Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 3353 ggr
Mulan
0

Vikter på skogkatter!

Apropå alla diskussioner ang vikt och storlek, hur mycket väger egentligen en Norsk Skogkatt? Vad är sant och vad är myt? För att få statistik på hur mycket den Norska Skogkatten väger i verkligheten vill vi i väga lite olika katter.. Och detta tänkte vi göra på bl a Östkattens utställning i helgen som kommer, 4-5 oktober 2008, och förhoppningsvis kanske vi även kan göra det på fler, och gemensamt få veta lite mer fakta om vikter… Håll utkik efter Cyklopias monter, där finns våg och invägning av era skogisar. Ett pris lottas ut bland de deltagande!

Välkomna att väga in… Glad

Mvh SKS genom Malin Holgersson

Labolina_73
0

Åååååå men superbra och väldigt skojjigt ju,, :-) Synd att jag inte ska vara med,, har ju kissebebbar här ju,, :-)

Men en mycket bra sak att göra tycker jag,, om inte annat för att få lite mera facit på vad som är normalt idag…

Sedan är ju inte vikten så mycket,, jag menar,, man kan ju vara tung och tjock eller tung och ha muskler och bra benstome,, man kan vara stor.

//Linda

Mulan
0

Putt!

Sissi
0

Vilken bra idé!
Jag har faktiskt tänkt föreslå något sådant för min kattklubb samt Skogkattslingan. Väldigt bra tillfälle för folk att väga sina katter på en utställning.

Bra där Malin!!!

Sissi

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Margona
0

Vilken bra idé, skulle vara bra att kunna väga sina katter på utställningar.

Margona

MissMikkus
0

Det ska bli spännade att få se resultatet. Sen hur man tolkar det kan ju bli svårare, för alla törs väl inte väga sina katter offentligt. Hoppas ialla fall att så många som möjligt hänger på ide´n.

Labolina_73
0

#5 varför skulle inte alla våga göra det? Obestämd

/L

LittleL
0

#6 Det går ju inte att förneka att det ofta pratas om fantasivikter. Att katterna väger 8-10 kg och mer. Visst finns det undantag men det är oftast just undantag.

Jag hoppas dock att ALLA väger sina katter. Det hade då blivit ett mer rättvist resultat. Och man kunde fått lite fakta om vad vår ras egentligen väger idag. Kanske vore det bäst att ha en "invägning" direkt vid besiktningen hos veterinären när man checkar in. Och att samtliga måste väga sin katt. Obestämd

/Sylvia

chennies
0

Hejan alla…

Att en katt kan väga 8-10kg är ju faktiskt inte helt omöjligtSkrattande men då är ju oftast katten överviktig, eller? Har en kastrerad huskatt här hemma som är 4år gammal och vägen 7.3kgSkäms och jag kan ju lugnt säga, han skulle behöva banta, har försökt men vad gör man när man har andra katter som behöver äta annat, hm.

När det gäller att väga in sina katter vid utställnignar osv, hade det varit en kanon bra idé. Ju fler som väger, desto bättre, då kan man ju få en genomsnitlig vikt på katterna. Men sedan ska man ju ha i åtanke att, alla katter har olika benstommar och muskelmassa. Min erfarenhet säger att genomsnitlig vikt på vår kattras är nog någonstanns mellan 5-6½kg, det är inget ovanligt… Min ena hankatt väger idag som 2½år 5.8kg…

Lycka till alla…

Ha det gott

Mulan
0

Hej alla, här kommer lite vikter o tankar från mig.

Jag tycker vikter är intressant, framförallt så har jag själv en hona som är medium i storlek, men med GROV benstomme. I normala fall väger hon säkert runt 5-6 kg i normalt hull. Dock är hon fortfarande medium för mig då hon saknar lite höjd o längd. Andra skulle säkert kalla henne stor, men jag tycker hon är tung o kraftig, o har valt att para henne med hanar med bättre längder o storlek.

Blossa är min kastrathona, har möjligen ett uns fett, men knappt. Välslimmad och ganska tunn i benstomme, medium hona = 3840g

Loppan är en liten hona för mig, snart 5 år o kastrat, men med fin benstomme. Vikt 3400g. Ser liten o tunn ut men har fin stomme, dock aldrig övervikt. Saknar höjd o längder.

Bruce är en rätt stor kille med bra längder och höjd o massa o stomme, vikt som kastrerad, 2,5 år = 6350g. Kan tilläggas att som ung hane och mer aktiv så vägde han över 7kg. Men då hade han betydligt mer muskler…

Bruce har en halvbror, Salamander 1 år och kastrat, som har storlek, längder, muskler o massa, vikt 7,7kg. Han är stor och har tendens till övervikt, men inte särskilt mkt. Kanske hans idealvikt skulle varit runt 7.4kg?

Dompan är en stor hona som under sitt fertila liv har pendlat mellan vikterna 4,5kg och 6kg, har höjder, längder o massa. Aldrig varit fet. Men även när hon vägt "bara" 4,5 har hon varit stor, dock underviktig. Anledningen till detta är att hon går ner sig rejält vid löp och efter kattungar, trots massa matning med extra mat.. Nu är hon kastrat och jag är mkt spänd på hennes idealvikt i normalt tillstånd.

