Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 237 ggr
Merlyn
0

Allergi vänliga kattungar?????????

Kolla länken.

Framtagna av ett företag i USA???

Vad ÄR detta?  http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,893517,00.html

ronjo
0

HmmmmmmmmmmFundersam

Froydis
0

jaja, det måtte vel komme.. Men får håpe de som får katten å ta ekstra godt vare på den ihvertfall… Det er vel en grunn til at ikke flere katter mangler dette genet…

Dagny
0

Det är inte en vandringssägen som vi tror, det är värre än så. Historien om de allergifria katterna dök upp på en amerikansk-europeisk mailinglista i juni i år och i USA gjorde man alltså en grundlig research till skillnad från BBC, Expressen, Aftonbladet med flera. Jag har förstås mer material och jag hoppas jag kan få tag i de amerikanska artiklarna.

Så här skrev jag till Expressens Dina Pengar i går: 

Det var flera av oss (som har katt och som är med på olika mailinglistor) som hörde talas om detta i början av juni i år. För mig lät det som en "Urban legend", alltså en vandringssägen, så jag ställde den frågan till en av listorna.

Tyvärr visade det sig inte vara en vandringssägen, däremot fanns det all anledning att dra öronen åt sig, nämligen följande: Företaget Allerca finns och hävdar alltså att de kan ta fram en katt som icke är allergiframkallande. Företaget går ut med massiv information i syfte att få folk att satsa pengar i företaget och det är där det skumma ligger. De som lockas satsa pengar, kommer att bli blåsta, enda anledning till att starta företaget ska ha varit att lura folk att satsa pengar för att sedan gå under jorden.

I mailingsvaren i juni fick vi också länkar till några amerikanska tidningsartiklar, där journalisten/erna verkligen gjort ett grundligt arbete med att ta fram fakta om företaget och dess brist på pålitlighet. Tyvärr har jag ännu inte lyckats återfinna dessa länkar, men jobbar vidare med saken. 

Mvh/Dagny

Merlyn
0

Bra jobbat Dagny! Detta är för hemskt tycker jag, stackars katter…fabriksuppfödda i ett syfte = Penga mun

majaj
0

Bra jobbat! Jag läste till min fasa om det igår. Hur säkert kan dom säga att man kan klara den rasen om man är allergisk och priset?Skrikandes

Dagny
0

Nu har jag fått tag i länken till tidningsartikeln angående företaget Allerca och deras påstådda projekt att föda upp allergifria katter, den skrevs senare (16 juli 2006) än vad jag mindes.  

http://www.signonsandiego.com/uniontrib/20060716/news_1n16allerca.html

Mvh/Dagny