Pris på kattungar.
Finns det någon riktlinje vad det gäller priser på kattungar?
Vad tar ni uppfödare för era kattungar.
Själva betalade vi 5.000:- för våra honor.

Jag tar 5000kr per kattunge. En del tar 4000kr och uppåt, har t o m hört om de som tar 7000kr…
Jag vet inte om det finns några riktlinjer direkt. Har sett allt mellan 4000 - 7000 kr. Själv tar jag 5000 kr för mina vackra :) kattungar.
//RolfH

hmm jag tar 4500:- mest för jag är alldeles ny i branchen…
Vi tar 5000 för våra kattungar. Visst är vi nya i branchen, men det har ju inte så mycket med saken att göra. Dessutom HCM.testar vi katterna, och då tycker jag att det motiverar med det priset.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
Vi tar också 5000 för våra kattungar.
Då har vi HCM-testat. Samt chipmärker kattungarna, som de flesta
men inte alla gör.

Här i Finland är priserna lite högre, det brukar röra sig om ca 650-850€, så ungefär 6000-8000 kronor

Oj, jag tror jag ska flytta till Finland
Nej, skämt och sido… Skulle väl tro att de högre priserna också beror på att allt är lite dyrare i Finland också, vaccinationer mm.
Den senaste kullen tog jag 5000:- för men det beror väl lite på kombination och pris på parningsavgift osv.
Sedan blir ju priset anorlunda om katten skall flytta utomlands då det tillkommer kostnader.

Jag tar 5000 för mina ungar och då är de chippade också.
Kollade upp priserna lite runt om i Europa då jag har en förkärlek för att importera…
I Frankrike ligger priset på en Skogis på 14 000 SEK 
Jag sålde min Dylisia dit, då visste jag inte vad de hade för priser, köparen fick betala 6000 sek, gissa om hon tyckte att hon gjorde en bra affär
( då hade katten pass, Rabiesvaccinerad 1 gång och extra hälsointyg…..)
I Holland/ Belgien ligger priserna på 10 000 SEK
I danmark när jag tog hem min Nicky betalade jag ca 7000 SEK + en parning ( som ännu inte blivit av)
Katten på bilden är Dylisia, 1 år gammal.
Det verkar som om de svenska priserna är bland de lägsta då. Fast det är väl tillgång och efterfrågan som styr.
//RolfH
jo jag har hört (obs hört) att tyskarna tycker att de åker till sverige och fyndar katt..
så ska man exportera så bör man vara noga med att ta samma pris som de tar där och lite till pga alla vaccinationer och intyg som katten bör ha.
jag tycker nog 4500 är ett ganska normalpris.
kostar kattungen 5000kr eller mer, förutsätter man ju att föräldrarna är hcmtestade.
jag tror att priset kommer att öka mer i framtiden. :)
om man kollar på prisutvecklingen från 2003, då jag köpte min första skogkatt för 4000kr nu kostar de ändå 5000kr.
har sett dem som tar 5500kr. :)
He he he när jag köpte min första skogis då kostade han 1800kr o han hette S*Forest Love´s Sheyba Ruff.
Jag tar själv för mina 4500kr.

VEM sätter prisnivån???
Jag har ju importerade katter och om jag då även HCM testar så tycker nog jag att jag skulle kunna tänka mig att höja priset lite…är jag fel ute då???

Wow! I have dreaming for a long time of an amber kitten. Maybe I shouldn't hesitate any longer but go and book a flight to Sweden right away
.
Our kittens cost 5500-6400 SEK (twice vaccinated, microchipped, with EU-passport and insured in Agria with kitten insurance).

Auli - Tveka inte, man skall inte vara rädd för att importera och Svenska priserna är ju som sagt snälla!!!
#9 Konstigt att Skogisar är så dyra i Holland, vi har även TUA och dom tar vi 6000 sek i Sverige medans dom kostar ca 3500 i Holland.

Jeg forstår ikke, at priserne i Holland skulle være højere end i Sverige? Har fået flere henvendelser fra Holland hvor de skrev, at i Holland koster en killing ca. 2800 DKR., uanset om det er til kæl eller avl.
Til gengæld har jeg fået at vide, af op til flere svenske opdrættere, at de tager en pris hvis katten skal sælges i Sverige og en anden hvis den skal eksporteres:-) 1000 EURO var prisen hvis killingen skulle til DK, men i Sverige ville samme killing koster 5000 SVKR.
Mvh Carli
#9 I Belgien vet jag genom en bekant att Norska Skogkatter är ovanliga. Han letade länge innan han fick tag i dem; jag tror han köpte dem i Frankrike.
Jag sålde en Volvo PV 544 till honom för flera år sedan, och vi har sedan dess haft kontakt. Jag brukar skicka julkort till honom med bilmotiv varje jul. I Julas så skickde jag helt ovetande om att han hade NFO ett kort på våra katter.
Dagen efter fick jag ett mail där han skrev att vi har mer gemensamt än intresset för äldre Volvobilar. Med mailet var det bilder på två Norska Skogkatter som han äger, det var ett litet kul sammanträffande.
Förlåt att det blev ett litet OT inlägg, men jag kunde inte låta bli att berätta historien.
Mvh Bengan

Trevligt OT inlägg Bengan!
jag talade med uppfödare från Holland på Danska skogisutställningen i Februari, där fick jag reda på priserna, och jag har en hona ifrån Belgien med en prislapp på 10 000:-
#19 Dubbelt upp mot härhemma då. Jag har sökt efter en Skogkattklubb i Belgien, men inte hittat någon. Däremot i Frankrike så finns det en.
Mvh Bengan

Ja, jag sålde ju som sagt en kattunge dit, innan jag visste vad de kostade där….
Hej
Jag tar 5000; - 5500 NOK men kommer att gå högre nästa år för att jag säljer kattungarna med mycket annat också.

#22. Vad e mycke annat oxå?? Nyfiken, själv tar jag 5000:-, inom Sverige, // Rita
Det finns massor av raser som anses ovanliga i olika europeiska länder. Dock kan man säga(efter genomgång av flöera klubbar) att priset för en normal raskatt ligger på 800 euro. Det finns givetvis undantag. Norsk Skogkatt rälnas inte som ovanlig ras längre i europa.
//RolfH