Kort skärpedjup

Kanonbra bilder, och ett jäkla bra objektiv. Får nog bli ett sånt. Men det får bli senare, det dök upp ett Nikon 70-300 VR här idag, så objektivkassan är slut för tillfället.
Mvh Bengan

Superfina bilder #1-#3!
Jag är verkligen nöjd med detta objektiv. Det känns som det tar fotandet till en ny nivå. Är glad att jag valde det dyrare av Nikons 50 mm, det känns som det var värt varenda krona. Så ett tips till er som går i funderingar på ett 50 mm, välj det bättre 1:1.4 D istället för 1:1.8 D.

Mitt 50/1.4 är mitt favvisobjektiv, men det är från innan digitalkameratiden så jag har ett manuellt. Inte helt optimalt, men orkar man ställa in fokus på frihand så blir bilderna super!
Eftersom jag inte har tillgång till hemmabilder just nu snodde jag en av mina bilder från Merlyns website - här är hennes Emerson tagen med kort skärpedjup (1.4 om jag minns rätt).

#6 Superfint! Blir ju så snyggt när inget i bakgrunden stör.
Ursäkta en dum fråga…men vad betyder egentligen "kort skärpedjup"?
För övrigt, kanon fina bilder!
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Det betyder enkelt sagt att skärpan i kortet når inte så långt bak. Det gör att bakgrunder ex blir väldigt oskarpa. Du kan ställa in tex så att endast nosen på katten blir skarp, det övriga som ögon ect blir det oskärpa i. Förstod du något av mitt svammel ? 
#9 Jepp, jag hajar…tackar!

Det jag kan tycka är svårt att åstadkomma är att få tillräckligt mycket skärpedjup så att hela kattens ansikte i ett porträtt blir skapt men bakgrunden med så mycket bokeh som möjligt.
Jag ställer jag ner bländaren för mycket blir skärpedjupet för kort och ställer jag upp den för att få önskvärd skärpa i ansiktet så blir inte bakgrunden tillräckligt blurrad. Något annat knep att ta till?

Skärpedjup påverkas av tre faktorer: objektivets brännvidd, bländare (f-siffran) samt avstånd mellan kamera och objekt. Skärpedjupet blir kortare om kameran är nära objektet och längre om den är längre ifrån. Skärpedjupet blir också kortare om objektivets brännvidd är större (jmf 300mm mot 50mm). Det finns formler som kan förklara sambanden, men det viktigaste är kanske att få in känslan hur nära man kan gå för att få det skärpedjupet man är ute efter.
Här är min Mary på skogspromenad, två dagar innan hon började löpa…därav hennes skrikande.

Himlans fina bilder!
Vart köper man en sån kamera?! :)