Hur få bort mjäll?
En av mina katter har fått ganska mycket mjäll. Stora, vita flingor i pälsen och om man delar på pälsen syns de även på huden samt att huden ser lite torr ut. Katten kliar sig inte och det syns inga sår. De andra katterna har inte det. Pälsen är blank & fin i övrigt.
Finns det något shampo mot mjäll som ändå är snällt mot huden, med tanke på att den ser torr ut? Ska man ge mer fett i maten?
Någon som har något bra tips?
Tack på förhand!
mvh Nina

Citerar: "Om problemet är mjällig päls utan några andra synbara tecken, kan rätt anpassat schampo vara lösningen. Det finns speciella sådana för mjäll. Hör dig för i Zoo-butiken och på Apoteket. Om katten lider brist på fett i kosten kan mjäll bli resultatet. Ge katten en klick riktigt smör varje dag. Försvinner inte mjällen trots schampo och fett i kosten, måste man gå vidare och utesluta andra orsaker, t ex parasiter."
från: http://www.silvernews.se/Artiklar/hudproblem.html#rub3

Tack Malin! :)
Ja, då får jag väl prova det då. Smör är uppskattat, men det är inte så bra för hennes rondör kanske ;) Fast iofs finns det ju de som bantar genom att äta mer fett, så vem vet.
En av mina honor fick med sin övervikt problem med mjäll. Enligt min veterinär hänger övervikt och mjäll ihop, hur vet jag inte riktigt.
Det behöver inte vara något annat problem så som parasiter, utan prova att banta katten så skall du se att mjällen försvinner med den runda magen :-)