PKD
Är ju tydligen väldigt vanligt hos perserkatterna, men hur vanligt är det hos skogisen?
Är det bara genom ultraljud som man kan ta reda på om det finns, eller går det med blodprov med?
Tänk på alla de som köper dyra Perser/skogis blandningar och vet egentligen inte alls vad de får med "på köpet"

Det stämmer att PKD förekommer bland perserkatter. däremot har det minskat kraftigt med hjälp av att man kan testa mot det med DNA numera. Men man bör vara medveten om att det är en ärftlig sjukdom och alla avelsdjur bör vara testade.
Precis som alla Norska Skogkatter bör vara HCM testade. Eller efter fria linjer.
Tycker precis som dig att de som köper dyra perser/skogisblandningar blir ordentligt lurade. Dessa uppfödare har ju dubbla sjukdomar att testa för. Vilket vi nog kan anta att de flesta inte gör. "Den billiga raskatten är säkerligen inte heller vaccinerad eller kollad för mask". Så dessa stackars köpare tar en betydligt större risk att köpa en katt som kommer att bli väldigt dyr i veterinärräkningar och hjärtesorg.
Om den blir sjuk alltså, en katt kan ju bära på anlag för både PKD och HCM utan att någonsin bli sjuk. Men jag skulle inte ta risken.
Själv är jag perseruppfödare och jag och min syster PKD- testar alla våra katter (om de inte är från PKD-friitestade föräldrar). Vi har också som måla att HCM scanna våra avelsdjur.
Bifogar en bild på min PKD/HCM testade perserhona som kattunge.