Avmaskning????
Jag undrar vad Ni tycker, ska man eller ska man inte avmaska kattungar innan leverans? Man hör så mycket i denna debatt och jag som är nybörjare undrar hur ni tänker kring detta….
/Mia

Tror de ska vara avmaskade då de kan få mask från mamman… men jag vet inte…
Jag avmaskar alltid mina kattungar med Banminth 3ggr. Har också hört flera som inte gör det så frågan är som du skriver ska jag fortsätta. Hälsningar Laila
Jag avmaskar inte längre, gjorde inte det med min senaste kull.
Mina katter är innekatter och har aldrig haft mask.Personligen tycker jag det är himla dumt att stoppa i katterna en massa medicin som inte äns fungerar i förebyggande syfte.
Det går en massa olika vandringsägner om hur innekatter kan få mask men det är väldigt ovanligt att innekatter drabbas av mask.
Jag kommer bara avmaska mina katter om det skulle behövas som medlen är till för.
Tillverkarna vill ju gärna få oss uppfödare att köpa så mycket som möjligt med….så jag tror det är bra om man funderar på vad man håller på med som uppfödare och inte gör saker av gammal vana.
#3 Men ngn gång innan leverans måste du väl ha avmaskat dem??? Eller?
B-kullen nu avmaskade jag 3g nu med Banminth det känns gött i alla fall att de är maskade innan leverans så inte de flyttar med mask i magen.
Deras Mamma hade mask en hel del för c:a ett år sedan , ja hon är innekatt o vart kom det ifrån tro?? Jo jag har hundar så kan det vara de tro??

Hej! Jag var på uppfödar föreläsning igårkväll och där föreläste en veterinär; Ulla Björnehammar, och hon sade att man SKALL avmaska kattungarna från tre veckors ålder och med jämna mellanrum ända till leverans då SPOLMASK ligger latent i moderns kropp och överförs till ungarna.
Uppenbarligen föds alla kattungar med spolmaskägg i kroppen, om jag uppfattade hennes föreläsning rätt, och om man inte avmaskar så har kroppen fullt upp med att bekämpa mask och tar inte åt sig vaccin lika bra som den borde.
Själv så kommer jag göra exakt som denna katt "GURU" sagt, hon VET vad hon pratar om!!!
Det var en MYCKET bra föreläsning av en VÄLDIGT duktig veterinär!!!
Tack Spinneriet , Länsförsäkringar & Agria för en kanonföreläsning!!!

Vi har alltid maskat av våra kattungar med Bamint. För det stämmer som #5 skriver. Det är inte bara det att de inte tar till sig vaccinet de kan även få diaré och inte går upp i vikt som de ska.
Sedan har vi lugnat ned oss när det gäller att maska av de vuxna katterna, vi gör det i samband med att vi maskar av kattungarna först gången. Nu har vi kattgård så katterna är ute och det har hänt att de tar småfåglar och möss. Men för ett par år sedan klämde jag sönder en lite större fluga inomhus… jag ska inte berätta vad den innehöll
.
//Kristin
Tack nu vet jag att jag och fortsätter att avmaska mina katter både stora och "bebbarna" som nu är två veckor. Vad använder ni för medel? Banminth är det som är mildast för magen men det finns ju så många.

"Mask förekommer naturligt hos kattungar och därför är det viktigt att avmaska dem" - Står det på SVERAKS hemsida!!
Angående vetrinärer så har ju jag fått mina åsikter bekräftade av flera duktiga vetrinärer…så det är nog också en ren åsiktsfråga.
Förut avmaskade jag mina kattungar med axilur mixtur omkring 8-9 veckan och jag har inte haft några problem i de första veckorna förutom med en kull som drabbades av bakterier men de fick pencilin och blev friska.
Jag har haft jättebra vikter och inga problem med magar.