Jag hoppas att alla som har möjlighet väger sina katter, såväl små som stora. Då kan vi kanske i framtiden få fram en spännvidd på "normalt" hos skogisvikter. Vikten är inte allt, kanske vi borde mäta även längd o höjd vid samma tillfälle?

mvh Malin

Margona
0

Jag kan då heller inte förstå varför man inte ska kunna våga tala om sina katters vikt. Det verkar nästan vara en hysteri angående vikter. Jag skulle då inte vara rädd att väga mina katter offentligt och vikten säger ju som sagt inte allt.

Jag har en kastrat hane, Smeagol som inte väger så mycket, han pendlar mellan 5-6 kg. Men han är för mig en stor katt med en underbart grov benstomme och han har bara muskler och inte något fett. Amadeus, min fertila hane väger mycket mera och har en underbar massa och mycket bra längder. Men det är först nu han har fått en grov benstomme. Tidigare har han sett väldigt gänglig ut och det har tagit lång tid för honom att växa i sin stora kropp. Han väger idag cirka 7-8 kg.

Skrållan min hona väger i dagsläget 3.6 kg men hon har nyss fått kattungar och är just nu ganska smal.

Ibland verkar det som en del tror att vissa ljuger om katternas vikter och jag kan då inte förstå varför någon skulle ljuga om det.

Mvh Margona

Susanne-Magnus
0

Har en kastrathane på snart 1 år, dvs långt ifrån färdig. Jag är nybörjare inom detta men tror att han anses som medium i det mesta, bra benstomme, OK längder och höjd… Han är lite för stor, väger i dagsläget 5,4kg på personvåg. Detta kanske inte stämmer till 100 % därför kommer jag garanterat "besöka" Cyklopias monter och väga min buse på lördag! Har även en hona som snart är sex månader som väger 2,8, vilket är perfekt till henne… hon är fit! Hur pass hon är medium eller stor vågar jag inte uttala mig om, kanske en medium när hon är klar!?

kikkan58
0

Har två skogisar, Gustav som snart är 2 år, kastrat, med en vikt på 6,5 kg. Sen är det lilla ynk:), Vilma, drygt 10 månader med en vikt på 2,1.

MissMikkus
0

# 6 Det har varit ganska många trådar här som handlat om vikter på skogisar. Och ofta är det de med de tunga katterna som öppet nämner vikten på sina katter. Det leder till att många härinne tror att "alla" skogisar har enorma vikter och att deras egen katt är avvikande, trots att de har en normal vikt.

Jag hoppas också att så många som möjligt passar på att väga sin katt på Östkattens utställning, så att man får en rättvis bild på hur medelvikten ligger på skogisen. Fast det blir ju endast på de som ställs ut förstås. Men det ger ialla fall en fingervisning.

Sen finns det en hel del skogisar som inte ställs ut också och i den gruppen kan det ju finnas en hel den mindre skogisar som inte ställs ut just pga av att de är för små enlingt standarden.

Spännade blir det i vilket fall att se resultatet.

preya
0

Min kille är ungefär 1.5 år och väger runt 7kg i bra hull

ingela-anthon
0

Bra initiatvi och intressant att veta hur det ser ut just nu.

Kommer man att föra någon statistik t ex över vilka som är: 
fertil hane/hona,
kastrat hane/hona,
ungdjur hane/hona?

Vikten varierar ju lite beroende på…… 

Hoppas det är fler klubbar som kan ordna med detta.

mvh, Ingela

Frostnattens
0

Det är ett intressant inlägg. Skogisen skall ju var stor men samtidigt elegant. Bertil, min man, äger en skogis hona som är STOR hon väger cirka 8,5 kg, ja det är sant!!!
Hon är en bland de största skogishonor som jag har sett…….
Hon har kanske cirka 500 gr övervikt. Smidig, njae….. men propotionerna finns där. Hon är bara en stor individ helt enkelt.

Jag vill gärna referera till Jette-Eva Madsens teori om att storleken förändrar sig i populationen i en cykel om 5 år. Under tidsaspekten så blir katterna större och större för att sedan gå tillbaka igen.
Skall leta i mitt arkiv och höra med Jette om jag kan få tillåtelse att publicera den här på forumet.

Mulan
0

putteliputt

Latte
0

hur gick det med vägningen ?

Mulan
0

#18 Det gick bra. Tyvärr var det många som inte valde att väga in sina katter, så antalet vägda katter är för litet för att än så länge sammanställa något. Vi gör en ny vägningsomgång på Skogkattmästerskapet den 5 januari.

På NU:s utställning i söndags vägdes också en del vuxna katter, fertila o kastrater.

mvh Malin

Draken_old
0

Vi fick 60 skogisar att väga in sig på 2 dagar. Lite förvånande att så få ville komma och väga sina katter när så många var på plats. 
Lite för litet antal för att göra någon statestik på. Men vi tar nya tag nu i helgen på SKs utställning i Skogås och ny chans till att väga sin katt och delta i Slingans lotteri av fina priser.
Så åter igen, välkomna till Cyclopia monter för vägning!
/Kattis

Sissi
0

#20 Konstigt!
Jag tycker att det är en kanon bra idé och suveränt att få sn katt vägd.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***