Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 4858 ggr
Carrocs
0

Vikt på 7 månaders hane, skogis?

Jag undrar vad era skogisungkatter (hanar) har vägt vid 7 månaders ålder ungefär, gärna vid 5 och 9 månaders ålder oxo, om ni har vägt dem regelbundet.

Vore intressant att veta var viktspannet ligger, då Cornell väger lite lite, tycker jag i alla fall. Han har i alla fall lite svårt att gå upp i vikt, då han är kräsen, och även rör sig mycket utomhus på dagarna.

Seerath
2

Lokis vikt:

7 mån

4,9 kg

9 mån

5,5 kg

Currys vikt:

7 mån

3,6 kg

8 mån

4 kg?

Carrocs
0

Oj, vilken skillnad det var mellan de två!

Ser att Curry är nära Cornell i vikt, då behöver jag inte oroa mig så mycket ännu. Hoppas bara att Cornell tar för sig mer av maten snart!

mariamia
0

Jag har en fertil hankatt som ända till i somras var liten & tunn men oj vilken stor kille han blivit. han väger nu ca 5.5-6kg men vägde nog inte mer än 4-4.5 kg innan sommaren. Han blev 1 år 5/6. MEN, vi får inte glömma bort i denna vikthysteri att skogkatten faktiskt utvecklas & växer ända till 3-4 års ålder.

Ta det lugnt du, och det finns aptitförhöjande preparat att köpa i djuraffären. Ex kattmalt, salmopet & järnsirap.

/Mia

Carrocs
0

Ok, det känns ju skönt att veta, och så länge han mår bra och äter o busar som han ska så är allt ok!

Ska ändå hålla liiite koll, så att han åtminstone går upp, om än i sin egen takt.

Oj, vad är kattmalt, salmopet och järnsirap för något? På vilket sätt ökar det aptiten hos katter? Hur använder man det i så fall?

parlan
0

Min Armani 4½ månad väger strax över 3 kilo, det är så otroligt olika, så du ska se att han snart växer på sig…

Olika katter tar olika lång tid på sig att växa och skogkatten är en långsamt växande katt…

erspers
1

vi har en hane på ca 7 månader o han väger 4.3 kg ungefär..

mariamia
0

Kattmalta är en pasta i en tub som skall förhöja aptiten, man ger den direkt i munnen på katten emellan måltiderna, ganska kletigt dock…

Salmopet är en oljeliknande vätska man häller över maten, som innehåller massa nyttiga vitaminer som också höjer aptiten.

Järnsirap är en grön vätska som jag köpte via nätet(Tasssalongen) som också kan ges till hundar. Den ges om djuret behöver gå upp i vikt & är aptit ökande också.

/ Mia

BlueBlond
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Naheles vikter

5 månader 3.5kg

7 månader 4.9 kg

9 månader 6.3 kg

Nu när han är 15 månader väger han detsamma som vid 9 månader, dock är han lite han smal så 1 kg till på honom hade varit bra.

fjellans
0

Big boy, Anneli, bra viktGlad

BlueBlond
1

Hans mamma har väl gjort sitt också. Hon väger ju själv runt 6 kg (när hon inte är dräktig). Jag tycker ju att det är så läckert med dessa stora killar med trästockar till ben.

Har du börjat nedräkningen till kattungarn skall komma ;)

fjellans
0

#10.
dom ska var STORA tycker jag,men det är ju inte alla som blir det.
2 veckor kvar, pust, hon börjar  lägga ut nuFlört// Rita

Carrocs
0

När kan man säga att en skogis är färdigvuxen egentligen?
Och innebär detta då att hans vikt inte är klar förrän då?

Jag vet att skogisar är långasamma, men jag undrar om en del är snabbare än andra med tillväxt? Eller är det samma för alla?

Och när vet man egentligen att de är färdigvuxna om de växer långsamt?

Bengan
0

Hej

Vi har viktabell på vår hemsida www.stohagskatterna.com Där kan du se vad våra katter väger.

Mvh bengan

Carrocs
0

Tack för tabellen, nu kan jag kolla mer hur stora skillnaderna kan vara mellan katterna!

Förresten, Roddan är ju helläcker! Glad

Awanathas
0

du kan alltid kolla tillbaka på din hanes föräldrar, fråga hans uppfödare, hon har ju både mamman och pappan.
och vad jag har förstått så är inte din hanes pappa den största hanen som finns, men å andra sidan han är inte så jättegammal än. vissa hanar blir typ klara storleksmässigt när de är 1 år gamla, andra när de är 3-4år gamla.

det är så otroligt olika.

är din hane mager? eller är han bara något liten i växten?
eller hur man ska säga.

prova att ge Nutrical eller Vitaminpasta från Gimpet (finns att beställa på www.rosahuset), dessa skall öka aptiten vilket får dem att öka i vikt. Har själv sett det med en väns hankatt (skogkatt),
i januari var han liten,emblig och mager.. idag är han som en hane SKA vara enligt mig, maffig, stor och härlig!! :)
Hon gav Nutrical och det gav verkligen resultat!!:))

Vad ger du honom för torrfoder?Hur gammal är han?

Vissa katter tycks komma in i en slyngelålder där de bara har höjder och längder men ingen substans.. när de väl kommit över dën så brukar de växa till sig!:)))

Lycka till!;) Gillar både din hane och din hanes pappa!:)

Carrocs
0

Cornell är lite liten och tunn för sin storlek, tycker jag. Hans kullbror väger över 1 kg mer i samma ålder och är mkt större med mer massa och längd.

Cornell är 7½ månad, kastrerad för 11 dagar sedan och äter Nutro Choice kitten, förut åt han RC kitten, men dåligt. Äter bättre av Nutro Choice, men inget annat då han är kräsen som få.

Han är dock ute mycket på dagarna, kan ju oxo göra sitt till.