Banminth är ett bra medel för kattungarna enl. veterinären Ulla Björnehammar, avmaska med jämna mellanrum från TRE veckors ålder, de vuxna däremot behövs inte alls avmaskas såvida de inte är ute och tar fåglar mm. exakt så som Runsviks säger!!!
#9 Så dina kattköpare får maska kattungarna när de byter hen eller? För vid miljöombyte SKA de väl maskas???
En katt som har mask kan ha fint hull o bra i magen oxå!!!

Jag använder Banminth till kattungarna, från ca: 3 veckors ålder och fram till leverans. Dom vuxna får Drontal, 1 till 2 ggr/ år.
Och givetvis alltid före vaccinering.

#12 Helt Rätt!!! Avmaska före vaccinering.
#9 Man SER inte att kattungarna har spolmasken eller dess ägg, men de kan ha ett helt nystan av mask i magen som du aldrig märker…
Detta är visa ord från en DUKTIG veterinär, själv så lyssnar jag på vad hon säger och följer det.
JA!!!! Guuuud
Ulla Björnehammar är KANON hon har räddat livet på min hund!!! Hon har varit Chefsveterinär här på Djursjukhuset i Karlstad. KANON Veterinär!!!!!
Läser man på SVAs sida så står det att man inte behöver behandla katter som är innekatter vilket mina är…har man katter som kommer i kontakt med saker som kan ge mask så är det ju självklart att man skall behandla sina katter.
http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=310
http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=319
http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=320
Det är ganska liten chans att mina honkatter överhuvudtaget är bärare av olika slags latenta maskar då de i generationer endast varit innekatter.

Men om det förekommer naturligt hos kattungar spelar det väl ingen roll om de är inne eller ute???
#15 Någon gång i dina inne kattersliv så kanske de har nosat på en annan katt utefrån va vet du!!! De kan ju bli smittade av va du har under fötterna eller??
Det låter ju bara så OTROLIGT att du aldrig ska avmaska dina katter. Man jag tycker ju i alla fall att du kan avmaska ungarna innan de säljs i alla fall så de ev. inte smittar katter dit de kommer. Näääää säger du mina katter har ingen mask!!! va vet du om det?? SNÄLLA!!
Det förekommer inte naturligt hos kattungarna då de blir smittade genom modersmjölken och om mamman inte är bärare kan ju kattungarna omöjligt bli smittade?
Mina katter kommer inte i kontakt med utekatter eftersom jag bor på fjärde våningen…skulle jag bo på bottenplan eller hade markliggande utegård så skulle jag nog avmaska mina katter igen.
Jag utgår från hur jag har det!
..och man kan ju faktiskt testa om katterna är latenta maskbärare.
Skulle jag tex skaffa hund så skulle jag avmaska men eftersom mina katter inte blir utsatta för någon risk så finns det ingen anledning.
De som har valt att köpa katt av mig är väl informerade om detta.
Alla har vi olika åsikter och erfarenheter;)

ALLA mammor ÄR bärare!!! Äggen ligger latent i kropparna hos honorna…
PÅ ALLA KATTER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
OCH det räcker att honan äter en fluga som innehåller nåt blääk, så är det ÄNNU mera kört…
Väldigt dumt resonemang IxaTrixa…..
Går du aldrig ut? Sniffar aldrig dina katter på dina ytterskor?
Vädrar du aldrig så flugor kommer in?????

#12 och 13# Jag har kollat upp det där med veterinärer. Det är en gammal "myt". Man behöver inte som rutin avmaska inför vaccinering. Det är endast om det är tex en hittekatt, bondkatt eller liknande där man misstänker att katten har mycket mask i magen. Veterinären sa uttryckligen "Mycket mask" och förtydligade att om det är massor med mask så kan vaccinet få sämre verkan.
Håller för övrigt med om att man bör avmaska så lite som möjligt, särskilt när det gäller innekatter.
/Marie
#20 Läser du SVAs artiklar noga så kan man utläsa av dem att det du säger inte är sant….har du någon vetenskaplig artikel som stödjer din teori?
Du får gärna tycka att mitt resonemang är dumt, precis lika dumt som ditt är i så fall.

