Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 566 ggr
rockringen
0

EXPORT-RÅD MED TEXT

Hej

Ledsen att all text försvann i förra inlägget, jag blir galen på detta…

Jag tänkte bara ge ett litet allmänt råd, eftersom det väldigt ofta frågas vad som krävs när man ska exportera katt.

I Sverige finns inga som helst regler från jordbruksverket vad gäller utförsel av katt.
Alla krav som ställs på en katt som ska exporteras ställs av införsel-landet.

De enda regler du som uppfödare måste tänka på är de regler som ditt kattförbund kräver. I SVERAKs fall då att katten är

- minst 12 veckor gammal
- stambokförd och har en transfer
- veterinärbesiktigad, (ej äldre än 7 dagar)
- fullvaccinerad mot kattpest och kattsnuva

Resterande krav kommer från införsel-landet, dvs köparens hemland. Oftast då att katten ska ha ett kattpass, vara ID-märkt och ibland rabiesvaccinerad.
Om katten är rabiesvaccinerad så krävs ofta att det måste ha gått en viss tid efter vaccinationen, oftast 30 dagar.

Många uppfödare fågar andra uppfödare som exporterat och även på sidor som denna. Här kommer mitt råd.

Fråga inte andra utan be den som ska köpa katten ta reda på vad som behövs. Om reglerna ändras i införsel-landet, så kan jag lova er att varken svenska uppfödare, jordbruksverket, ambassader eller andra i Sverige får reda på detta. Det är endast införsel-landets motsvarighet till jordbruksverket som vet exakt vad som gäller.

Eftersom jag är Nerikes Kattklubbs kontaktperson för import och export, samt själv har exporterad en del, så får jag frågan så enormt ofta. Jag får även höra att de som ska köpa katten frågar uppfödaren i Sverige vad katten behöver!!!

Mitt råd är helt kort och gott att be köparen ta reda på vad som krävs för att komma in i landet och återkomma med det. Klarar de inte av det så skulle åtminstonde inte jag sälja katten. Hälsningar Barbro och Rockringarna

ChopSueys
0

Bra skrivit och formulerat!!!!

offsides
0

Tack för ett jättebra svar.

mvh/Johan S*Offsides

Johan sajtvärd på Européringen i Fokus

WesthKiowas
0

Toppen Barbro, jag satt just och funderade på hur det funkade till olika länder. Kanske ska exportera till Polen.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Fairyhearts
0

Vet inte om det är nytt - men numera så ska det "bara" gå 3 veckor efter vaccinationen mot Rabies innan djuret får resa till ett annat EU-land, inte 30 dgr. Sen kan vissa länder ta emot kattungar under 3 månader (över 12v förstås) utan rabiesvaccin.
Men det tycker man ju köparen ska ha koll på.

/Marie

rockringen
0

Tack Marie, det skulle ha stått 3 veckor och inte 30 dagar Skäms

Barbro