Pawpeds/Testmating
Vad får man har som högst i inavelsgrad? jag har hört att man inte får vara över 6% Stämmer det?

Om du tittar på pawpeds sida så tror jag att det finns ex. på hur mycket inavel som kan vara lämplig:-.)))
http://www.pawpeds.com/userguide/index_se.html
Här ser du ex.
Några jämförelser av inavelsgrad:
En katt paras med en syster/bror: 25 %
En katt paras med en förälder: 25 %
En katt paras med en halvsyster/halvbror: 12.5 %
En katt paras med en far- eller morförälder: 12.5 %
En katt paras med en kusin: 6,25 %

Ja "6,25% kusin" är ett mantra som snurrar i mitt huvud:)

Hm,,,alltså INTE över 6.25 % helst
.
kan tycka att det oxå kan vara för mycket, beroende på VAD man dubblar,,,,,,,,,,,// Rita

Tack för bra förslag! :)

Men hur gör man så att sina egna katter är med i det? Så att man bara kan "söka" och sen kommer sin katts stamtavla fram? För jag får nämligen inte fram mina katter, så jag antar att man måste göra något för att vara med? :)
Det finns ingen maxgräns för hur hög inavelsgraden får vara i en kombination. Att man får göra snäva kombinationer och registrera avkomman betyder inte att man ska. Jag tycker att det är viktigt i att var och en med intresse för avel sätter sej in i vad det kan föra med sej.
Här är en artikel som jag rekommenderar:
http://www.genetica.se/manuskript/naturens%20skydd.doc
Personligen tycker jag att inavel/linjeavel/släktskapsavel är något man kan behöva ta till för att bygga upp en homogen ras. Det är redan gjort på NFO, vi har en bred avelsbas och behöver inte detta för att bibehålla vår rasstandard.

Kloka ord Maja, det jag skrev var bara ett ex på vad som finns i pawpeds. Man brukar ju oxå säga att allt som är tillåtet på människor e Ok,,typ kusinparning (ursäktt kusinäktenskap),!!
men man ska nog iaf veta vad som dubblas oh varför eller???
#5 Skicka dina stamtavlekopior tiil
Sussie Sohlberg
Fiskgjusevägen 10
SE-815 93 Tierp
Sweden.
ps. det finns redan en tråd om pawpeds här;-))) Rita
http://norskskogkatt.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=963c1ddf-52c6-4e86-90be-89abdfbc480e
#7 Rita skrev bl a: "men man ska nog iaf veta vad som dubblas oh varför eller???" - Japp, det var bl a det jag menade, man ska lära sej vad allt detta innebär.
Sen håller jag inte med dej om att det är en allmänt vedertagen uppfattning om att det är ok med parning ( mellan kusiner t.ex )
upp till 6,25%. Jag respekterar om du inte tycker likadant. // Maja.

Det var väldigt intressant läsning . Tack för att ni delar med er av er kunskap
det är viktigt för kattvärlden. Vi vill ju alla att det ska bli så bra som möjligt

#8, Men, Maja, jag tycker inte heller att kusinparing e Ok,,, detta var igen bara ett ex.
. En riktlinje mao.
Jag vill oxå hålla inaveln så låg som möjligt// Rita
#10 Förlåt Rita, jag missuppfattade dej då. 
Men jag står fast vid att jag respekterar att andra tycker annorlunda./ Maja.

Islandshästar linjeavlas nästan konstant. Helst på Island. Men missbildningarna får man aldrig se bara de extremt bra hästarna. Det var lite off topic men det är för att jag inte gillar all avel på islands hästarna. De har ju ändå bra bas numera. Men de fortsätter ändå. Detsamma är det ju för katter som man linje avlar. Det kan bli extremt fina exemplar o missbildningar. Var med vetrinären på en gård o där fanns det ladugårds katter. De såg väldigt konstiga ut pga för mycket inavel. Och på en annan gård hade katterna åtta tår på varje tass. Det var ju inte planerad avel men man såg vad som händer om man låter det gå för långt.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

#11 Maja , det är Ok,, håller med dig man måste respektera vad andra tycker (Mizzuppfattat klart slut)
.
#12. Håller med dig oxå, bor själv på en gård och ser även jag dessa missbildade katter,, för att bonden inte har någon som heslt kontroll över dessa stackas katter, dom vet inte ens hur många dom har
// Rita