Ixatrixa, jag håller med dig, i ditt fall så skulle jag heller inte avmaska. Jag har hört från mååånga vetrinärer att vi stoppar i våra innekatter på tok för mycket maskmedel… Finns inge större anledning. Dom tycker att vi ska avmaska om vi misstänker eller ser att katten är bärare.
Jag avmaskar bara när jag haft kull. Jag avmaskar mina kattungar 2 ggr, innan det är dax för leverans. Då ger jag också de vuxna Drontal. Jag vet också att många stora uppfödare som är gamla i gemet har slutat maska i onödan för länge sedan och deras katter/kattungar är väldigt sunda och friska.
Det blev en het potatis av detta och jag hoppas att alla här tänker på hur de uttrycker sig och inte börjar kasta skit efter varandra.
/Camilla

Jag håller med Ixatrixa!! Fullt ut! Och det är ju inte precis så att katten dör av att ha mask.. Det finns en kanonbra artikel i Maine Coon-katten (början av året, typ nr 2 eller nåt) där det står om just avmaskning..
Om vi sätter t ex mask i magen i relation till allt annat som katterna kan drabbas av och t o m dö av så finner jag denna diskussionen något överdramatisk..
Hur många raskatter dör per år av mask i magen t ex? Om man är rädd om sina kattungars tarmar så avmaskar man nog så lite som möjligt..

Det pågår diskussioner här på Forumet om att man skall gå uppfödar utbildning och lära ang. uppfödning mm.
Det var PRECIS vad jag gjorde häromdagen, var på ett uppfödar föredrag med en veterinär med MYCKET gott rykte, HON sade det jag skriver, och nu säjer ni att det är fel, då behöver vi väl ingen utbildning då……….
Jag har aldrig sagt att vi skall över avmaska, men att man kan ge kattungarna en god start i livet är väl inget fel eller???
Isåfall får ni gärna kalla mig dum i huvudet!!!

Det är väl precis som med allt annat, mycket tycke och alla anser sig ha rätt. Vetrinärer tycker också olika om detta och jag tror att man ska göra vad man själv känner är rätt.
Tror jag kan svära på att vi alla vill ge våra kattungar en bra start i livet, om det innebär att någon maskar av kattungen och någon låter bli av någon orsak, det har inte så stor betydelse.

#25 Det är precis vad jag ville få fram att avmaska kattungarna men de vuxna behöver inte maskas nåt speciellt, det skrev jag i tråd #10.
Om det jag skrev uppfattades som skitkastning ber jag om ursäkt, det var inte menat som skit utan jag bara försökte få fram att det är dumt att inte avmaska kattungar, MEN det är ju bara MIN enkla åsikt!
man vet ju aldrig vad man släpar in under skor och dylikt, jag slog sönder en fluga mot min dataskärm häromdagen, sen hade jag massa maskägg utsmetade på skärmen efter flugan…..jätteäckligt, och vem vet hur många sådana mina katter fått i sig….
men var och en får givetvis göra som de vill.

Oj oj oj!
Ta nu ett djupt andetag!

