Attans Bananer inte nu igen... :-(
Jag blir galen,, VARFÖR ska alltid kattmamman börjar flytta omkring sina bebisar när dom är ca 2 veckor? och VARFÖR till ställen som inte alls är bra.. Jag har visat henne, bra platser, men icke då.. På hennes valda ställa ska hon vara..
Vad fasen kan man göra? Det är egentligen ingen katastrof men det är def inget bra ställe alls…
hm hoppas på svar när ni vaknat..
kram Linda

Cornelia är den ända jag haft problem med att hon flytta dom.. dom skulle flytta in i skafferiet (ja dörren går inte helt att stänga) så där skulle dom bo.. matte ville inte riktigt ha dom där men hon nöjde sig att jag flytta hennes gamla låda till andra sidan soffan då gav hon upp så det var snabbt löst i hennes fall.

Fick dessa råd av min vetrinären när jag talade om att mamma katt gärna ville flytta sina små efter ca 1 vecka till en annan plats:
Det är en gammal instinkt som kattmammor har att flytta sina nyfödda bebisar till ett annat och för henne säkrare ställe. Detta för att undanröja all lukt av blod och nyfödda så att rovdjur ej kan hitta dom. Honan vill ha sina ungar på en säker och trygg plats där hon kan lämna dom för att skaffa mat till sig själv och sina små.
Boplatsen vill hon skall vara en varm, mörk, tyst samt lugn och (avskild plats) där hon kan dia i lugn och ro.
Gärna helt nybäddat så ingen lukt finns kvar från lådan där hon födde dom.
Ett fönster där hon kan se fåglar och andra djur kan också störa henne. Att rulla ner persienner eller dra för gardiner kan hjälpa.
Det var bara att göra iordning och flytta lådan där hon kunde vara (en stor transportbur i sovrummet övertäckt med en mörk duk). Men dörren fick vara öppen så att honan kunde gå och komma som hon ville till sina små. Mamma katt hade helst önskat att ha sina små under sängen
Transportburen har fungerat bra till en början med och efter några veckor har de tultat ut för att själva utforska världen.