Allergi mot Katt
Jag har de sista månaderna fått reda på att jag är väldigt allergisk mot katter. Flera tester har gjorts och resultatet blir den samma, mycket allergisk mot katt. För en kattuppfödare kan det kanske inte bli värre än så…. Jag har fått ordentliga bannor då jag vägrat att göra mig av med mina älsklingar men då mitt mående försämras hela tiden med astmaatacker och många, många mediciner som inte riktigt hjälper 100%….
Ni som har katt ,eller hund också för den delen, och lider av pälsdjurdallergi, hur har ni det hemma? Stänger ni ut katter ifrån vissa rum eller har ni några knep?

Kan bara tala från erfarenheten att sambons mor och bror är allergiska mot katt. Broderns rum är absolut förbjudet för katterna att gå in i sen får dom inte gå in mammans och pappans sovrum. Dom har hus så det är inte lika "instängt" som i en lägenhet.
Sen när vi är på besök hos dem så badar vi dom alltid vid ankomst och om vi är där en längre tid så badar vi dom igen efter ett tag. Och sen borsta en hel del =)
Det funkar iallafall för ett tag för mamman och brodern, men då har vi iofs inte vart där mer än en månad (som mest).
Riktigt tråkigt att din allergi blivit värre =( Jag hoppas att inte jag blir det, har pälsallergi i släkten och likdant är det för pojkvännen…
#1 Hoppas verkligen du inte behöver bli allergisk någongång! Speciellt inte när man så gärna vill ha djur hos sig!
Jag har försökt att stänga ute katterna ifrån vårt sovrum då i första hand men då blev min äldsta kastrat helt knäpp och det blev ingen sömn alls. Han stod utanför och krafsade på dörren, vrålade och gav sig inte heller så det gick inte…..
Det märkliga i den här situationen är att jag haft djur omkring mig hela mitt liv, hund, häst och katt och sen bara hux flux, att bli så allergisk att jag inte kan ha mina katter inomhus! Reagerar inte så mycket på hund och nästan inget på häst men katt, då blev fläcken jättestor och större blev den ju längre jag satt där. Pricktestet blev ett fläcktest….
Ni som nu är allergiska och har djur hemma, vad använder ni för slags medicin?
Hej
Jag har haft allergi sen barnsben, redan i 7 års åldern visade det sig att jag inte tåler pälsdjur. Jag har trots det många djur. Jag har tagit Symbicort det senaste 5 åren och mår kanon. Enda gångerna som det e jobbigt är när jag blir förkyld, då gäller det att öka upp dosen, samt att ta Bricanyl och Oxis. Tar även en tablett som heter Singular, och det fungerar bra. Sommartid blir det spruta, för gräs o björkpollen är det sämsta som min allergi kan stöta på….Har varit stamkund på aukten sen urminnes tider =), man lär sig med tiden när det e allvar och inte, och tar medicinerna innan det e dags. När det var som jobbigast för 10 år sen fick jag Prednisilon i 14 dgr, inget kul, men förb… effektivt…
När jag skaffat nya djur så har jag märkt av en försämring men den har gett med sig efter en veckas tid, kroppen har helt enkelt fått arbeta lite extra med att tillverka histamin, har även tagit extra medicin för att kompa upp s a s… Visst tror alla gånger att jag sluppit en del av medicinerna om jag inte haft djur, men måendet har blivit betydligt sämre, eftersom djuren ger mig så mycket mer…
Tänk på att inte borsta djuren inomhus, speciellt inte katterna. vädra ofta, för det kan faktiskt vara så att du reagerar på djurets sk mjäll och inte pälsen, och mjället ligger ju överallt… Vill du veta mer om mig så kan du pm:a mig eller maila mig på min privata adress… Hoppas att det löser sig… Ge dig inte…
Ha det bra
Cina