#29 Nej då, jag uppfattade inte dina inlägg som skitkastning. Jag skrev bara att man skulle tänka sig för… Lätt hänt att man blir lite het när man brinner för en åsikt. Det var inte riktat till någon speciell person.
Vill poängtera att det är i min roll som Medarbetare jag ber er rent allmänt att tänka på att vi ska ha en fin ton här på forumet.
/Camilla
Ärligt!!!! Jag tror inte vi kommer ngn vart med detta ämne!!! Vi blir bara ovänner med varandra om vi fortsätter med o diskutera detta ämne. Vi får låta Ixa Trixa o "alla" AVMASKA sina katter hur de vill!
Ja det är väl med detta som med så mycket annat här i världen, det finns olika åsikter… men hos mig avmaskas det i alla fall och det tänker jag fortsätta med..
Hej!
Det var mycket diskuterande om avmaskning, tycker att vi avslutar den här diskussionen och låter var och en göra vad som passar dom. Vet att vissa är för och andra är emot. Man kan ändå inte komma ifrån att avmaskingsmedel är ett gift som tar en enorm tid att bli av med, vet oxå att om djuren har mycket mask så kan det smitta över på oss människor. Så tänk på det, ni som är emot att avmaska era djur…
//Spinnackern´s
Det är väl ingen som är osams…vi diskuterar bara
Jag ville bara föra fram min åsikt som jag vet att många delar med mig och visst finns det olika läger precis som med allt annat. Jag är inte tex förtjust i överdriven preparering men det finns de som tycker det är kul och jättebra. Tråden är väl till för att ventilera åsikter eftersom den frågar vad vi gör gällande avmaskning.
Något som jag tycker är viktigt dock är väl att man stödjer sina inlägg med vetenskapliga hänvisningar, då vem som helst kan säga något som egentligen från början är en hörsägen som tillslut har blivit en sanning.
Jag är tex väldigt nyfiken på var man hittar informationen om att kattungar redan från början skulle ha mask naturligt i sig?

#35 håller med dig, det är bra att kunna ventilera här.
Bara diskussionen inte urartar. Man kan ju hålla en snäll ton.
SOm exempel har jag kollat upp med ett par veterinärer om vaccinering och avmskning. se #23. Det vor ju intressant om någon annan vet något mer om det eftersom även veterinärer kan ha olika svar. Intressant då tycker jag att kunna ventilera frågor/ämnen här.
/Marie
#36 Jag är snäll *fniss*

Jag ställde frågan därför att precis som allt annat har alla olika åsikter. Och jag ville höra hur Ni vare sig ni är för eller emot diskuterar omkring detta.
Sen så måste man respektera varandras åskter, och detta forum är väl till för att lyfta olika frågeställningar omkring våra katter. Även om alla inte har samma åsikt!
/Mia

#34 Jag vill bara förtydliga att vi som "är emot att avmaska våra djur" hela tiden har påpekat att vi inte avmaskar av ren rutin, utan enbart vid misstanke om mask.. Det är ju inte precis så att om mina katter börjar visa tecken på mask så låter jag dem vara…
Om katterna visar tecken på att ha mask så avmaskar jag SJÄLVKLART dem! Det tror jag alla skulle göra!
Det är helt o hållet upp till var o en att göra precis hur de tycker, och vi ventilerar bara en åsikt som vi står för.. och jag vill inte bli utpekad som oansvarig för att jag väljer att inte avmaska kattungar! Jag har belägg för mina åsikter… och hoppas att alla kan ta en diskussion..?
Denna fråga kan ju inte vara den utvalda frågan att bli oense om. Varför väcker detta så mycket känslor? Är det den oaptitliga, äckliga, urkk-känslan som inälvsparasiter framkallar?
Den tidigare nämnda veterinären U B. jobbar i Uddevalla, men som en vanlig konsument kan jag intre hålla med i hennes teorier, speciellt som att många andra remiterade veterinärsinstanser säger annorlunda. Betänk allt gift som sprids ut i naturen helt i onödan och betänk risken för immunitet bland parasiterna. Avmaska när ett verkligt, synligt behov finns.
//RolfH

