips i detta ämnet då jag känner att jag står där maktlös när det inträffar och inte får hjälp av någon veterinär.
Jeg forsøkte det med en i mitt siste kull. Fikk ut mye vann, men ikke nok, så den lille klarte seg ikke. Hun strevde i fire dager.
#0 Jag läste det också i boken skriven av Ylva Stockenberg att man skulle "slunga" kattungen om den fått ner fostervatten i lungorna. Ja ,man vill ju göra allting i sin makt, om ngt går snett vid förlossningen. Har redan kollat upp med min vetrinär så att jag kan ringa honom och i värsta fall åka in om ngt går galet. Men min vännina Margona ska också finnas med, så det kan vara skönt.
#1 Vad tråkigt
. Vi ska själv ha kattungar V. 51 vår första kull, men konstigt nog är jag väldigt lugn, än så länge ialf.
Mvh,
Eva-Helen

#1 det var vekligen synd att det inte fungerade.
Är det någon mer som har provat?
#2 Står det i Ylva S bok!
det har jag missat!
Det går säkert bra med första kullen.
Är man med när kattungarna föds så har man ju översikt över situationen och kan gripa in om det behövs. Tar Veterinären emot dig för vatten i lungorna oxå?..det var inte dåligt i såfall.
Är det någon som har någon bra erfarenhet på detta problemet och vill dela med sig av sina erfarenheter.?
Mvh
Camilla
Hej hej
Jag har provat och det fungerar både på kattungar samt valpar, men bästa är att försiktigt suga ut det själv…
ha det bäst
Jag brukar använda en slemsug och suga upp vatten och slem från hals och nos. Har hört att slungande av kattungar kan framkalla epilepsi, sen om det stämmer är ju en annan femma.
Sissi
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Hej Camilla!
I våran förra kull fick vi jobba lite extra med Vanilla Sunlight som i första hand förmodligen hade fått käken ur led för han pep som en liten tok och sedan när min fodervärd kände lite mer på hakan så knakade det till och han blev tyst sen. Innan dess slungade vi också honom då han lät något oren i gångarna, vilket fungerade fint i samband med att vi sög med slemsug i svalg och nosen.
Calimero hälsar till pappsen sin!!! 

Hej
Jag slungar alltid mina kattungar om de är rossliga, jag fick lära mig det när jag var hos veterinären och snittade en honkatt en gång på Strömsholms djursjukhus. De slungade alltid kattungarna och sög med slang också. Ett råd är att inte göra det förrän någon har visat hur man gör. Det är viktigt att fixera kattungen och man ska slunga med ett litet knyck för att det ska ha någon inverkan. Upp till 24 timmar har jag hört att det gör nytta.
Fördelen med slungandet är att det förmodligen kan få det slem som sitter djupare att lossna, har det gått en bit ner, så hjälper det inte hur mycket man suger i munnen och svalget.
Det slem som sitter högt upp och gör att de rosslar lite i halsen är enligt min erfarenhet inte det som gör att de som nyfödda stryker med, det brukar de bli av med på någon dag. Det farliga är de som drar i sig riktigt ordentligt med vatten, som man ibland inte märker. De kanske inte ens rosslar, men efter en dag så knäpper det när de andas. De kattungarna som knäpper eller klickar så, är nästan omöjliga att rädda.
Så det är jättebra att använda slemsug, men slungandet är nog det enda som kan få upp det slem som vandrat långt ner.
Ett tips nästa gång du är hos veterinären, be dem visa dig hur man slungar en nyfödd. Jag har alltid gjort det och visserligen säger mina kattungeköpare att mina avkommor "saknar hjärna", men det beror nog på andra orsaker
eller annars får de väl betala mer om de ska ha intelligensen med på köpet, eller hur…
.
Hälsnignar Barbro
Jag slungar enbart de ungar som jag tror fått slem och fostervatten lite långt ner, men jag har inte sett någon skillnad på förståndet………..

