Viktras.
Hej, en kompis till mej som har en foderkatt som nyligen fått ungar, (9 veckor sedan) vars ägare nu är utomlands därav frågar hon mej och jag er..
Kullen (4 st) Har börjat minska i vikt, vägde dom häromdagen och hade bra vikter och nu idag hade dom minskat allt mellan 40-90 gr bara på ca 4 dagar. Dom mår bra för övrigt, äter, leker och sover normalt. Lite lösa i magen kanske men inget allvarligt.
vad kan viktminskningen bero på? vad kan man göra för att dom ska öka igen? att dom är lite lösa i magen går ju att bota med tex morotspuré etc, jag har hört av en annan vän att det just nu går någon magsjuka hos katter, veterinären hade talat om det för henne i går om jag inte minns fel på dag..
Men jag vet ju inte om det är därför som hennes katter minskat i vikt.. Bör man kontakta veterinär pga viktminskningen? eller avakta till måndag om det inte blir värre såklart.
Tacksam för svar så jag kan meddela Veronica, (min vän) om vad ni råder henne att göra. Jag försöker tänka på vad man kanske ska / bör göra men om man slår sina huvuden ihop så kanske man kommer på nåt bra, eller om någon här inne har erfarenhet om liknande kanske ni vill dela med er..
Tack på förhand. //Linda

Någon med mer erfarenhet kanske ger ett annat svar än jag. Men jag hade nog ringt en veterinär och rådfrågat, en viktminskning är ju alltid ett varningstecken av något slag. Och dom borde ju ha ökat 50-100g under dom fyra dagarna. Än om det skulle vara en vanlig diarré så är dom små och känsliga för uttorkning. Har dom tillräckligt med vätska i kroppen? Har hon testat att dra i deras nackskinn? Är dom vaccinerade nyligen?
/Sylvia

Hej sylvia.
Jo absolut är det ett varningstecken, men jag tänkte att eftersom det är alla 4 som minskat,, hade det bara varit en hade jag nog varit mera nervös att något var fel med just den katten,, men alla…
Jag vet inte om hon kollat nackskinnet, kanske nu efter att jag sa till henne att kolla. Men jag vet inte vad det visade. Troligtvis inte så mycket eftersom hon inte ringt mera.
Jo jag anser oxå att dom borde ökat någonstans där.
Kattungarna blir 10 veckor på hm måndag, eller om det var tisdag,, minns inte.. men dom vaccinerades ett par dagat innan 9 veckor. Men det borde väl visat sej tidigare om det var så att dom reagerade på vaccinet?
Jag sitter ju själv med bebbar och faan vet ju om jag vågar gå till henne och kolla.. tänk om det är nåt smittsamt.. :-(
/Linda

Jag tycker hon ska ta kontakt med den som äger honan och höra vad hon vill ska göras. Åtminstone skulle jag ha velat ha det så, om jag hade en hona på foder och det blev problem med kattungarna eller honan.
när lone som har njeris,min hanes kull, vaccinerade dom så hände samma sak,dock bara med Kola som jag har nu.har för mig att hon fick antibiotika men kan inte svära på det.Iaf,ring vetrinären,kan vara vaccinet dom reagerat på.
S*Winsnes Wilda
Jag tycker som #3. Uppfödaren som har katten på foder borde ju ha någon erfarenhet av vad det kan vara eller ha en önskan om vad din vän ska göra.
Vi 9 veckor kan det vara vaccineringen, för tätt mellan avmaskning och vaccinering men då borde dom inte vara lösa i magen.
Är dom lite fisiga och lite lösa i magen men för överigt väldigt pigga så skulle jag ta och kika dom i munnen. Vissa kattungar/linjer är känsligare vid byte av tänderna.

Är dom avmaskade? Om inte så kan dom bli lösa i magen och minska i vikt om de har mask. //Kaisa

#3 Uppfödaren är ju inte hemma, är utomlands. Hon har pratat med henne lite men det bryts hela tiden..
//Linda

#7 Via meil då? De flesta har adresser som man kan läsa överallt.

Dersom de er dehyrderte eller har hovne lymfeknuter så ville jeg tatt dem med til vetrinæren straks..
Om de har løs mage så tyder det jo på en bakteriellforstyrrelse i tarmen av en eller annen grunn.
Ettersom du sier de virker friske og livlige likevel så er det ikke noe alvorlig ENNU!!! men en kattunge går veldig fort fra å være bare litt syk til å bli veldig syk.
Jeg pleier å ringe min vetrinær om det er noe jeg lurer på, og så følger jeg hans råd. så det ville jeg gjort.

jag vet inte,, nu har jag inte pratat med veronica på ett par dgr så antingen så har hon pratat med uppfödaren eller så är det bra nu,,,
//Linda