Systemkamera?
Jag är ute efter en bra systemkamera till rimligt pris. Ny eller bättre begagnad.
Någon som kan rekomendera en som är bra men endå inte hutlöst dyr?
Tack på förhand.
//Linda
Hej Linda.
Jag skickar ett PM till dig ;)
/Michaela
Här är den informationen jag skickade till Linda. Och kom ihåg, detta är vad JAG tycker och tänker. Frågar du någon annan kan det vara helt annorlunda!
Det första jag tycker du ska göra innan du bestämmer dig för att köpa nytt eller begagnat är att gå till en välsorterad butik som har fler märken på kameror än Nikon och Canon. För det finns en hel del till. Tex. Olympus, Sony osv.
Ta sen och känn på olika kameror, hur greppet känns osv.. Har du tur kan det ju vara så att det finns en bra kampanj knyten till just den kameran du faller för, eller att du och försäljaren kommer fram till något. Tycker du ändå att kameran är för dyr, kolla då begagnat, på tex. fotosidan.se's annonstorg. Men tänl på att köpa i närheten så du kan åka och kolla på kameran, och prova den så den fungerar.
Ett tips är också att om du bestämmer dig för en Nikon eller Canon, att bara köpa kamerahuset (blir billigare) och sen satsa på ett fast 50/1,8 objektiv (finns för både Nikon och Canon för ca 1000kr). Det bästa inköp jag gjort efter kameran!
Billiga systemkameror, "instegskameror" är hos Nikon tex D40, D40x och D60. Jag har en D80 och den har sjunkit i pris sedan D90 kom. "Större eller bättre" (misstolka inte) tycker jag inte man ska börja med. För då försvinner alla automatikinställningar som finns.
Canon har tex EOS 400D, EOS 450D som är en väldigt bra kamera!
På cyberphoto.se rekomenderar jag att man köper om man ska köpa i en butik. Men tänk på att ha hittat "din" kamera innan. För annars kankse du ångrar dig.
Hoppas du fått ngn hjälp nu :)
/Michaela
#3 Jag har bara en fråga, vilka automatikinställningar finns inte på D40- D60 som finns på D80? De är väl ganska lika, det är mer finnesser som olika inställningar på ljusmätning, AF mm som har betydelse när man kör manuellt som skiljer.
Annars delar jag din åsikt att ska man välja Nikon så är det D80 eller "högre", fast mest för att det finns autofokus i huset, vilket inte finns på de lägre serierna. Detta ger ett betydligt bredare sortiment på begagnad optik att välja bland. Även en begagnad D50 eller D70 kan vara ett bra val om man hittar ett bra ex. D50 är väldigt identisk med D80. Det mest irriterande är att det bara är 2" display, vilket är lite litet, man har svårt att se hur bilden blev. Jag kör D50 och den levererar bra bilder, både på katter och rallybilar.
Ett fast 50/1,8 eller 1,4 är väldigt bra optik, men man ska inte glömma bort de normalozoomar som finns, både från Nikon och andra tillverkare. Ett 17-55 2,8 kan vara ett väl så bra alternativ.
Canon kan jag inte så mycket om så där uttalar jag mig inte.
Mvh Bengan
PS: min nästa kamera blir troligtvis en Nikon D300

#4 Jag har en Nikon D300, suverän kamera med otoligt mycket bra finesser. Till den köpte jag ett Nikon AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR Lite dyrare än kitobjetiven men värd varenda öre.
Hej,
Tycker inte att du ska titta på Nikon D40, för då missar du en stor del av begmarknaden när det kommer till objektiv. D40 saknar nämligen autofusmotorn, så då är du bunden till alla nya objektiv som har motorn i objektivet. D60 vet jag inte hur det är med den.
Vi har en D80 som vi i nuläget har tagit 30 000+ bilder med, hörde nån gång att slutarn var gjord för 20 000 bilder men det är nog fel för än har inte vår klickat ;-).
Sen har du ju Canon, säkert bra kamera men tycker att motsvarnde D80 är för liten men det är ju vad jag tycker.
Sony, Pentax , Minolta vet jag inte så mycket om och vad som finns på begmarknaden.
Bildmässigt så finns det väl inget riktigt dålig kamera, det som kan skilja är ju färgmättnad men där ser vi ju färger olika, så det som ser naturligt ut för mig är kanske åt skogen för nån annan.
Sen är det bruset på dom högre ISO talen som skiljer. ISO = snabbheten på filmen (ljuskänslighet). Där vissa märken har mindre brus på höga ISO tal, det spelar inte så stor roll om man ska ha bilder tex för webben.
Vet inte om det blev lättare
, ta tid på dig kläm o känn på så många olika som möjligt och sen läs på om dom olika märkena.
//Henrik
#6 Även D60 saknar AF motor i huset.
Mvh Bengan
#7 Där ser man, då är ju D50 ett bättre alternativ. Om man inte är en megapixel jägare 

Åååå så skojjiogt med alla dessa svar…. Tack…
Vad ligger priserna på CA på dessa alternativ.
//Linda
#6 Nikon säger 50 000 exponeringar för kamreorna i Konsumentklassen, typ D40, D60, D50, D70, D80. För D300 så ska den klara 150 000 exponeringar, men det är ju en ganska dyr kamera. 13 990:- för huset
#9 www.cyberphoto.se Här kan du kika på priser på nya kameror. Begagnat finns på både Tradera och Blocket.
Mvh Bengan
#4 Du missuppfattade. Jag tog D80 som en instegskamera också, och att dom kamera över sen D200, D300 osv saknar auto-programmen.
"11 Ok då hänger jag med
.
Mvh Bengan

hur är denna?
Canon EOS 1000D
MVH Linda
#13 Som sagt så vet jag inte så mycket om Canon, men jag kikade lite tekniska data på Cyberphoto. Jag tror definitivt det är en kamera som du kan få bra bilder på katterna med. Det verkar vara en instegskamera, och det verkar var det du är ute efter. Säkert helt ok.
Mvh Bengan