Intressant att få höra era Erfarenheter.
#4 Har du alltså lyckats få en överlevare på en kattunge som fått ned det i lungan(en sådan som knäpper och har svårt att andas)??
#5 Suger du rent alla kattungarna vid en förlossning eller bara de som behöver det?
#6 aj, aj, aj stackars lilla troll! Tur att det slutade bra! Cesar hälsar tbx till sin fina lilla kille.
#7 Jag ska be att de visar mig, hur man slungar, på djursjukhuset nästa gång jag är där.
Ha ha vilken försäljare du måste vara! jag har aldrig hört någon lyckats sälja en kattunge utan hjärna! Inte ens en lobotomerad!
#8 de där påståendena om olika "fel" som kan uppstå i samband med slungning tror jag beror på långvarig syrebrist hos kattungen eller att någon har slungat kattungen fel och det uppstått skador i samband med det. ha ha, menar du att dina kattungeköpare inte klagar på "bristande förstånd". 
Jag har läst någonstans *??* att man kan medicinera och ge intavöst(Hos någon välvillig veterinär) på dessa kattungar. Tror ni att överlevnaden på dessa kattungar är väldigt låg eftersom många veterinärer inte tar emot dessa små för behandling när läget är kritiskt?

hej hej, jag brukar försiktigt ta min mun över kattungens mun och nos och dra ett eller ett par snabba inandningar. kanske låter äckligt men det bryr jag mig inte så mycket om, det känns som när jag själv fick barn… inget är läskigt det är ju mina bebisar. Man kan även ha en tunn bomullsduk emellan om man har en i närheten men ibland känns det som om det liksom är mer brått och då bara gör jag det. Har sällan haft någon kattunge som inte har klarat sig men det är klart att det har hänt…
Slungat har jag inte gett mig på eftersom jag inte har vågat, har inte lärt mig och vill inte chansa av rädsla att skada mer än att göra nytta. Kanske är ide att få instruktioner av någon kunnig…
Sedan har jag lite inställningen "survival of the fittest", jag tror att vissa kattungar kanske inte är starka nog så det är inte meningen att kämpa hur mycket som helst för att få dem att överleva. Är det meningen så är det…

# 9 Även om frågan inte är till mig så kan jag svara att jag haft de som knäppt lite vid födseln som jag klarat, men jag har även haft två som börjat knäppa efter 2-3 dagar och de har båda gått bort innan 5:e dagen. Jag är övertygad om att de jag klarade som knäppte vid födseln, klarade jag just pga slungningen.
# 10 Jag tycker inte det låter äckligt, det fungerar jättebra också. Är helt enig med dig om att man inte ska försöka få allt och alla att överleva, men när det gäller de som fått i sig vatten så vet jag ju orsaken och då försöker jag med allt.
Barbro

# 9 Kan tänka mig att en mild penicillin borde hjälpa, det hjälper ju på oss människor när vi får lunginflammation. Men att få en veterinär att skriva ut det till en nyfödd kan vara svårt… Jag har inte provat då jag aldrig hunnit, men jag har hört de som gjort det och där de klarat sig. Sen om det berodde på penicillinet eller slungningen är ju frågan… 
Barbro igen
#9 Jag suger rent ALLA kattungar för säkerhets skull.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
Hej igen.. ja de har överlevt och mår alla kanon. 3 st hittills har jag behövt slungat, men jag är lite frågande för alla har fötts med svansen först. Vetinte om det har betydelse för kattungarna att komma med huvudet först eller inte, men det verkar märkligt…
Min valp som jag var tvungen att slunga kom sist och var minst i kullen, tiken hade det jobbigt och var jätte trött så det blev till att vara barnmorska. Den tiken blev den goaste av alla valparna, kanon i psyket, älskade alla, och levde tills hon var 13 år….
Min vetrinär har även gett mig rådet att ge cortison om man tvivlar på att slemet är borta. MEN detta måste du prata m vetr först om eftersom det är så jättelite en kattunge ska ha… Har gjort det en gång, men tycker inte om det, kanske bättre att ge pencillin, Rockringen säger… Pencillinet hjälper ju även till att hämma bakterierna som växer i lungorna/i slemmet..
Hoppas på en skön kelhelg m era pälsklingar
//Cina

Har ragdoll men hoppas att det går bra ändå. Hur gör man när man använder en slemsug??
Köpt en sådan men, hur gör man? Väntar kull i helgen och är lite nervös. Annars har jag fått tips att med munnen suga ut ev. vätska ur nos och mun. Låter lite läskigt men om det funkar bra så gör jag det självklart.