Kaminer, kattungar & katter
I mitt nya lilla hus finns det en kamin som jag eldar i dagligen, bättre värme finns inte! De vuxna katterna klarar det bra, de förstår att den blir varm och hoppar inte upp på den eller går i närheten av den då. Men Moa har en gång blivit skrämd och for då upp på kaminen men for lika fort av den igen. Hon brände tassarna lindrigt som tur var och det blev inget allvarligt av det.
Men kattungarna förstår ju inte att kaminen är farlig och när de igår fick slippa hagen så var vi tvungna att näta in hela kaminen, jag vågar inte chansa. Physalis sträckte in tassen genom nätet och lyckades känna att kaminen var varm (utan att skada sej) men det hindrar inte henne från att göra allt för att försöka ta sej igenom nätet och in till kaminen.
Hur gör ni andra som har kamin? Klarar era katter och kattungar det? Har ni någon idé att visa upp hur ni har löst det? Här kommer en bild på vår lösning, inte så snygg men det fungerar i alla fall… //Kaisa

Ja mina har klarat det utan problem nu kan de ju inte hoppa upp på min utan det är glaset som är det varma.
lägg sten granit uppe på så bränner de inte sig mär de hoppar upp.
Sedan finns det gnisterskydd som är tätare i nätet det brukar oxå fungera framför glaset.
Kram Rosie
Har ingen kamin…men jag måste bara få säga hur otroligt rart det ser ut när de ligger där i värmen tillsammans.
Sissi
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

#1 Hela min kamin blir jättevarm, inte bara glaset utan även allt runt omkring. Den satt här när vi flyttade in och är säkert inte den bästa som finns, det finns säkert många som är säkrare. Gnistskydd har vi kring den öppna spisen men det är för litet för att täcka runt kaminen, finns kanske större och bättre att köpa. Tack för tipset om stenarna, det ska jag fixa!
#2 Ja platsen framför kaminen blev snabbt en favorit för de små och som tur är så klarar de inte att sej igenom hålen i nätet. //Kaisa
#3 Va mysigt det ser ut , tycker oxå det blir bästa värmen , Haha jag glömer aldrig när Vaco klättra upp i den öppna spisen jag har , Vilken syn han är ju e 01 21 o blev sköldpadda några timmar
vi får inte elda i den! Så denna gången när jag fick kattungar satte jag för så dom inte kan klättra upp i den , så jag har ingen bra erfranhet av att ha öppen spis // Eva

#4 Hihi, det måste varit en sotig överraskning ni fick er! //Kaisa
#5 Han vart lite svart *asg* fast väldigt söt liten blåögd padda , det tog ett par timmar att få honom ren igen! //Eva
Kom just på att jag råkat ut för att en av katterna välte grillen på uteplatsen med all gammal kol i vilket också resulterade i väldigt många grå inslag i pälsarna. De är ju för goa ibland!
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

#7 Ja ibland kan man inte merän skratta åt dom! Men det var tur att grillkolen fortfarande inte var varma för då kunde det gått illa.
Är där inte fler här inne på forumet som har kaminer och kan berätta hur ni har gjort??? Eller låter era katter/kattungar dom vara ifred? //Kaisa

Min hona Willow är hos min killes föräldrar just nu o hon ligger framför deras kamin hela tiden, en verkligen värme älskande tjej…o jag bannar lite på henne för hon får ju inte mycket till päls när hon ligger där o latar sig hela tiden=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
När jag slängde ut den gamla inbyggda kaminen och satte in Keddy-kassetten så blev det plats över och under kassetten för katterna att krypa in bakom. Snabbt å lätt tätade jag med hönsnät över och under. Nu kanske jag tätade mer för att ingen katt skulle fastna bakom kassetten.(Speciellt kattungar) Keddyn är liksom inbyggd i öppna spisen så det är ju inte riktigt samma sak..Den gamla kaminen lever vidare som blombord ute i trägården. Nästa steg är en fin vedspis i köket!/Helena

#9 Ja vi har oxå flera katter som älskar att ligga framför kaminen eller den öppna spisen när den är igång men de verkar till att förstå faran med att den är varm och håller sej framför. Värre är det med kattungarna.
#10 Hönsnät är bra till mycket, hihi!!! Det funderade jag på att lägga ovanpå kaminen när vi flyttade hit, knyckla ihop det först, så att de inte skulle kunna hoppa upp på den. Men det behövdes aldrig för de fattade omgående att de inte ska dit upp.
Vedspis i köket låter underbart!!! Det vill jag med ha!!! Hmm…ja det får bli ett framtida projekt! //Kaisa

Våra katter är relativt stora så de förstår att det är varmt… Så vi har inte haft några problem med det ännu, men man vet ju aldrig, ibland blir man lite orolig när de går nära. Fast jag tror att bränner de sig en gång så går de oftast inte nära igen, som de brukar lära sig nya andra lite farliga saker. Respekt. Hoppas bebisarna mår gott runt kaminen i värmen, för nu börjar det bli riktigt kallt och då är det skönt med en kamin inne
/ Helena