Är det mjölkstockning???
Nu när jag kollat Calimeros vikt på kvällen hade han minskat med 10 gr, vilket jag inte tycker är något överdrivet oroväckande.
Men jag funderar lite på hur det känns när honan har mjölkstockning. Är det hårt runt om vårtan, är vårtan hård. Hur känner man och vad göra?!
Kan tycka att lillgrabben inte riktigt känner sig nöjd, om det nu är för han inte har funnit just "sin" tutte eller om det beror på annat vet jag inte.
Någon som är vaken och kan hjälpa mig?!

Mjölkstockning:
Massera INTE kattens spenar, det ökar mjölkproduktionen och stoppen kan bli värre med inflammation som följd och det vill vi undvika. Det enda du kan göra är att värma en handduk i torktumlaren eller en vetepåse i micron till ca 39 grader och lägga på mammakatts mage, så länge som hon tillåter och i många omgångar. Se till att kattungarna diar och speciellt på spenen det är stopp i mellan varje värmepålägg.
Om hon har ont när hon diar och vill gå därifrån, försök o sitt med henne och håll henne kvar så att ungarna får suga ur så mycket som möjligt.
Går kattungarna inte upp i vikt som dom skall så bör man åka till veterinären. Där har dom ett hormon som ges till honkatten i en spruta i nackskinnet, två gånger. Hormonet gör att mjölken löses upp och blir mer lättflytande. Denna behandling är att föredra framför värktabletter, penicillin och andra preparat som löser upp proppar, eftersom allt kemiskt du ger mamman går ut i modersmjölken.
hämtat från: http://www.gladasvansen.nu/tipsrutan/
Du kanske kan testa att klämma ur lite mjölk så att lillen får "nos" på det och börjar tutta? Det kan nog ta tid innan de finner "sin" tutte med..
Grattis till lillen! Är det på g med fler? Eller blev det bara han?:)

Som jag ser det så har hon INTE ont alls när han diar utan hon ligger helt stilla och spinner som en härlig V8. Det är mer han som inte verkar 100% nöjd med vart han ska hålla till och skriker så fönsterrutorna nästan går. Ska jag tolka det som om han är missnöjd?
Han gick ner från 121gr kl14.40 till 111gr straxt innan midnatt och nu ca 12 h efteråpt har han minskat ytterligare 4gr, men han är pigg som en mört och kravlar omkring i boet.
Jag vill heller inte gå in och stödmata för tidigt i onödan för jag vet ju att bebisarna kan minska i vikt i början för att sedan öka igen.
Tips, någon?!
Håller tummarna att allt är okej med lillen
Men kolla så han verkar okej i munnen.
Min systers katta fick en unge med en liten gomspalt.det var därför den inte kunde tissa som den skulle.
kram Anna

Jag har skickat mail till dig, till en adress som står på din hemsida.
Har du fått det?
Mvh Marie

En liten uppdatering
Calimero fortsatte minska några gr sedan inatt till ikväll men sedan ökade han 2 gr enl. min sambo =)
Han har fått lite ersättning av oss även om jag känner att jag vill ge honom All tid han ska ha med mamman sin. Sedan har han fått druvsocker som uppblött med vatten till en pytteliten klump som han får suga på och får då i sig massa energi.
Imorgon bitti ska jag hem efter jobbet igen och ta hand om mor och son hela dagen =)