Tror aldri jeg har hatt mask på mine jeg, vet at man kan se det på kattene ved at de blir tynne, eller får tønnemage slik som andre dyr.. Er det flere tydelige tegn???
Jepp, Mia! (#1 & #38)
Det är ju själva tanken med ett forum att kunna få fram olika åsikter och ventilera detta gemensamt..
Om vi alla tyckte lika i allt så blev vi ju en klubb för inbördes beundran i stället..
Vi är heller inga experter som har "monopol på sanningen" utan helt enkelt, kattälskare . …
Lena/
OK!!!
Jag vill i alla fall inte sälja mina kattungar omaskade!!!!! Åh jag har i alla fall varit ute för kattungeköpare som frågar om de är avmaskade när de är här o hämtar dem…. Jag trodde det var ett krav som uppfödare att ha de avmaskade o klara vid leverans??? Det står ju t om på Överlåtningsavtalet om de är det o vilket datum mm.
Jag tycker att det är till en säkerhet o ha de avmaskade vid leverans!!!!
ÅH jag skulle ALDRIG köpa en kattunge som INTE är avmaskad!!
ÅH!!! En innekatt som ställs ut på en massa utställningar kan ju olyckligtvis bli smittad på en utställning det vet du ju INTE eller? Jag menar att när ni säger att mina är innekatter ERA katter är väl INTE skyddade för det!!!!! Det tycker inte jag att de är. Ni kan ju tarmpa i en bajshög ut som var full med ägg mm eller?
Men som NI säger änn en gång så är det ju upp till var o en!!!!!

#43 Självklart får du ha din åsikt och självklart kan du avstå från att köpa en kattunge som inte är avmaskad, men det står ingenstans i Sveraks regler att kattungar måste vara avmaskade… Så för mig är det inte något argument. Vad beträffar köpeavtalet så finns det rutor för ID-märkning också, och ändå säljs jättemånga kattungar utan id-märkning…
Saxat från SVAs sida om mask:
_De inälvsmaskar som man traditionellt har avmaskat mot, så som spolmaskar och bandmaskar, har minskat i förekomst under de senaste 25 åren. En svensk undersökning under 1998 visade att 95 procent av vuxna hundar i storstad inte har några inälvsmaskar. Motsvarande undersökningar i Europa visar en likartad minskning hos både hund och katt. De vanligaste endoparasiterna hos katt i Sverige är spolmaskar och bandmask.
_
Och vad säkerheten skulle bestå i att köpa en avmaskad kattunge förstår inte jag? Jag personligen skulle inte vilja köpa en liten kattunge som är avmaskad flera gånger utan att det ens finns en misstanke om att den har mask, för avmaskningsmedel kan förutom skada tarmväggarna också rubba bakteriefloran i magen (vilket vi troligtvis råkade ut för med en av våra uppfödda kattungar och han blev jättesjuk. Det tog tid innan hans tarmflora blev normal igen, men nu mår han gott och har det bra.) på den lille, så för mig är det betydlligt mer oansvarigt att proppa i en liten kattunge avmaskningsmedel innan den ens har lärt sig äta ordentligt, helst om man inte har bättre argument än att katter kan bli smittade av mask pga att de är på utställning…. Det kan de nämligen inte..Och jag är lite nyfiken på om du tycker att mask är dödligt? Det är kanonäckligt och bara tanken får mig att rysa, men inte dödligt! Alla vi som inte avmaskar kattungarna rutinmässigt har ju faktiskt påpekat att vi avmaskar vid misstanke om mask… Saxat från SVAs hemsida om spolmask:
Tecken på spolmaskinfektion, såsom dålig tillväxt, dålig pälskvalitet, bukighet och symtom från gastrointestinalkanalen, kan ses vid infektioner hos unga djur. Vid kraftiga infektioner kan risk finnas för tarmperforation.
Saxat från SVAs sida om bandmask:
Hos katt i Sverige har endast bandmaskarten Taenia taeniformis påvisats. Mellanvärdar är möss, råttor och sorkar. Katter kan bara smittas genom att äta dynten i mellanvärden, det sker ingen smitta direkt mellan katter.
Och om du sätter mask i magen i reltion till t ex dödliga sjukdomar som Fiv eller Felv eller kanske t o m HCM så är ju mask ganska ofarligt, eller hur?