Jag fick kraftig allergiastma sommaren 2005. Svåra problem att andas osv. Jag har haft katt sen jag var sju år och har alltid varit omgivenen av djur i många former. När jag fck beskedet att jag var allergisk mot katt så blev jag helt bestört och min läkare menade på att det var bara att göra sig av med katten. No mercy här inte… Jag var även allergisk mot gräs och det var det som var den största anledningen till astma atteckerna men även katten spelade in. Jag gav mig inte utan behöll min katt och skaffade även en till. Nu i somras så dog tyvärr min ena katt och jag har efter det skaffat ytterligare en katt. Sommaren som gick har jag varit nästan helt symtomfri, tar inte längre mediciner och har inga astmaattacker längre. När jag är på utställningar kan jag ibland känna att det killar i näsan och ögonen rinner men inte mer… Jag har alltså motverkat min allergi med katter, gjort att jag kan klara av dem igen. Detta behöver ju inte gälla alla men det har funkat på mig… Det är ju så tråkigt att leva utan djur och att få göra sig av med dem man har vore för mig otröstligt!
Hoppas du får ngn lösning spm passar dig! Det här var min historia…
Susanne
Usch vad jobbigt för dig!
Allergi kan man ju stå ut med men svår astma är ju lite värre.
Hoppas allt löser sig till det bästa!
Sissi
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
Läkarna säger att jag haft pälsdjursallergi (eller kattallergi då det är det enda jag reagerar så kraftigt på) sedan 1997. Gjorde då en läkarundersökning för min arbetsgivare då jag arbetade som lokalvårdare på ett lab här i stan. Jag skrattade naturligtvis och trodde verkligen de var knäppa men ta mig tusan om de inte hade rätt! Ansträngningsastma sa de då och att jag var allergisk emot ämnet epoxy….. eller hur sa jag! Fick medicin då i alla fall men de sista åren har varit en pina då jag minst en gång i månaden får hårda astmaattacker, hostar och kräks och har mig…. både jobb och familj har blivit lidande…. Äter medicin dagligen, Bricanyl, Pulmicort då jag får återkommande inflammationer i lungorna, Nasal nässpray och Cetirizin för att det inte ska klia i ögonen och näsa. Har även tabletter när mina riktiga anfall kommer.
Läkarna tror att det är just katternas mjäll jag är allergisk emot och jag har genom gått så otroligt många undersäkningar nu så jag måste väl tro på vad de säger.
Jag är kanska lite knäpp men när de kom till mig och sa att du är allergisk mot katter så ville jag inte tro dom, jag har haft djur i hela mitt liv, det går inte! Det tog ett tag innan det sjönk in och när jag nu faktiskt vet vad det är så faller pusselbitarna på plats…..
Tyvärr så mår jag så pass dåligt av allergin att jag nu ska dra ner på antalet katter, kommer att ha två kastrater kvar som så småningom ska få gå ut då vi om ett par veckor ska flytta ut på landet. Sen blir det mer spring till läkaren för att se om detta är bestående eller om kroppen kanske bara behöver vila lite….. jag har ingen lust för fem öre att lägga alla mina uppfödareplaner på hyllan, vägrar! Men jag får väl vara förnuftig och göra som läkarna säger.
#3 Du nämnde något läkemedel jag inte hört talas om, ska forska i det!

Den mest effektiva allergimedicinen jag provat är definitivt Disofrol. Det är receptbelagda tabletter, som är mkt. effektivare än Cetirizin och liknande.
#7 Har inte heller hört talas om det läkemedlet. Ska på återbesök på fredag så jag ska kolla upp detta!
Tack för alla tips!

Hej!
Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med någon som är utbildad inom alternativ medicin. De har många knep att ta till mot det mesta. jag har hört en som sade sig kunna "bota" allergi. Kanske kan de hjälpa dig genom t.ex. akupunktur. Jag litar mer på sådant än på "vanliga" läkemedel. Lycka till!!
/Anna

efter att jag har varit/och är allergisk mot en hel del pälsdjur/pollen/kontaktallergier sedan jag var 9år gammal.. (egentligen hela livet, om man tänker mot parfymer, och parfymerade tvålar osv)..
Har astma mot hästar,kaniner,chinchillor,marsvin,hundar, illrar, pollen (vid extrema pollentider, som försommaren 2006)..
Så har man lärt sig att man inte ska mixtra med saker..
Experimentera inte!
MaGrandios: NÄr du har astma mot dina egna katter.. så ser jag ingen anledning till att ha dem kvar.. tyvärr!:(
Du leker med ditt eget liv?! Vad gör du om du får astma i sömnen och faktiskt kan kvävas till döds????
De åtgärder du kan göra medan så länge är att inte ha några tyger som katterna kan ligga på.. dvs ingen tygsoffa, tygdynor på köksstolarna osv.. Har du ett stort/lr litet.. klösträd, dammsug det varje dag.Skaffa dig en dammsugare med hepafilter! (allergifilter- dammsugaren sprider inte allergipartiklar lika lätt som en vanlig dammsugare).
Dammsug,vädra och våttorka överallt VARJE DAG!
Får du det enormt jobbigt när det dammsugs, så be någon annan göra det åt dig. Damma överallt med.. våtdamma helst så du får med dig partiklar..
Och framförallt.. HA INGA KATTER I SOVRUMMET!!!…
Häng lök i dörrhandtaget… (om din katt inte gillar lök dvs, eller citron.. något som får honom att inte vilja gå på dörren)…
Så ni får sova ifred.. han kommer att vänja sig till slut.
Och ja, det bör bli bättre när ni flyttar till landet och de kan gå ute..
Men var rädd om dig själv och ditt liv, sätt dig och din hälsa i första hand. Förstår helt klart vad kissarna betyder för dig, men du ska inte riskera dig själv för den sakens skull…
Astma är något att verkligen ta på allvar.
Hoppas det löser sig för dig!
Kramar
/Malin